Zobaczyć znaczy zrozumieć. Poznaj raporty wizualizacji w Google Analytics

|
|
Kategorie: Analityka Internetowa

Wielu z nas na widok zgromadzonych w jednym miejscu kilkunastu dużych liczb może rozboleć głowa. Nic dziwnego – gdy danych jest za dużo, nasz umysł stawia opór. Dodatkowo, same liczby niewiele nam mówią, jeśli nie wiemy, co się za nimi kryje. Dziś pokażemy wam, jak zrozumieć dane o naszej witrynie. Przedstawiamy wizualizacje w Google Analytics!

Załóżmy, że pracujesz w firmie odzieżowej i odpowiadasz za sprzedaż online. Regularnie monitorujesz, co się dzieje w witrynie. Ostatnio wyniki nie są jednak zadowalające. Analizujesz kolejne raporty i okazuje się, że co prawda strona przyciąga mnóstwo klientów, którzy przeglądają stronę i dodają produkty do koszyka, jednak gdy przychodzi do sfinalizowania transakcji – porzucają zakupy. Średnio z 30 osób, które codziennie dodają jeden lub więcej produktów do koszyka, płaci tylko 10. Współczynnik porzucenia koszyka na poziomie 66% to silny sygnał, że należy przyjrzeć się powodom, dla których ludzie nie kupują.

O wiele łatwiej jest zrozumieć, jak dużą grupę klientów sklep traci, jeśli zobaczy się ją na własne oczy. Im trudniejszy temat i więcej danych, tym lepiej będzie, gdy dane zostaną poparte obrazami. Google Analytics, z którego korzysta niewątpliwe zdecydowana większość firm, oferuje funkcję raportów wizualizacji procesu. Dzięki nim możliwe jest sprawdzanie czynności wykonywanych przez użytkowników, które mają wpływ na to, jakie dane liczbowe można znaleźć analizując poszczególne raporty.   

Wizualizacja danych – po nitce do kłębka

Czym są wizualizacje procesów? To zapis graficzny ścieżki, jaką przebywają użytkownicy w witrynie. Dzięki raportom przepływu jesteśmy w stanie zlokalizować każde odchylenie, jakie miało miejsce podczas drogi przebytej przez odwiedzających witrynę.

W zależności od tego, czego chcemy się dowiedzieć, Google Analytics oferuje kilka rodzajów raportów:

  • Zmiany w zachowaniu – ścieżka użytkownika przebyta pomiędzy stronami lub zdarzeniami.

Co pokazuje? Jakie treści przyciągają najwięcej odbiorców. Przyda się także do lokalizowania problemów
z witryną.

  • Przepływ celów – droga użytkownika do realizacji  zdefiniowanego przez nas celu.

Co pokazuje? Czy użytkownicy przeglądają witrynę tak, jak się tego spodziewasz, czy też może po drodze występują jakieś problemy – np. duża ilość porzuceń czy zapętlanie ścieżek, gdy użytkownik niepotrzebnie wraca do poprzedniej strony.

  • Przepływ użytkowników – wielkość ruchu z różnych źródeł i jego wzorce w witrynie.

Co pokazuje? Skąd biorą się w Twojej witrynie użytkownicy (możesz porównać, jakie kanały generują najwięcej ruchu) i w jaki sposób korzystają z jej treści.

  • Przebieg zdarzeń – zdarzenia, które po kolei wywołuje odbiorca.

Co pokazuje? W jakiej kolejności użytkownik wchodzi w interakcje na stronie, na przykład poprzez pobieranie plików czy odtwarzanie filmów.

  • Wizualizacja ścieżek – podgląd na wybraną ścieżkę konwersji celu.

Co pokazuje? Skuteczność danej ścieżki pod względem wejść i wyjść. Uwaga! Nie zobaczysz tu faktycznej ścieżki – do tego potrzebujesz raportu Przepływ celów.

  • Przepływ użytkowników w Google Play – ukazuje natężenie ruchu na poszczególnych etapach procesu ściągania Twojej aplikacji (jeśli ją posiadasz, oczywiście).

Co pokazuje? Czy Twoja aplikacja cieszy się powodzeniem.

Sztuka czytania raportów. Jak to robić?

Należy zacząć od zrozumienia, co widzimy na ekranie. W raportach występują dwa podstawowe elementy: węzłypołączenia. Węzły, czyli punkty, przez które przepływa ruch, oznaczone są jako prostokąty.

Rodzaje węzłów:

białe = węzły wymiarów, czyli punkty wejścia

zielone = węzły stron, grupowań treści i celów

niebieskie = węzły zdarzeń 

Czerwony pasek z boku ukazuje natomiast współczynnik odrzuceń na każdym etapie lub stronie.

Z kolei połączenia, czyli szare taśmy pomiędzy węzłami, ukazują ścieżkę ruchu użytkowników. Im szersza taśma, tym większe natężenie ruchu. Nietypowy przebieg połączeń wokół węzłów może sygnalizować problemy z ruchem na stronie.

Raport przepływów, który znajdziesz w swoim GA, będzie zbliżony do tego poniżej:

Przepływ zachowań - objaśnienia

Każdy raport zawiera informacje takie, jak:

  • liczba odwiedzin (według zdefiniowanego wymiaru, np. źródła odwiedzin, kampanii czy przeglądarki),
  • liczba użytkowników na każdym etapie ścieżki,
  • współczynnik porzuceń między etapami,
  • miejsca, w których użytkownicy się cofają oraz
  • szczegółowe informacje o połączeniach, wejściach i wyjściach wyświetlane po najechaniu kursorem na poszczególny węzeł.

Wskazówka:
By śledzenie ścieżek użytkowników było jeszcze wygodniejsze, każdy raport można także wyeksportować do pliku PDF.

Jeden obraz, wiele korzyści

Dane ukazane w takiej formie nie tylko są bardziej czytelne, ale przede wszystkim lepiej przemawiają do wyobraźni i pokazują dokładnie, jak wygląda ruch w witrynie. Każda nieprawidłowość od razu rzuca się
w oczy. Dodatkowo widok można dowolnie zmieniać, dopasowując go do swoich potrzeb pod względem konkretnych segmentów czy zakresu czasu.

Dlatego jeśli jeszcze nie korzystasz z raportów wizualizacji – spróbuj, a zobaczysz, jak efektywna może być interpretacja Twoich danych!

Baner Analityka Internetowa

Komentarze do artykułu: Zobaczyć znaczy zrozumieć. Poznaj raporty wizualizacji w Google Analytics