Zlecasz kampanię na Facebooku? Nie daj się wykiwać!

|
|
Kategorie: Social Media

Sprawdź listę 10 pytań kontrolnych, które powinieneś zadać agencji obsługującej Twoją kampanię reklamową na Facebooku. Odsiej nią specjalistów od amatorów. Lektura obowiązkowa dla wszystkich koordynujących pracę zewnętrznej agencji social media.

Oczywiście masz prawo stwierdzić, że Twoja wiedza o kampaniach reklamowych na Facebooku jest znikoma i w 100% zaufasz agencji, oczekując konwersji o wartości X zł. Możesz wtedy jednak nawet nie wiedzieć, czy agencja będzie raportowała wartość konwersji na podstawie danych z Facebooka, czy – Google Analytics. A to często robi dużą różnicę. Możesz wtedy dać sobie wcisnąć kit, że pozyskiwanie fanów powinno być głównym celem Twojej kampanii reklamowej. Nigdy tak nie powinno być! Liczy się jakość, a nie liczba fanów. 100 fanów, którzy są rzeczywistymi klientami, jest wartych więcej niż 1000, którzy lubią Twój profil tylko dlatego, że są na nim publikowane kotki.

Poniższe pytania możesz zadać agencji zanim podpiszesz z nią zlecenie albo kontrolnie w trakcie trwania kampanii. Nie musisz zadawać wszystkich naraz. Możesz zadać tylko te, na które odpowiedź najbardziej Cię interesuje. Płacąc za obsługę kampanii reklamowej na Facebooku, masz prawo znać odpowiedzi!

robimy fejsbuki baner

10 pytań do agencji prowadzącej kampanię reklamową na Facebooku dla Twojej firmy

  1. Jak zamierzacie targetować reklamy na Facebooku? Jak targetujecie nasze reklamy na Facebooku?

Targetowanie jest jednym z kluczowych czynników sukcesu każdej kampanii. Facebook i Instagram (posiadają wspólnego właściciela) są serwisami społecznościowymi, które oferują najbardziej zaawansowane możliwości targetowania. Pod względem liczby opcji, na drugim miejscu jest Twitter, potem LinkedIn. Możliwości w tym ostatnim jest mniej, ale mogą być one bardziej przydatne dla firm działających w sektorze B2B.

 Grzech ciężki w targetowaniu reklam na Facebooku

Skoro na Facebooku mamy tyle możliwości, grzechem jest targetowanie reklam tylko na fanów albo przy określaniu lokalizacji, danych demograficznych (np. wiek i płeć) oraz zainteresowań grupy docelowej. Jeśli ktoś proponuje Ci tylko takie kierowania, powinieneś mu podziękować. Na Facebooku można też targetować reklamy według określonych zachowań, wykorzystując różne rodzaje remarketingu i listy mailingowe oraz mechanizm lookalike, który często zapewnia najwyższy CTR przy najniższym CPC. Wszystkie sposoby kierowania można ze sobą łączyć, tworząc zbiory wspólne albo wykluczając poszczególnych użytkowników.

 Rekomendacje agencji odnośnie do targetowania reklam na Facebooku

Agencja, z którą współpracujesz lub dopiero masz współpracować, powinna Ci przedstawić listę kilku rekomendowanych propozycji targetowania. Im dłuższa, tym lepsza? Na pewno nie! Im więcej różnych kierowań, tym większego potrzeba budżetu. Jeśli ktoś nadgorliwie kreatywny dla kampanii z budżetem 1 000 zł zaproponuje 50 różnych sposobów kierowania, będzie to oznaczało, że na każdy z nich przypadnie średnio tylko ok. 20 zł. Nawet jeśli ktoś chce tylko przetestować te 50 rodzajów targetowania, przy wydaniu na każdy z nich 20 zł dane nie będą reprezentatywne (to zbyt mała kwota). W dodatku całość budżetu przeznaczy na testy.

Możesz też podpytać o to, jak agencja zamierza rozdzielić budżet na poszczególne kierowania. Najwięcej przeznacza się zwykle na remarketing, ponieważ jest on po prostu najbardziej skuteczny. W trakcie trwania kampanii środki powinny być przenoszone pomiędzy różnymi grupami w celu optymalizacji efektów. Agencja obsługująca Twoją kampanię powinna monitorować wyniki w każdej grupie, wygaszając te, które idą najgorzej i przenosząc z nich niewykorzystane środki na te, które idą najlepiej. To jeden z elementów optymalizacji, który polega na szukaniu najbardziej optymalnego sposobu targetowania.

seo baner

  1. Czy uważacie, że warto wykorzystać remarketing, remarketing dynamiczny, mechanizm lookalike albo listy mailingowe?

To kolejne pytanie, które warto zadać agencji, jeśli powyższe sposoby targetowania nie pojawiły się w odpowiedzi na pytanie nr 1. Na pewno zmusi ją to do pogłówkowania na temat niestandardowego targetowania Twoich reklam. Tym pytaniem dasz też do zrozumienia, że znasz możliwości reklamowe Facebooka, więc powinni Cię traktować poważnie.

Jeśli agencja twierdzi, że żaden z powyższych sposobów targetowania nie nadaje się dla Ciebie, najprawdopodobniej nie wie, jak z nich skorzystać, ale wstyd im się do tego przyznać. Remarketing i mechanizm lookalike w ok. 90% naszych kampanii na Facebooku pozwala uzyskać najwyższy CTR, najniższe CPC i najlepsze wyniki sprzedażowe.

Na czym polega marketing dynamiczny i mechanizm lookalike?

Spotkaliśmy się z sytuacją, w której klient był przekonany, że wykorzystuje remarketing dynamiczny, a tak naprawdę wcale z niego nie korzystał. W błąd wprowadziła go agencja, która używała określania „reklamy dynamiczne” na zwykłe reklamy karuzelowe.

Zapamiętaj!
Remarketing dynamiczny nie polega na tym, że możesz sobie patrzeć, jak dynamicznie przewija się Twoja karuzela z produktami, ale na tym, że Twoich klientów śledzą na Facebooku konkretne produkty, które wcześniej przeglądali w Twojej witrynie.

Mechanizm lookalike sprawdza się szczególnie w tych branżach, w których klienci są grupą homogeniczną. Przykładowo: klienci sklepu z produktami dla młodych matek mają podobne cechy demograficzne. Większość z nich to kobiety w wieku 25-35 lat, świeżo po ślubie i być może po przeprowadzce.

Zapamiętaj!
Przy pomocy mechanizmu lookalike agencja może sprawić, że Facebook sam przeszuka swoją bazę użytkowników w poszukiwaniu osób podobnych do tych, które zostaną mu wskazane. Można mu kazać odszukać osoby podobne do Twoich fanów, osoby odwiedzające Twoją witrynę, czy dokonujące u Ciebie zakupów.

Mechanizm lookalike sprawdza się nieco gorzej w przypadku, gdy Twoimi klientami są osoby na ogół nieposiadające wspólnych cech. Ty sam powinieneś najlepiej znać swoich klientów.

  1. W jakich miejscach na Facebooku będą wyświetlane nasze reklamy? Gdzie na Facebooku wyświetlają się nasze reklamy?

Możliwości jest pięć:

  • aktualności na desktopie,
  • prawa kolumna (widoczna tylko na desktopie),
  • aktualności na mobile,
  • sieć odbiorców,
  • i Instagram (od niedawna można na nim emitować reklamy bez posiadania konta w tym serwisie).

 Kiedy powinno zapalić Ci się czerwone światełko?

  • Gdy ktoś proponuje Ci wyświetlanie reklam na urządzeniach mobilnych, a Twoja strona jest totalnie niemobilna.
  • Gdy ktoś proponuje Ci wyświetlanie reklam na prawej kolumnie, a Twoja grafika reklamowa zawiera drobne elementy, które będą nieczytelne w tak małym rozmiarze.
  • Gdy ktoś proponuje Ci wyświetlanie reklam na Instagramie, a Twoją grupą docelową są osoby powyżej 35 roku życia (według badań NapoleonCat tylko 14% polskich użytkowników tego serwisu ma więcej niż 35 lat).
content marketing baner

Komentarze do artykułu: Zlecasz kampanię na Facebooku? Nie daj się wykiwać!