Generic selectors
Tylko dokładne dopasowanie
Szukaj w tytule
Szukaj w treści
Filtruj po kategoriach
Analityka internetowa
BLOG.re:view
Content marketing
Marketing automation
Marketing internetowy
PPC
SEO
Social media
Z życia Semahead
Skontaktuj się z nami
  • Współadministratorami danych osobowych są: Semergy sp. z o.o. sp. k., Artefakt sp. z o.o. sp. k., Semahead sp. z o.o. sp. k., Grupa Tense Polska sp. z o.o. sp. k., Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k.

    Sprzeciw wobec przetwarzania danych możesz złożyć w każdym momencie poprzez kontakt z Administratorem lub Doradcą Klienta, który skontaktował się z Tobą w celu przedstawienia zamówionej wyceny. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Zennoposter – pobieranie danych z Google Search Console

SEO
26.03.2018 Semahead

Witam was ponownie w kolejnej części artykułu związanego z programem do automatyzacji działań – Zennoposter. Dziś stworzymy szablon, który będzie odpowiadał za pobieranie danych z Google Search Console. Skupimy się na dwóch zmiennych: Linki do Twojej witryny oraz liczba linków zgłoszonych do mapy witryny w porównaniu z linkami zaindeksowanymi. Wszystkie dane będą zapisywać się automatycznie w pliku excel. Pomoże nam to monitorować podstawowe parametry naszej strony internetowej, a także sprawdzać na bieżąco jak zmieniała się sytuacja naszej witryny pod względem linkowania.

Zaczynajmy!

Pierwszym krokiem będzie stworzenie nowego projektu oraz podanie adresu URL w celu zalogowania się na naszego konto Google gdzie posiadamy zweryfikowane domeny. W module „Go to page” podajemy następujący adres URL: https://accounts.google.com/signin

Jeśli nie pamiętamy w jaki sposób tworzyło się moduł odpowiedzialny za otwierane wybranego adresu URL, wystarczy kliknąć PPM > Add action > Tabs > Go to page.

Następnie w polu URL podajemy nasz adres do konta Google.

W efekcie nasz początkowy moduł powinien wyglądać w następujący sposób:

Następnym krokiem będzie stworzenie modułu odpowiedzialnego za zalogowanie nas do konta Google.

Uruchamiamy tryb Recording (przycisk znajdziemy w lewym górnym rogu). Klikamy PPM w pole logowania, wybieramy opcję Set value from profile > Login. Program przypisze nam losowy login dla pola formularza i stworzy nam nowy moduł.

Edytujemy stworzony moduł i możemy zauważyć zmienną {-Profile.Login-} w polu What. Należy ją zmienić na nasz prawdziwy login dla konta Google, w innym wypadku logowanie nie zadziała.

Jeśli już wpisaliśmy nasz poprawny login (adres e-mail), klikamy PPM na przycisku Next(Dalej) i wybieramy opcję To actions designer. Następnie zadbajmy o to aby w sekcji Search element był wybrany atrybut:class oraz wartość wskazująca na przycisk. Nie zapomnijmy także ustawić w sekcji Select action opcji Rise i klikamy w Add to project. Opis funkcji Set, Get oraz Rise opisałem w ostatnim artykule na temat automatycznych wpisów na Twiterze.

https://semahead.agency/blog

Po etapie wprowadzenia loginu oraz wybrania przycisku dalej, Google poprosi nas o podanie hasła. Postępujemy tak samo jak w przypadku podawania loginu tworząc nowe moduły. W efekcie nasz dotychczasowy schemat powinien wyglądać tak jak na poniższym zrzucie ekranu. Warto dodać także pauzy po każdym wybraniu przycisku Next. W innym wypadku może okazać się że, program zacznie wpisywać hasło zanim załaduje się formularz od Googla.

Pierwszy etap projektu mamy już za sobą, czas zrobić mechanizm który pozwoli nam pobierać dane z Google Search Console. Na samym początku musimy wybrać jedną ze swoich stron z której chcemy zaciągać dane o ilości linków oraz zaindeksowanych stron. Na samym początku wchodzimy w GSC naszej strony internetowej, wybieramy z menu zakładkę „Ruch związany z wyszukiwaniem” i przechodzimy do „Linki do Twojej witryny”. W tym miejscu kopiujemy nasz adres URL, będzie on miał następująca strukturę:

https://www.google.com/webmasters/tools/external-links?hl=pl&siteUrl=http://example.com     

Należy teraz stworzyć moduł „Go to page”, który przekieruje nas do powyższej strony internetowej. Nadszedł czas kiedy zapiszemy swoją pierwszą wartość z GSC. Interesuje nas informacja o łącznej liczbie linków dla naszej witryny.

Aby pobrać powyższa wartość postępujemy zgodnie z następującymi krokami:

  • Zaznaczamy wartość „4” i klikamy PPM wybierając opcję „To action designer”
  • Domyślnie ustawi nam się Attribute name: class i value:primary. Jest to stała klasa w GSC i dzięki temu będziemy mogli codziennie pobierać liczbę linków.
  • W sekcji Select action wybieramy opcję Get, ponieważ chcemy pobrać wartość wyświetlaną przez GSC.
  • Attribute może być ustawiony na innertext, który zwraca nam wartość „4”.
  • Klikamy Add to project.

Edytujemy stworzony moduł i możemy zauważyć że ilość linków z GSC będzie zapisywana do zmiennej „Variable1”. Oczywiście samą nazwę możemy zmienić, jednak na chwilę obecną nie ma takiej potrzeby.

 

Pobieranie informacji o przesłanych oraz zaindeksowanych linkach

W Google search console wchodzimy w zakładkę Indeksowanie > Mapa witryny i kopiujemy adres URL. Będzie on miał następującą formę:

https://www.google.com/webmasters/tools/sitemap-list?hl=pl&siteUrl=http://example.com/#MAIN_TAB=0&CARD_TAB=-1

Tworzymy moduł „Go to page” i umieszczamy w nim powyższy link z naszą stroną internetową.

 

Aby dodać informację o przesłanych adresach URL do GSC podejmujemy następujące kroki:

  • Zaznaczamy obecną wartość przesłanych linków, klikamy PPM i wybieramy opcję „To action designer”.
  • Domyślnie zostanie ustawiona klasa gwt-Label\wmt… którą zostawiamy.
  • Wybieramy z opcji Search wartość „2”. Tak aby program pobierał wartość z drugiej klasy o tej samej nazwie.
  • W sekcji select action wybieramy Get, aby pobrać wartość
  • Atrybut ustawiamy na innertext

Analogicznie postępujemy z informacją na temat zaindeksowanych stron. Z taka różnicą że wybieramy z opcji Search wartość „3”. Pamiętamy że wartość „2” odpowiadała ilości przesłanych adresów URL.

Obecnie nasz moduł powinien wyglądać tak jak na poniższej grafice. Dodałem tutaj także przerwę 3 sekundową pomiędzy pobieraniem ilości linków zgłoszonych, a linków zaindeksowanych.

Otwieramy pierwszy moduł Get value [innertext] i sprawdzamy jaka zmienna jest tam dopisana (powinna być stworzona automatyczna Variable2). Jeśli tak nie jest wchodzimy w moduł, rozwijamy listę „Put tu variable” i wybieramy z listy New…

Ja już wcześniej stworzyłem dwie zmienne:

  • IloscZgloszonych
  • IloscZaindeksowanych

Do tych zmiennych będę pobierał wartości z Google Search Console. Możemy także zmienić naszą pierwszą zmienną która pobierała ilość linków prowadzącą do naszej strony internetowej. Zamiast Variable0 stwórzmy zmienną IleAdresow.

Jeśli już cały schemat mamy skończony, przetestujmy go klikając przycisk Restart w głównym menu.

Następnie z głównego menu wybieramy zakładkę Windows > Variables. Ukaże nam się nowe okno ze zmiennymi, które wcześniej stworzyliśmy.

Pole Name odpowiada za nazwę zmiennej, natomiast Value to wartość która jest przechowywana w zmiennej i odpowiada danym zaciągniętym z GSC.

Mając już gotowy projekt z poprawnym pobieraniem danych z GSC warto rozważyć ich automatyczne zapisywanie w pliku Excel. Przedstawię to w kilku prostych krokach:

1. Tworzymy nowy plik excel w programie Zennoposter, poprzez kliknięcie PPM na dolny pasek programu i wybranie opcji „Add table”

2. Klikamy PPM na obszarze roboczym i wybieramy Add action > Tables > Table processing

3. Uzupełniamy do którego wiersza oraz kolumny ma zapisywać się pierwsza zmienna (IleAdresow)

4. Analogicznie postępujemy ze zmienną IloscZgloszonych oraz IloscZaindeksowanych. W efekcie powinniśmy uzyskać następujący moduł.

5. Uruchamiamy moduły przyciskiem Play, tak aby pokazały się zielone znaczki po lewej stronie informujące o wykonaniu danego zadania.

6. Ponownie otwieramy nasz plik excel z dolnego menu i zaznaczamy dwie opcje: Load from file oraz Save changes in table to file (dzięki temu nasze zmienne zostaną zapisane do pliku excel). Dodatkowo należy wybrać ścieżkę gdzie ma zapisywać się nasz plik i jaką ma mieć nazwę. Ja zapisałem na pulpicie i nazwałem plik DaneGSC.xlsx.

7. Nasz plik pojawił się na pulpicie, po otwarciu wygląda następująco:

 

Zachęcam do dalszej rozbudowy szablonu, można stworzyć moduły odpowiadające za wysyłanie informacji z GSC na nasze skrzynki pocztowe oraz zwiększyć ilość pobieranych danych. W tym artykule to już wszystko. Jeśli nie czytałeś wcześniejszych moich artykułów już teraz zapraszam do zapoznania się  z nimi.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Chcesz zacząć współpracę z nami? Wypełnij Brief!

Wypełnienie briefu zajmie Ci kilka chwil a nam pozwoli
lepiej przygotować się do rozmowy z Tobą.

Wypełnij brief