Web push, czyli uniwersalne narzędzie komunikacji z Klientem

|
|
Kategorie: Marketing Automation

Są szybkie, proste w obsłudze i ich stosowanie może przynieść wiele wymiernych korzyści. Powiadomienia web push, bo o nich mowa, umożliwiają realizację zróżnicowanych kampanii promocyjnych i informacyjnych zarówno w B2B, jak i w e-commerce. Dzięki szerokim możliwościom ich zastosowania w błyskawicznym tempie zyskały sympatię zarówno marketerów, jak i odbiorców.

Co kryje się za pojęciem web push?

Notyfikacje web push to małe okienka, pojawiające się w prawym dolnym rogu ekranu (na urządzeniach Apple jest to prawy górny róg), zawierające grafikę i krótki tekst. Po jego kliknięciu użytkownik zostaje przeniesiony na dowolny, zdefiniowany przed wysyłką URL.

Bogatszą wizualnie wersją web push’a jest tzw. rich push. Jaka jest pomiędzy nimi różnica? Otóż rich push wyświetla się wyłącznie w przeglądarce Chrome i zawiera dodatkowe miejsce na większą grafikę, dzięki czemu możemy lepiej przedstawić nasz produkt czy usługę. Warto o tym pamiętać, ponieważ 53% odbiorców preferuje powiadomienia właśnie w tej wersji (pushcrew report 2018).

Skąd wzięła się popularność web pusha?

Dlaczego powiadomienia web push tak bardzo przypadły do gustu marketerom? Wszystko za sprawą bardzo prostego mechanizmu działania i stosunkowo niewielkich ograniczeń w wyświetlaniu notyfikacji. To, czego potrzebujemy, aby je uruchomić, to specjalne narzędzie, służące do wysyłki web push lub dobry system klasy marketing automation. Jedyną czynnością, wymaganą od użytkownika Twojej witryny, jest udzielenie zgody na ten rodzaj komunikacji w swojej przeglądarce.

Formularz zgody web push. Źródło: www.semahead.pl

Formularz potwierdzenia zgody w przeglądarce. Źródło: www.51015kids.eu

Od tego momentu każde powiadomienie zostanie dostarczone do osób, które wyraziły na to zgodę. Jest to niezależnie od ich zachowania w danej chwili: tego czy będą przebywać na twojej stronie, stronie konkurencji, czy będą przeglądać skrzynkę pocztową. Wystarczy, że będą mieć uruchomioną przeglądarkę, z której zaakceptowali web pushe.

Taki schemat działania jest niezwykle korzystny z punktu widzenia marketera, ponieważ nie wymaga on żadnych dodatkowych zgód, aby bez przeszkód wysyłać zróżnicowane komunikaty do swoich odbiorców. Web pushe mogą być wyświetlane zarówno na desktopie jak i na mobile. Zwiększa to możliwości wykorzystania i pozwala działać omnichannelowo. Co ważne również sam proces tworzenia powiadomienia jest wyjątkowo szybki i nieskomplikowany. A jak wiadomo: czas, co pieniądz!

Jakie treści możesz wysyłać za pomocą web pusha?

Możliwości jest wiele. Zależą one głównie od branży, w jakiej działasz. W dużym uproszczeniu możemy podzielić komunikaty na promocyjne i informacyjne. Zdecydowanie nie oddaje to jednak potencjału, jaki niesie za sobą wykorzystanie tej funkcjonalności. Poniżej znajdziesz zatem przykłady kampanii z różnych branż, realizowanych za pomocą powiadomień web push i rich push. Należy jednak pamiętać, że to wciąż zaledwie wycinek możliwości. Ograniczeniem jest tylko nasza wyobraźnia.

1.Nowości, promocje i wyprzedaże

Jak nietrudno się domyślić powiadomienia web push i rich push zrewolucjonizowały branżę e-commerce, dostarczając efektywny kanał do promowania produktów. Dzięki możliwości dostarczania komunikatów w real-time są niejednokrotnie skuteczniejsze niż tradycyjny mailing. Takie rozwiązanie świetnie sprawdzi się szczególnie w przypadku ofert krótkotrwałych. Widać to na przykładzie firmy Pakuten, która wykorzystała ten model w swojej kampanii HAPPY HOURS i NOC ZAKUPÓW. Doskonale sprawdzi się także podczas wprowadzenia nowej oferty sprzedażowej, tak jak w przypadku firmy Black Red White.

Rich push. Źródło: www.pakuten.pl

Rich push. Źródło: www.pakuten.pl

Rich push. Źródło: www.brw.pl

2.Kampanie ratujące porzucone koszyki

W e-commerce średnio tylko co trzeci koszyk kończy się zakupem. Klienci często porównują oferty pomiędzy sklepami i dają sobie czas na wybranie tej najlepszej. Podcza,s gdy e-commerce przebijają oferty konkurencji większymi rabatami, darmową dostawą i innymi udogodnieniami, marketerzy muszą dostosowywać kampanie ratujące koszyk do coraz bardziej wymagających klientów. Nierzadko nie wystarczy już tylko wiadomość e-mail, przypominająca o niedokończonych zakupach. Koszyk odzyskujemy także za pomocą rekomendacji bezpośrednio na stronie czy kampanii w social mediach. Warto włączyć do tych działań powiadomienia web push, tak jak zrobiło to między innymi firma DeeZee.

Web push. Źródło: www.deezee.pl

3.Kampanie win-back

Czy wiesz, że co roku średnio 25% Twojej bazy kontaktów staje się nieaktywna i/lub nieaktualna? Jeżeli nie stosujesz jeszcze powiadomień web push, jako jednego z etapów swojej kampanii win-back lub co gorsza w ogóle nie prowadzisz takich działań, powinieneś zacząć od zaraz. Jeżeli szukasz inspiracji, zobacz jak robi to ALLANI czy SHOWROOM. Web pushe sprawdzą się także jako „przypominajki” przed świętami, Walentynkami czy Dniem Kobiet. To dobra okazja, żeby ściągnąć dawno niewidzianych klientów z powrotem do swojego sklepu.

Rich push. Źródło: www.allani.pl

Web push. Źródło: www.showroom.pl

4.Porady i nowe wpisy na blogu

Powiadomienia web push to nie tylko narzędzie sprzedażowe, służące promowaniu bestsellerów, czy obwieszczające o wyprzedażach i nowościach. To także doskonały kanał informacyjny. Zasypując  swoich użytkowników wyłącznie ofertami handlowymi sprawiasz, że mogą szybko się tym znudzić. W najgorszym wypadku zablokują komunikaty w przeglądarce, co spowoduje brak dostarczenia jakichkolwiek powiadomień z Twojej domeny. Jeżeli prowadzisz bloga, śledzisz nowinki z branży lub działasz w B2B, postaw na content i przypominaj o nowych artykułach za pomocą web pushy.

Rich push. Źródło: www.creativebloq.com

Web push. Źródło: www.elle.pl

Rich push. Źródło: www.whitebox.pl

5.Fakty, wiadomości i wydarzenia

Dzięki możliwości wysyłki powiadomień w real-time i dostarczenia ich zawsze wtedy, kiedy uruchomiona jest przeglądarka, web pushe stały się doskonałym narzędziem dla portali informacyjnych. Jak wiadomo celem jest jak najszybsze poinformowanie użytkowników o wydarzeniach z kraju i świata, a także dostarczenie newsów przed konkurencją.

Web push. Źródło: www.interia.pl

Rich push. Źródło: www.rmf24.pl

6.Usługi, B2B, SaaS

Wypuszczasz nowy produkt, wprowadzasz nową usługę, albo organizujesz webinar dla swoich potencjalnych partnerów? Koniecznie dołącz wysyłkę powiadomień do planu promocji. Zalety: szybko, prosto i bezpośrednio na ekranie, niezależnie od miejsca, w którym znajduje się użytkownik. Notyfikacja może być również przypomnieniem o nadchodzącym terminie spotkania lub braku potwierdzenia uczestnictwa w szkoleniu czy zachęceniem do wzięcia udziału w ankiecie po skorzystaniu z Twoich usług.

Rich push. Źródło: www.pushpushgo.com

Pamiętaj o najważniejszych zasadach

Powiadomienia web push są narzędziem wszechstronnym, prostym i efektywnym, dlatego możemy ich użyć praktycznie w każdym rodzaju kampanii. Zanim jednak zaczniesz je ochoczo stosować przy każdej możliwej okazji, pamiętaj o kilku dobrych radach:

  • Jak w każdym kanale komunikacji, ważny jest umiar – jeżeli zasypiesz subskrybentów swoimi powiadomieniami o każdej porze, zaczną je blokować.
  • Staraj się maksymalnie dostosować treści – segmentuj swoją bazę i dostarczaj właśnie te informacje, których oczekują twoi użytkownicy.
  • Stosuj chwytliwy ale krótki tekst – nie zapominaj, że w przypadku powiadomień rich push to grafika gra pierwsze skrzypce.
  • Włącz wykorzystywanie powiadomień do swoich działań omnichannelowych -Spraw, aby były spójne z resztą działań i dopełniały całości.

content marketing baner

Komentarze do artykułu: Web push, czyli uniwersalne narzędzie komunikacji z Klientem