Twoja firma nie zarabia? Zaproś do zespołu PR-owca i Content Marketera!

|
|
Kategorie: Content Marketing

Leje wodę, wybiela polityków, nic innego nie potrafi – z takimi opiniami przyszło walczyć tradycyjnym PR-owcom. Stereotyp zepchnął ludzi tego fachu w miejsce, gdzie ściera się dziennikarstwo z promocją. Czy słusznie? Dziś wartość specjalistów public relations rośnie. Ten wzrost jest wprost proporcjonalny do wzrostu świadomości konieczności zatrudnienia content marketerów w zespołach.

 

Szybciej, atrakcyjniej, prosto do serca – nowy imperatyw komunikacyjny

Powszechny dostęp do Internetu wywołał bardzo szybkie i nieodwracalne zmiany na rynku medialnym. Nowe technologie stworzyły użytkownikom możliwość „bycia wszędzie”, dostarczania i odbierania informacji, a także selekcji komunikatów, w zależności od preferencji.

Tak uformowana dziś rzeczywistość wymusiła na nadawcach postępowanie zgodne z nowym imperatywem komunikacyjnym, gwarantującym efektywność przekazu. Czym on jest? W mojej ocenie, to zbiór trzech zasad:

  • Zasada atrakcyjności i personalizacji – o jednej rzeczy możesz powiedzieć na milion sposobów, do miliona różnych użytkowników. Naukowcy mówią dziś o szumie informacyjnym, który powstaje przez natłok komunikatów docierających do odbiorcy. Walka o jego uwagę odbywa się podczas pierwszych 3 sekund styczności z materiałem. To wymusza na twórcy wymyślanie coraz to atrakcyjniejszych form kreowania contentu. Im bardziej kreatywny, oryginalny sposób przekazu, tym lepiej. Do tego, im bardziej spersonalizowany, czyli odpowiadający potrzebom użytkownika, jego zainteresowaniom, statusowi oraz wiekowi, tym większe prawdopodobieństwo sukcesu.
  • Zasada szybkości – im szybciej, tym lepiej. W tej zabawie wygrywa ten, kto jako pierwszy poda daną informację do wiadomości publicznej. W tradycyjnych mediach nazywamy to newsowością, mierzoną wg cytowalności, czyli liczbą cytatów, które pojawią się w konkurencyjnych tytułach. W nowych mediach dochodzi jeszcze wskaźnik interakcji, np. poprzez udostępnienia w mediach społecznościowych.
  • Zasada doboru odpowiedniego kanału dystrybucji. Stworzenie inspirującego artykułu, zabawnej infografiki czy trzymającego w napięciu filmu to nie wszystko. Trzeba też zadbać o to, by informacja o nowym contencie popłynęła do odbiorców odpowiednimi kanałami. Nie zakładaj, że 15-latka spotkasz tam, gdzie dyrektora dużej firmy.

Jak odnajduje się w tym PR, który znamy? Pójście pod prąd, bunt i brak adaptacji do zmian będzie wróżył powolny upadek tradycyjnym agencjom, które do tej pory pracowały na modelu czysto dziennikarskim. Codzienne mozolne tworzenie notatek prasowych i rozsyłanie ich do reporterów już nie wystarczy. Współczesny specjalista ds. Public Relations musi odkryć w sobie na nowo ciekawość świata, kreatywność i gotowość na zmiany. Z pomocą przychodzi content marketing – młodszy brat PRu.

 

W jaki sposób Content Marketing przenika się z PRem?

Wspólne funkcjonowanie Public Relations i Content Marketingu można określić jako symbiotyczne. W zależności od prowadzonych działań – zastępują się, uzupełniają lub wzmacniają efekt już przeprowadzonych działań. Ich współpraca odbywa się na każdym etapie powstawania i wdrażania strategii, np.: budując wizerunek marki – planujemy komunikację z odbiorcą, wprowadzając nowy produkt na rynek – zastanawiamy się nie tylko nad oryginalną formą contentu, ale też nad potencjalnymi odbiorcami oraz kanałami dystrybucji, w sytuacji kryzysowej – content marketer zaproponuje wartościową formę i przekaz, a PR-owiec pomoże w dystrybucji, realizacji zgodnej z założeniami marki i wykorzysta kontakty, by maksymalnie poszerzyć grono odbiorców.

By jednak swobodnie i skutecznie łączyć działania CM z PR, trzeba spojrzeć na tę relację z biznesowej perspektywy, zwłaszcza w kontekście monetyzacji działań promocyjnych. W jaki sposób? Kluczem są trzy aspekty, których wspólnym mianownikiem jest… zmiana:

  1. Gotowość do zmian

Konwergencja i multidyscyplinarność na rynku mediów wymaga proaktywnej postawy, zwłaszcza w stosunku do niestabilnych trendów. Współczesny PR-owiec, dla osiągania wspólnych celów, powinien umieć współpracować i dopasowywać się do pozostałych zasobów w strukturze organizacji.

  1. Kreowanie zmian

Nie zawsze niespodzianki są miłe. Umiejętność prognozowania potrzeb odbiorców pozwala na proponowanie innowacyjnych i nietuzinkowych rozwiązań, a co za tym idzie – na zdobywanie szacunku zarówno u konsumentów, jak i u ludzi z branży. Bycie o krok przed konkurencją jest w dzisiejszych czasach bardzo trudne, ale nie niemożliwe.

  1. Reagowanie na zmiany

PR, podobnie jak CM, powinien być optymalizowany zgodnie z oczekiwaniami odbiorców. Potrzeby konsumenckie zmieniają się jak w kalejdoskopie, a zadaniem nadawców jest ich realizowanie dla budowania pozytywnego wizerunku, rozpoznawalności marki oraz lojalności Koniecznością jest monitorowanie trendów i technologii. Działy PR i CM powinny wciąż pracować nad swoją wydajnością i opracować mechanizmy mierzenia skuteczności wspólnych działań.

 

Znajdź wakat w dziale marketingu… albo dwa

Przyda się dla PRowca i content marketera. Mądry przedsiębiorca wie, że proces zakupowy rozpoczyna się w głowie. By zawładnąć umysłem potencjalnego nabywcy, potrzebujesz działań zarówno z zakresu PR, jak i CM. To nowoczesne podejście do budowania działu marketingu, dzięki któremu na długo zaistniejesz w:

  • Sferze mediów tradycyjnych,
  • Analityce internetowej,
  • Umysłach użytkowników mediów społecznościowych, forów internetowych oraz blogerów i ich czytelników.

 

Takie podejście do działań PR & CM pociąga za sobą konieczność przebudowania struktur wewnątrz działów marketingowych. Niezbędnym będzie opracowanie standardów pracy wyznaczających zakres obowiązków przy opracowywaniu strategii i zakres odpowiedzialności przy jej wdrażaniu oraz monitorowaniu efektów. Uwierz jednak, że warto!

Komentarze do artykułu: Twoja firma nie zarabia? Zaproś do zespołu PR-owca i Content Marketera!