SEO PR, czyli jak wypromować swoją markę w Google

|
|
Kategorie: SEO

Zastanawialiście się kiedyś co wspólnego może mieć ze sobą SEO oraz Public Relations? Z pozoru wydawać by się mogło, że to całkowicie różne dziedziny działań marketingowych. Są to jednak tylko pozory, gdyż zakresy działań obu tych dziedzin pokrywają się na tyle, że zaczęto mówić o SEO PR. Czym jest, jakie wykorzystuje narzędzia oraz dlaczego warto z niego korzystać? Zapraszam do lektury. 


SEO PR w służbie dobrego wizerunku

SEO PR łączy działania search engine optimization i public relations. Zadaniem tej coraz popularniejszej usługi jest kreowanie pozytywnego wizerunku marki w sieci. Łączy się to również z SERM, czyli zarządzaniem reputacją w wyszukiwarce, a więc promowaniem pozytywnych materiałów, dotyczących danego brandu i reagowaniem na negatywne wzmianki oraz komentarze na temat firmy. Pod pojęciem SEO PR rozumie się również publikowanie treści PR-owych, zawierających w sobie wybrane słowa kluczowe.

Połączenie SEO i PR przynosi obustronne korzyści – wzmacnia działania SEO i pomaga w pozycjonowaniu materiałów public relations. Jedną z częstszych sytuacji, wymagających podjęcia działań PR w wyszukiwarce, to pojawienie się negatywnych opinii na temat naszej marki bądź produktu. W takich przypadkach firmy zlecają kampanie, polegające na publikowaniu pozytywnych treści na temat brandu. Takie działania realizowane są po to, aby zmniejszyć widoczność niekorzystnego dla jego wizerunku contentu. SEO PR opłaca się stosować nie tylko w momencie kryzysu. Stanowi bowiem skuteczne narzędzie, które pomaga w wypromowaniu mało znanych, a co za tym idzie niecieszących się jeszcze dużym zaufaniem klientów marek. SEO PR wspiera:

  • kreowanie pozytywnego wizerunku marki
  • budowanie widoczności w wynikach wyszukiwania
  • zwiększanie ruchu organicznego
  • zwiększanie sprzedaży
  • pozyskanie nowych odbiorców

seo baner
Co składa się na SEO PR?

1. Strategia SEO PR

Działania SEO PR musi poprzedzić przygotowanie strategii. Na początku warto przeanalizować wyniki wyszukiwania i sprawdzić, w jakim kontekście wyświetlają się promowane przez nas marki, usługi czy produkty. Na tej podstawie można zdecydować o podjęciu działań naprawczych, na przykład przygotowaniu treści, które chcemy pozycjonować w wynikach wyszukiwania, tak aby pojawiały się wyżej od negatywnych artykułów czy komentarzy.

Następnie należy ustalić grupę docelową. Pomoże to w odpowiednim dobraniu słów kluczowych, które będziemy zamieszczać w przygotowywanych materiałach, a także w określeniu osób, do których chcemy je później wysłać. W publikacjach PR-owych powinny znaleźć się frazy, używane przez odbiorców komunikatu. Działaniem, pozwalającym lepiej poznać target danej marki, jest utworzenie person – zdefiniowanie potencjalnych użytkowników i klientów pozwoli na spersonalizowanie treści na stronie, tak aby odpowiadała ich potrzebom, a także posłuży do wytypowania chętnie przez nich odwiedzanych adresów w sieci. Zdecydowanie ułatwi to wybranie najtrafniejszych miejsc do publikacji treści.

2. Przygotowanie wartościowego contentu

Podstawą SEO PR jest wartościowy i angażujący content, stworzony na podstawie tego, co trafia w potrzeby odbiorów i co warto im zakomunikować. Wartościowych z punktu widzenia użytkownika informacji może dostarczyć na przykład przeprowadzenie badań na temat wybranej branży. Następnie taką analizę należy przedstawić w przystępnej i atrakcyjnej formie – raportu, ikonografiki, wpisu blogowego wideo czy podkastu, które będą chętnie udostępniane w mediach społecznościowych. 

Aby materiały PR-owe rankowały wysoko w wyszukiwarce, muszą zostać zoptymalizowane pod kątem SEO. W tytule, nagłówkach i tekście strony powinny znaleźć się odpowiednio dobrane słowa kluczowe, na które chcemy zbudować widoczność.

Warto również zadbać o wygląd strony w SERPie i sformułować treść meta tagów – title oraz meta description – w taki sposób, aby zachęcały do kliknięcia. Dobrym pomysłem jest wdrożenie w witrynie danych strukturalnych, dzięki którym wynik wyszukiwania zostanie wzbogacony o fragmenty rozszerzone, takie jak ocena w postaci gwiazdek, liczba opinii, cena czy dostępność. W ten sposób strona wyróżni się już na poziome wyszukiwarki i dzięki temu zyska większą liczbę wizyt.

  • Nagłówki – w nagłówku H1 należy umieścić tytuł artykułu. Śródtytuły powinny znaleźć się w nagłówkach H2.
  • Meta title – w tytule, który znajdzie się wynikach wyszukiwania, oprócz nazwy brandu należy umieścić frazy kluczowe, związane z tematyką strony. Jego długość nie powinna przekraczać liczby 65–70 znaków, w przeciwnym razie tytuł nie zostanie w całości wyświetlony na stronie SERP.
  • Meta description – krótki opis (do około 155 znaków), znajdujący się pod tytułem w wynikach wyszukiwania. Powinien być sformułowany tak, aby jak najbardziej zachęcać użytkownika do kliknięcia w stronę. Z tego powodu warto umieścić w nim CTA, na przykład: „Sprawdź” czy „Dowiedz się”. W meta description również należy używać słów kluczowych. Po wpisaniu w okno wyszukiwarki danej frazy zostanie ona pogrubiona w wynikach wyszukiwania, co dodatkowo zachęci użytkownika do kliknięcia w link.
  • Fragmenty rozszerzone (Rich Snippets) – dodatkowe elementy, pojawiające się w wynikach wyszukiwania, takie jak ocena, dostępność, cena produktu. Wyróżniają stronę spośród innych wyników w SERPie. Aby zostały wyświetlone, w kodzie witryny należy zaimplementować odpowiednie dane strukturalne.

3. Dystrybucja i promocja

Aktualizacje algorytmu Google spowodowały, że SEO i PR mają coraz więcej wspólnego w kwestii dystrybucji i promocji treści. Zmianę tę spowodował przede wszystkim uruchomiony w 2012 algorytm Pingwin, który obniżał ranking stron z nienaturalnym profilem linków. Od tego momentu taktyka dodawania ich w jak największej liczbie w celu podniesienia pozycji witryny stała się nieskuteczna – istotnym czynnikiem jest jakość domeny, z której pochodzą. W ten sposób proces link buildningu zbliżył się więc do działań public relations. Aby efektywnie pozyskiwać linki, konieczne jest dotarcie do jak największej liczby odbiorców. Zdobycie dużych zasięgów wymaga natomiast zrozumienia zasad, jakie kierują odbiorcami i tego, co motywuje ich do dzielenia się treścią. Do tego potrzebna jest strategia PR – przemyślane działania PR-owe mogą stać się więc katalizatorem pozyskiwania linków.

4. Monitorowanie zmian

Nawet najlepiej przygotowana strategia SEO PR może okazać się nieskuteczna, jeśli nie będzie jej towarzyszyło stałe monitorowanie zachodzących zmian. W przypadku SEO PR duże znaczenie ma wyczucie chwili. Chociaż narzędzia do analizy fraz kluczowych wskazują, że dany temat ma niski potencjał wyszukiwania, w wyniku nagłych wydarzeń w krótkim czasie może stać się popularny. Szybkie reagowanie na bieżące sprawy pozwoli wykorzystać je na korzyść promowanej marki czy produktu. W tym celu można posłużyć się na przykład usługą Google Alerts, która poinformuje nas, jeśli w wyszukiwarce pojawią się nowe wyniki związane z ważną dla naszej strony frazą.

Równie istotne jest stałe mierzenie efektów SEO PR i analizowanie, jakiego typu działania generują największy ruch i są najbardziej  skuteczne. Warto odnotowywać wszystkie nieoczekiwane wzrosty, zaobserwowane w Google Analytics i wykorzystać te dane do udoskonalenia prowadzonej strategii.

robimy fejsbuki baner
Narzędzia SEO PR

Na każdym etapie realizacji strategii SEO PR warto korzystać z narzędzi, które dostarczą nam niezbędnych danych, pozwolą monitorować efekty i śledzić zachodzące zmiany, a także pomogą w budowie wizerunku naszej marki w wyszukiwarce.

Analiza fraz kluczowych

Narzędzia do analizy słów kluczowych pomogą nam dobrać odpowiednie frazy, które powinny znaleźć się w publikowanych przez nas materiałach. Może to być Planer słów kluczowych od Google czy bezpłatne narzędzie Ubersuggest. Korzystając z Answer The Public, otrzymamy sugestie zapytań, które interesują użytkowników wyszukiwarki. Do sprawdzania popularnych treści w social mediach, związanych z daną frazą, można wykorzystać BuzzSumo. Więcej o sposobach wyszukiwania fraz pisaliśmy w artykule 7 narzędzi do doboru fraz kluczowych.

Narzędzia do monitorowania

Narzędzie Brand24 umożliwia śledzenie materiałów i wzmianek, które pojawiają się na temat naszej marki, co umożliwia nie tylko odpowiednio szybkie reagowanie na pojawiające się opinie, ale przy okazji wskazuje miejsca, które możemy wykorzystać do działań link buildingowych. Przydatne jest również monitorowanie nowych wyników wyszukiwania, zawierających interesującą nas frazę, co umożliwia narzędzie Google Alerts czy Ahrefs Alerts.

Wygląd w wynikach wyszukiwania

Dane strukturalne to zestaw znaczników opisanych w projekcie Schema.org. Ich wdrożenie ułatwia robotom wyszukiwarki zrozumienie struktury strony, dzięki czemu użytkownicy otrzymują wartościowe informacje już na poziomie strony SERP. Oprócz znaczników, optymalizujących wygląd wyniku wyszukiwania, takich jak dane strukturalne pod okruszki, przydatne w kontekście SEO PR jest zaimplementowanie schematu danych dla organizacji, które wzmocnią profil marki. Poprawność wdrożenia danych strukturalnych można sprawdzić za pomocą narzędzia Structured Data Testing Tool od Google.

Nie można również zapomnieć o promocji w lokalnych wynikach wyszukiwania i stworzeniu lub optymalizacji wizytówki Google Moja Firma. Oprócz podstawowych informacji o firmie wizytówka udostępnia szereg dodatkowych możliwości, takich jak publikowanie postów na temat wydarzeń, organizowanych przez firmę, jej usługach i produktach, dzięki czemu możemy poinformować na przykład o trwającej wyprzedaży czy promocji.

Platformy do publikowania treści

Do publikacji treści można wykorzystać gotowe platformy, takie jak WhitePress, umożliwiające publikację i promocję artykułów czy ikonografik oraz współpracę z influencerami. WhitePress gromadzi sporą liczbę wydawców, a ich strony dzieli na różne obszary tematyczne. Content może być tworzony zarówno przez reklamodawcę, jak i zlecony copywriterom.

Ponadto platforma oferuje usługę wirtualnego biura prasowego, czyli bazy materiałów – notatek prasowych, artykułów eksperckich, wyników finansowych – przeznaczonych dla mediów. Korzystanie z wirtualnego biura pozwala na automatyzację dystrybucji publikacji PR-owych, skierowanych do dziennikarzy, a także umożliwia sprawdzenie, czy cieszą się one zainteresowaniem odbiorców.


Połączenie sił SEO i PR

Działania SEO, prowadzone zgodnie z aktualnymi zaleceniami Google, w naturalny sposób wpisują się w strategię PR. Wynika to przede wszystkim z ciągłego udoskonalania się algorytmu wyszukiwarki i co za tym idzie, coraz bardziej złożonych czynników rankingowych. Aby zoptymalizować stronę pod ich kątem i osiągnąć w ten sposób wysokie pozycje, specjalista SEO musi wyjść poza standardowe działania i spojrzeć na optymalizację witryny z szerszej perspektywy. Konieczne jest uwzględnienie między innymi jej analizy pod kątem UX czy opracowanie strategii tworzenia i dystrybucji contentu, co obecnie staje się coraz bardzie zbliżone do tradycyjnych technik PR-owych.

Jednocześnie budowanie pozytywnego wizerunku marki w wyszukiwarce wymaga zadbania o każdy element, do czego niezbędna jest szczegółowa analiza SEO. Stosowanie strategii SEO PR, dzięki temu, że zwiększa szanse na dotarcie do odpowiedniego odbiorcy, jak i pomaga w optymalizacji materiałów PR-owych zgodnie z wytycznymi Google, wzmacnia zarówno działania SEO, jaki i PR, i stanowi skuteczne narzędzie do promocji naszego brandu.

content marketing baner

Komentarze do artykułu: SEO PR, czyli jak wypromować swoją markę w Google