Reklamy na YouTubie lepsze niż w telewizji?

|
|
Kategorie: Google Ads

Od jakiegoś już czasu obserwujemy w branży reklamy wideo coraz bardziej zaciekłą rywalizację pomiędzy tradycyjną reklamą telewizyjną a reklamą internetową. Jakie możliwości dla reklamodawców daje najpopularniejszy serwis wideo, jakim jest YouTube? Dlaczego warto z tych możliwości korzystać?

 

Telewizja od lat była postrzegana jako jedyny nośnik treści wideo i miała tym samym monopol na emisję spotów reklamowych. Jednak w ostatnich latach – w miarę rozwoju różnych form „internetowej telewizji” – odbiorcy coraz chętniej konsumują treści wideo właśnie w Internecie. Istnieje wiele internetowych serwisów wideo, jednak zdecydowanym liderem pod względem zasięgu jest YouTube.

Jest to największa w Internecie witryna z filmikami wideo. YouTube jest też, zaraz po Google, drugą największa wyszukiwarką na świecie. O olbrzymim rozwoju tego serwisu świadczy też fakt, że w ciągu każdej minuty przesyłanych jest kilkadziesiąt godzin treści wideo. Dziennie YouTube notuje miliardy strumieni dziennie. W Polsce miesięcznie z YouTube’a korzysta 16 milionów użytkowników. Serwis ten obejmuje swoim zasięgiem 75% internautów w Polsce.

Nic dziwnego, że tak imponujące dane przyciągają coraz więcej reklamodawców. Oprócz olbrzymich zasięgów, porównywalnych z zasięgami telewizji, reklama wideo na YT pod wieloma względami przewyższa tradycyjną reklamę telewizyjną.

 

Czym jest reklama na YouTubie?

Reklamy na YouTubie możemy znaleźć na stronach odtwarzania filmów i mogą wyświetlać się na komputerach, w witrynach a także w aplikacjach mobilnych. Spoty reklamowe emitują  się przed filmikiem, w jego trakcie, a także po jego zakończeniu.

Olbrzymią przewagą reklam na YT w stosunku do reklam telewizyjnych jest fakt, że Internauci sami decydują,  czy chcą obejrzeć daną reklamę. Jeżeli reklama nie przypadnie odbiorcom do gustu, mogą po prostu kliknąć przycisk „Pomiń reklamę”. Widzowie oglądają więc treści, które ich interesują. Odbiorcy mogą pominąć reklamę w jej pierwszych pięciu sekundach trwania.  

Warto zaznaczyć, że YouTube pobiera opłatę dopiero w momencie, gdy użytkownik obejrzy daną reklamę. W przypadku dłuższych spotów reklamowych obejrzenie pierwszych 30 sekund traktowane jest jako pełne obejrzenie reklamy. Opłata za obejrzenie pobierana jest także w przypadku, gdy odbiorca wejdzie z nią w jakąś interakcję z np. kliknie w nakładkę z wezwaniem do działania.

Reklamodawcy w różny sposób próbują zachęcić użytkowników, by nie pomijali reklam 🙂

Dodatkowo, YouTube udostępnia bezpłatnie tzw. banner towarzyszący, który wyświetlany jest jednocześnie z emisją reklamy wideo. Bannery towarzyszące pojawiają się w prawym górnym rogu strony odtwarzania filmiku.

Po zakończeniu emisji filmu lub po jego pominięciu, banner towarzyszący nie znika ze strony. Banner towarzyszący może przekierowywać użytkownika na stronę docelową. Banner towarzyszący ma rozmiary 300×60 px i wyświetla się jedynie na dekstopach.

Oto reklama video wraz z miejscem na banner towarzyszący:

Reklama video wraz z miejscem na banner towarzyszący

 

Metody kierowania kampanii wideo na YouTubie

Kolejnym atutem przemawiającym na korzyść reklam wideo na YT, w porównaniu do reklam telewizyjnych, jest możliwość dotarcia do precyzyjnie zdefiniowanej grupy docelowej. W przypadku telewizji, zasięgi odbiorców dobierane są w sposób bardzo ogólny.

YouTube oferuje swoim reklamodawcom te same metody kierowania, jakie są dostępne w sieci reklamowej. Mamy tutaj możliwość dobrania następujących form kierowania reklam:

  • Grupy demograficzne – kierowanie na określony wiek i płeć odbiorców.
  • Zainteresowania – możliwość kierowania reklam do odbiorców zainteresowanych danymi treściami. YouTube chwali się, że w porównaniu z reklamą telewizyjną, targetowanie na zainteresowania odbiorców jest znacznie bardziej precyzyjne.
  • Miejsca docelowe – reklamodawcy mogą kierować reklamy na konkretne kanały lub pojedyncze strony z filmikami.
  • Tematy – mamy możliwość kierowania reklam na określone kategorie tematyczne treści na YT.
  • Słowa kluczowe – stosunkowo najmniej precyzyjna forma kierowania reklam, polegająca na dobraniu słów kluczowych, które kontekstowo odzwierciedlają treści witryn, na jakie mają pojawiać się reklamy.
  • Remarketing – metoda kierowania reklam na użytkowników, którzy wcześniej wchodzili w interakcje z danym filmikiem lub kanałem.

 

Analiza wyników kampanii na YouTubie

YouTube pozwala, w znacznie bardziej zaawansowany sposób (w porównaniu do reklamy telewizyjnej) mierzyć skuteczność kampanii reklamowych. W przypadku reklamy telewizyjnej zakładamy, że wszyscy widzowie, którym wyemitowano spot, obejrzeli go. Możliwości analizowania zasięgu odbiorców w przypadku YouTube’a są znacznie bardziej zaawansowane.

W interfejsie mamy do dyspozycji kilkadziesiąt danych dotyczących oglądalności, zasięgu, częstotliwości czy kliknięć. Oto przykładowe pytania, na które możemy znaleźć odpowiedzi w raportach dotyczących kampanii wideo:

  • Ile kobiet obejrzało reklamę?
  • Jaki procent Twojego filmu obejrzeli użytkownicy?
  • Ile razy średnio reklama jest wyświetlana jednemu użytkownikowi?
  • Ilu odbiorców reklamy zasubskrybowało promowany kanał?
  • Jaki jest średni koszt obejrzenia reklamy?

Oczywiście, raporty w systemie statystyk YouTube’a dają odpowiedzi na znaczne więcej pytań – w zależności od celu danej kampanii.

 

Dodatkowe możliwości kampanii reklamowych na YouTubie

Reklama wideo w serwisie YouTube, praktycznie pod wszystkimi względami, przewyższa możliwości reklamy telewizyjnej.  Jednakże, pomimo tego, wielu reklamodawców nie decyduje się na tę formę reklamy, ponieważ jest ona bardzo często postrzegana jako działania czysto wizerunkowe. Z tego powodu w ostatnim czasie wprowadzono dodatkowe możliwości reklamowe.

Jedną z nich jest promocja aplikacji mobilnych. Rosnący trend udziału reklamy mobilnej zaznacza się bardzo wyraźnie w ostatnich latach. Google mocno stawia na mobile, dlatego zdecydowano, by YouTube wykorzystać do promocji aplikacji mobilnych. Reklamodawcy, którzy zdecydowali się na reklamę wideo, mają możliwość tworzenia dodatkowych, niestandardowych reklam, zachęcających do promocji aplikacji mobilnych. Reklamy tego typu, z buttonem „Zainstaluj” pojawiają się wraz z reklamą wideo.

Oto przykład promocji aplikacji w YouTubie:

Promocja aplikacji na YouTubie

Inną bardzo ciekawą innowacją, która pojawiła się praktycznie przed kilkoma tygodniami, jest możliwość dodawania kart do filmików. Karty są to dodatkowe elementy na spotach YT, mające na celu wprowadzenie większej interakcyjności użytkownika z reklamą. Za pomocą kart możemy promować inne filmy, kanały i playlisty. Karty znakomicie nadają się do promocji produktów w sklepie internetowym. Na jednym filmiku możemy emitować maksymalnie 5 kart.

 

Podsumowanie

Jak wynika z powyższych rozważań, reklama wideo w serwisie YouTube daje nieporównywalnie większe możliwości niż w przypadku tradycyjnej reklamy telewizyjnej.

  • Precyzja kierowania,
  • interakcja z odbiorcą,
  • szczegółowe analizy kampanii
  • i znacznie niższe ceny

to tylko niektóre z elementów przemawiających za wybraniem YT jako medium reklamowego.
Obecnie w dalszym ciągu większość budżetów reklamowych lokowana jest w telewizji. Niemniej jednak zauważamy od miesięcy bardzo silny trend – coraz więcej firm decyduje się na szerokie działania reklamowe w serwisie YouTube.

 potencjał reklamy Youtube

Komentarze do artykułu: Reklamy na YouTubie lepsze niż w telewizji?