Reklama na Facebooku – jak uruchomić pierwszą kampanię

|
|
Kategorie: Social Media

Prowadzenie kampanii na Facebooku cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród reklamodawców. Jakiś czas temu pisaliśmy na temat tego kanału reklamowego. Nasze porady można znaleźć tutaj. Tym razem chcielibyśmy pokazać jak uruchomić pierwszą kampanię facebookową. Chcąc reklamować w tym kanale musimy posiadać aktywne konto w serwisie. Witryna dla reklamodawców dostępna jest pod adresem: www.facebook.com/advertising/. Button „Utwórz reklamę” jest także widoczny nad ukazującymi się nam reklamami.

Przeczytaj aktualny poradnik, z którego dowiesz się jak uruchomić pierwszą kampanię na Facebooku. Kliknij tutaj.

Tworzenie reklamy bezpośrednio z profilu na Facebooku

Proces tworzenia reklam składa się z trzech etapów:

1.       Tworzenie reklamy

2.       Definiowanie odbiorców

3.       Ustalenie szczegółów płatności i modelu rozliczeń

Projektowanie reklamy – „Zaprojektuj swoją reklamę”

Na tym etapie musimy zdecydować czy chcemy reklamować zewnętrzną stronę czy witrynę fanowska. Reklama na Facebooku składa się z grafiki o wymiarach 110 x 80 px i tekstu reklamowego (135 znaków) wraz z nagłówkiem (25 znaków). Nie musimy wykorzystywać całej przestrzeni przeznaczonej na tekst reklamowy. Istotna jest także grafika. Pierwszy kontakt z reklamą odbędzie się właśnie za pośrednictwem obrazu. Jeżeli grafika nie zainteresuje użytkowników na pewno nie będą oni czytać nagłówka, a tym bardziej tekstu reklamowego.

Projektowanie reklam na Facebooku

Grupa docelowa

Teraz przechodzimy do definiowania odbiorów. W pierwszej kolejności określamy zasięg geograficzny. Nasza kampanię możemy prowadzić w określonych krajach i miastach. W porównaniu z systemem Google geotargetowanie nie jest tak precyzyjne. W usłudze Google możemy kierować reklamy dosłownie na dowolny obszar. Tutaj musimy się ograniczyć do miast i ewentualnie do obszarów znajdujących się w promieniu 80 km od danego miasta.

Następnie przechodzimy do ustalenia grupy demograficznej. Możemy targetować nasze kampanie ze względu na płeć, wiek czy na zainteresowania. Tutaj mamy dwie opcje:

1. Konkretne zainteresowania

Opcja przydatna jeśli chcemy dotrzeć  do konkretnej, bardzo wąskiej grupy odbiorców. Kampanie targetowane na konkretne zainteresowania odznaczają się wyższymi CTRami ale też, jako że zasięg jest niższy, raczej nie liczmy na dużo kliknięć.

2. Kategorie ogólne

Jeśli zależy nam na dużych kampaniach i większym zasięgu powinniśmy rozszerzyć zasięg do zainteresowań ogólnych.

Facebook daje nam także możliwość kierowania ze względu na  stan cywilny. Możemy na przykład reklamy sal weselnych kierować tylko na osoby zaręczone.

Definiowanie grupy docelowej

Tworzenie budżetu i definiowanie modelu rozliczeń – „Kampanie cena i harmonogram”

Na tym etapie ustalamy budżet i planowane koszty kampanii. Mamy możliwość rozliczać się według modelu CPC i CPM. Określenie formy rozliczenia jest kluczowe i powinno być uzależnione od potencjalnej klikalności reklamowanego produktu, czy usługi.  Jeżeli  przykładowo promujemy bardzo chwytliwy konkurs, a reklamy są bardzo precyzyjnie stargetowane możemy pokusić się o rozliczenie w modelu CPM. W takim przypadku może okazać się to bardziej opłacalne niż model CPC. Jednak pamiętajmy, że pomimo swojej „atrakcyjności” reklamy na Facebooku odznaczają się wybitnie niskimi wskaźnikami CTR, często nie przekraczającymi 0,1 %. Bardzo często zdarza się, że na jedną jednostkę reklamową nie odnotujemy żadnego kliknięcia. Na pewno bezpieczniej jest przy planowaniu kampanii brać pod uwagę model CPC.

Ustalenie budżetu i modelu rozliczeń

Ostatni etap to finalizacja zamówienia.  Mamy do wyboru dwie formy płatności:

1.       Płatność kartą kredytową

2.       Płatność za pomocą systemu PayPal

Po wypełnieniu formalności nasze reklamy oczekują na recenzję (sprawdzenie) która trwa do kilku godzin. Po pozytywnej weryfikacji zaczną być emitowane.

Reklama na Facebooku jest wciąż droga jeżeli porównać go na przykład z Google Adwords. Za kliknięcie reklamy Facebook każe sobie płacić przeważnie powyżej 0,15 $. Im więcej zadeklarujemy, że będziemy płacić za kliknięcie tym większym zasięgiem będzie odznaczała się nasza kampania.

Przeczytaj aktualny poradnik, z którego dowiesz się jak uruchomić pierwszą kampanię na Facebooku. Kliknij tutaj.

Komentarze do artykułu: Reklama na Facebooku – jak uruchomić pierwszą kampanię