5 sposobów pozycjonowania e-commerce

|
|
Kategorie: SEO

W czasach, gdy dostępność wszelkiego rodzaju towarów jest niemal nieograniczona, osoba otwierająca sklep internetowy powinna zastanowić się nad trzema, równie ważnymi kwestiami. Co będzie sprzedawać? Komu? I w jaki sposób? Zwłaszcza na trzecie pytanie z odpowiedzią przychodzi szeroko pojęty marketing internetowy. Jedną z jego podstawowych gałęzi jest SEO. Poniżej przedstawię pięć aspektów, nad którymi warto skupić się podczas pozycjonowania strony e-commerce.

 

1. Przemyślana (i przyjazna) struktura URL

 

Przemyślana struktura Urli to jedna z kluczowych kwestii, jeśli chcemy uniknąć w przyszłości nieprzyjemnych sytuacji związanych z nagłymi, nieoczekiwanymi spadkami pozycji w wynikach wyszukiwania. Poza dość intuicyjnym faktem, że Urle powinny sygnalizować użytkownikowi zawartość strony i nie zawierać niepotrzebnych (wyglądających nieatrakcyjnie) znaków, ważne jest również, by ewentualne zmiany w drzewku kategorii/podkategorii witryny nie powodowały zmiany Urli produktów. Przykład:

domena.pl/mezczyzni/skarpety/skarpety-xyz -> domena.pl/akcesoria-meskie/skarpety-xyz

Bez wprowadzenia odpowiednich przekierowań takie zmiany spowodują (po wejściu z wyników organicznych) wyświetlanie się informacji o błędzie 404 i w konsekwencji spadek widoczności danych odsłon produktowych. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest następująca struktura Urli:

Odsłona kategorii głównej:
domena.pl/kategoria

Odsłona podkategorii:
domena.pl/podkategoria

odsłona produktu:
domena.pl/produkt

Każda przebudowa drzewka menu nie spowoduje wówczas zmiany Urli poszczególnych produktów. W ten sposób oszczędzamy sobie również problemów związanych z duplikacją treści pojawiającej się w przypadku obecności danego produktu w kilku kategoriach/podkategoriach – przykład:

domena.pl/turystyka/plecaki/plecak-xyz
domena.pl/dzieci/plecaki-dzieciece/plecak-xyz
domena.pl/mezczyzni/plecaki-meskie/plecak-xyz
domena.pl/kobiety/plecaki-damskie/plecak-xyz

Naturalnie w takiej sytuacji duplikacji można uniknąć, stosując tag canonical do wybranego (zwykle najlepiej widocznego w wynikach wyszukiwania Urla). Rozwiązanie takie nie sprawi jednak, że crawl budget (w przypadku dużej ilości tego typu produktów) zostanie spożytkowany optymalnie, a bot Google uzna, że witryna jest dla niego czytelna i przejrzysta.

 

Innowacyjny kurs SEO

 

2. Zablokowanie przed indeksacją niepotrzebnych sekcji serwisu

 

Sprawienie, by bot Google nie indeksował określonych podstron, jest kolejną ważną kwestią niezbędną w osiągnięciu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. W ten sposób minimalizujemy duplikację w obrębie domeny, a także kontrolujemy to, co chcemy pokazać użytkownikowi w wyszukiwarce. Zablokować przed indeksacją można na 2 sposoby (nie dają one jednak identycznych rezultatów).

  • instrukcja noindex w sekcji head danej podstrony;
  • zastosowanie w pliku robots.txt dyrektywy disallow dla podstron zawierających dany parametr w Urlu.

Podstrony, nad których indeksacją warto się zastanowić w pierwszej kolejności, to generujące nowe URLe podstrony filtrowania/sortowania. O ile dane filtry nie generują dużego potencjału wyszukiwań (jeżeli tak, to odsyłam do innego artykułu) warto zapobiec pojawianiu się ich w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu unikniemy duplikacji treści (możliwej na przykład, gdy filtrowane podstrony zawierają ten sam opis kategorii) i przede wszystkim wskażemy botowi Google, które podstrony nie są dla nas istotne i na których odwiedzanie nie powinien tracić czasu (w rezultacie nie mając go na interesujące nas sekcje serwisu). Dodatkowo zapobiegamy hipotetycznej sytuacji, gdy nasza domena pod daną frazę rankuje na kategorię z przypadkowym filtrem.

Różnica pomiędzy zastosowaniem tagu noindex a zablokowaniem dostępu w pliku robots.txt polega na tym, że w przypadku noindex bot Google może wejść na daną podstronę, ale jej nie zaindeksuje. W przypadku natomiast zablokowania danej podstrony (podstron) w pliku robots.txt, crawler Google w ogóle jej już nie odwiedzi i siłą rzeczy – nie zaindeksuje (o ile nie zrobił tego wcześniej, w takim wypadku strona pozostanie zaindeksowana, bo robot nie będzie miał okazji jej wyindeksować!)

Skoro mowa o indeksacji, warto również wspomnieć o pliku sitemap.xml. Powinien znajdować się w katalogu głównym witryny i zawierać wszystkie podstrony, które chcemy, by znalazły się w indeksie Google. W ten sposób jeszcze dobitniej zwrócimy uwagę bota na interesujące nas sekcje domeny.

 

3. Unikalna treść

 

Treść zawsze była i jest jednym z najważniejszych czynników, decydujących o tym, na jakie frazy wyświetla się w wynikach wyszukiwania nasza domena. Dlatego w przypadku sklepów internetowych bezwzględnie należy zadbać o to, by wyczerpująco (ale nie przesadnie) opisać kategorie i produkty. Ważne, żeby były atrakcyjne nie tylko dla bota Google, ale również dla użytkownika, którego decyzja o kupnie w dużym stopniu zależy właśnie od odpowiedniego przedstawienia mu produktu.

Oczywiście stworzenie unikalnych opisów dla przykładowo dziesiątek tysięcy produktów nie jest proste. Większość sklepów albo ich nie ma, albo pobiera je bezpośrednio od producenta. W efekcie popularnym zjawiskiem jest sytuacja, gdy dziesiątki sklepów mają ten sam opis danego produktu.

 

digital masterclass baner

Jak wiadomo posiadanie zduplikowanych treści w swoim serwisie nie jest kluczem do sukcesu w pozycjonowaniu. Warto jednak wyjaśnić, że Google nie karze za powielone opisy produktów. Google za nie po prostu nie nagradza. Nagradza natomiast, gdy widzi unikalną treść niepojawiającą się na innych domenach. Dlatego mimo wszystko warto zadbać, by przynajmniej potencjalnie najbardziej dochodowe produkty zawierały atrakcyjną, niezduplikowaną treść.

Niezduplikowany i dobrze zoptymalizowany (pod odpowiednie frazy – zwłaszcza longtailowe) opis produktu może przynieść bardzo duże korzyści. Osoby wpisujące frazy z długiego ogona są bowiem często w końcowych etapach lejka sprzedażowego. Sprawienie więc, by treści na odsłonach produktowych (które mają największy potencjał do zawarcia fraz longtailowych) były pod nie zoptymalizowane, powinno znacznie zwiększyć ruch i przychody w sklepie.

 

4. Linkowanie wewnętrzne

 

Pozycjonowanie sklepu w dużym stopniu sprowadza się do tego, co i jaki sposób zaprezentujemy botowi Google. W związku z tym warto dobrze wykorzystać linkowanie wewnątrz serwisu. W ten sposób wzmocnimy interesujące nas, dochodowe podstrony/sekcje domeny. Dobre rezultaty przynosi linkowanie z opisów kategorii do innych kategorii. Za pomocą odpowiednich anchorów pomożemy botowi Google lepiej poznać, przecrawlować i zaindeksować witrynę.

Warto tutaj wspomnieć również o linkach z menu. Jako że znajdują się one prawdopodobnie na każdej podstronie serwisu, ich wartość jest ograniczona. Istnieje wiele różnych opinii dotyczących mocy linków zawartych w Menu. Wszystkie jednak zgodnie sugerują, że wartość linka w unikalnej treści podstrony jest znacznie większa. Dlatego dobrze jest zadbać, żeby bot potrafił dostać się do danej kategorii na kilka różnych sposobów.

Wzmocnieniu linkowania wewnętrznego pomaga również prowadzenie bloga. Powiązanie angażujących czytelnika artykułów z oferowanymi produktami nie tylko zwiększa szanse na konwersje, ale również poprawia renomę całej domeny. Google widząc, że strona stanowi realną wartość dla użytkownika (angażuje) – uznaje ją za autorytet w danej branży i winduje wyżej w wynikach wyszukiwania. Warunkiem koniecznym jest tutaj nie tyle samo w sobie prowadzenie bloga, ale przede wszystkim robienie tego w odpowiedni sposób.

 

seo baner

 

5. Zadbanie o wygląd snippetów w wynikach wyszukiwania

 

CTR jest istotnym czynnikiem rankingowym. W wielu przypadkach Google podwyższa pozycje danego wyniku wyszukiwania, jeśli skuteczniej zwraca on uwagę użytkownika i jest częściej klikany, niż konkurencja. Osiągnąć to można odpowiednio go wyróżniając. W przypadku produktów warto zadbać (za pomocą tzw. danych strukturalnych) o wyświetlanie się oceny użytkowników, ilości opinii, ceny produktu czy jego dostępności.

Wyniki wyszukiwania kierujące do odsłon kategorii powinny natomiast zachęcać atrakcyjnym, unikalnym, ale i zawierającym frazy kluczowe meta description. Dzięki tym prostym zabiegom nie dość, że zwiększymy klikalność snippetów znajdujących się poza TOP3 wyników wyszukiwania, ale w dłuższym okresie poprawimy również ich pozycje.

 

Podsumowanie

 

Istnieje jeszcze wiele innych ważnych aspektów dotyczących skutecznego pozycjonowania sklepu internetowego – zaczynając od poprawy szybkości ładowania się strony, optymalizacji grafik, analizie UX, na budowie profilu linków kończąc. SEO to złożony proces, który wymaga dobrej współpracy co najmniej kilku osób. Dobrze wypracowana i egzekwowana strategia przyniesie duże korzyści.

szkolenie-dla-managerów

Komentarze do artykułu: 5 sposobów pozycjonowania e-commerce