Nowe Segmenty w Google Analytics

|
|
Kategorie: Analityka Internetowa

Segmentacja to bardzo istotny proces podczas analizy danych internetowych, o którym pisaliśmy na naszym blogu w tym miejscu. Proces segmentacji z poziomu Google Analytics jest dosyć prosty i uruchomienie segmentów nie powinno sprawić problemów nawet początkującemu analitykowi. Czym innym jest jednak poprawna ich konfiguracja, a czym innym wybranie takich segmentów, które pozwolą na wyciągnięcie konkretnych wniosków.

Jakiś czas temu na wybranych kontach pojawiają się nowe, rozbudowane możliwości segmentacji użytkowników. Upraszcza to proces tworzenia segmentów i daje zarazem znacznie większe możliwości ich budowania.

Nowa Segmentacja w Google Analytics

Co się zmieniło?

Podobnie jak to miało miejsce w poprzedniej wersji segmentacji, mamy do wyboru kilkanaście domyślnych (wbudowanych) segmentów, które najczęściej są stosowane przez analityków i które dają bardzo duże pole do popisu jeśli chodzi rozdzielanie ruchu. Ciekawą zmianą jest uproszczenie tworzenia  zaawansowanych segmentów niestandardowych czyli takich, które nie są domyślnie wbudowane  i oparte są o wymyślone przez nas kryteria.

Bardzo pomocną funkcją dostępną w nowej segmentacji jest możliwość zaimportowania segmentów rekomendowanych przez czołowych, światowych specjalistów od analityki internetowej. Aby to zrobić należy kliknąć w button: ”Importuj z galerii”, i wówczas otrzymamy listę przydatnych segmentów zaawansowanych stworzonych najczęściej przez zespół Google Analtyics.

Większość typowych  segmentów jest wbudowanych i nie trzeba ich tworzyć, jednakże jeżeli chcielibyśmy zbadać nietypowy wycinek danych wtedy musimy stworzyć segment niestandardowy. Aby to zrobić klikamy w button „Utwórz nowy segment”. Mamy do wyboru następujące typy kryteriów:

  • Dane demograficzne
  • Technologia
  • Data pierwszych odwiedzin
  • Źródła odwiedzin
  • Warunki
  • Sekwencje

Nowe kryteria konstruowania segmentów

Grupy kryteriów są zaprezentowane w o wiele bardziej przejrzysty sposób, niż miało to miejsce w poprzedniej wersji segmentacji.

Bardzo ciekawą zmianą jest także to, że teraz  punktem wyjścia stają się użytkownicy, choć możemy także segmentować  ruch wykorzystując kryteria ze „starych” segmentów.

Interesująca jest także sekcja „Sekwencje”, gdzie możemy wyodrębnić użytkowników, którzy wykonali określoną sekwencję zachowań, np. dokonali zakupu i dodatkowo przeszli na stronę, gdzie można pobrać newsletter.

Nowa funkcjonalność segmentacji z pozoru może się wydawać nieco skomplikowana, a samo tworzenie segmentów zagmatwane, jednakże w rzeczywistości nowe segmenty są o wiele bardziej przyjazne dla analityka i dają znacznie większe możliwości przeprowadzenia wnikliwych analiz.

Google Anaytics daje nam po raz kolejny potężne narzędzie do wyciągania informacji o użytkownikach. Kluczem do sukcesu będzie stworzenie takich segmentów, dzięki którym dowiemy się więcej dlaczego jest tak dobrze, lub dlaczego jest tak źle z nasza witryną.

Nowe segmenty są na razie w fazie BETA i wymagają dopracowania. Kryterium „dane demograficzne” sugerowałoby że możemy segmentować użytkowników według płci i wieku. Jednakże chodzi tutaj jednak  o język oraz lokalizację użytkownika. Na dane dostarczające wieku i płci będziemy musieli jeszcze  trochę poczekać.

GA V11

Komentarze do artykułu: Nowe Segmenty w Google Analytics