Najbardziej poszukiwany zawód przyszłości – analityk internetowy

|
|
Kategorie: Analityka Internetowa

Jest taki zawód, który coraz częściej przewija się wśród ofert pracy średnich i dużych sklepów internetowych, agencji marketingowych oraz domów mediowych. Jednorazowe oferty coraz częściej zastępuje rekrutacja stała. Każdy potencjalny kandydat błyskawicznie dostaje zaproszenie na rozmowy, a warunki finansowe dla pracodawców są kwestią drugorzędną. Dlaczego tak się dzieje? I jak stać się dobrym analitykiem internetowym?

Analityk internetowy to stosunkowo młody zawód. Obecny w Polsce zaledwie kilka lat, duże znaczenie zyskał w przeciągu ostatniego roku – dwóch. Najlepszy czas dla analityka internetowego dopiero się rozpoczyna, o czym dobitnie świadczy ilość ofert pracy. Pracodawcy zdają sobie sprawę z tego, że pozyskanie w szeregach firmy utalentowanego analityka pozwala zdobyć przewagę rynkową.

Kto to jest analityk internetowy i czym się zajmuje?

Analityk internetowy to osoba wszechstronnie uzdolniona, która wykorzystując dane, pomaga podejmować lepsze decyzje biznesowe.

Osoba na tym stanowisku musi być przede wszystkim zorientowana biznesowo.
Analityk internetowy pracuje przecież w oparciu o cele, jakie ma spełniać strona internetowa. Może to być generowanie sprzedaży, ale także wzrost odwiedzalności strony, powiększanie zasięgu, zapisy do newslettera itp.

W odniesieniu do wyznaczonych celów,  analityk:

  • wyznacza kluczowe wskaźniki efektywności (ang. Key Performance Indicators, KPI);
  • wizualizuje dane
  • i tworzy dedykowany model raportowania, który będzie ułatwiał podejmowanie lepszych decyzji biznesowych.

Analityk musi umieć się komunikować, ponieważ często pracuje z zespołem sprzedaży, marketingu, redakcjami czy bezpośrednio z zarządem.

W rozmowie z przedstawicielami tak różnych profesji niezwykle istotne jest  przekonanie rozmówcy o wadze prezentowanych wniosków i danych. Przede wszystkim, przy omawianiu ich wpływu na podejmowane decyzje.

Podstawą pracy analityka internetowego jest doskonała znajomość narzędzi, takich jak:

  • Excell,
  • Google Analytics,
  • Google Tag Manager,
  • CrazyEgg,
  • czy Yandex Metrica,

ale przede wszystkim – zdolność do logicznego myślenia. Na pewno przydadzą się też podstawy IT (HTML, Javascript, PHP).

Nie bez powodu wymieniłem te cechy w takiej kolejności – często wizerunek analityka kojarzony jest z nerdem-hackerem. Pora przestać patrzeć przez pryzmat stereotypów. Obecnie jest to funkcja często będąca w sercu organizacji, wpływająca na wiele decyzji i procesów.

szybki audyt google analytics

Dlaczego rola analityka internetowego się zwiększa?

Poziom dostępnej wiedzy i technologii jest na tyle wysoki, że paradoksalnie – utrudnia  szybkie podejmowanie decyzji. Każdego dnia mamy dostęp do milionów cyfr, choćby w Google Analytics.

To tylko ułamek pytań, które zadają sobie zarządzający biznesami internetowymi:

  • Na które dane patrzeć?
  • Czy są wiarygodne?
  • Które są dla mnie istotne na etapie, na którym jestem?

Dobry analityk internetowy ma wiedzę i narzędzia, aby wyprowadzić zagubionych z cyfrowego chaosu. Co najważniejsze – wie, jak odpowiedzieć na pytania, które są często kluczowe dla rozwoju biznesu w sieci.

Współczesny średni sklep internetowy wykonuje część zadań samodzielnie, a część zleca wyspecjalizowanym agencjom, pełniącym usługi w zakresie SEM, SEO, content marketingu czy komunikacji w social media. Prawdopodobnie każda agencja raportuje swoje prace, w autorski sposób próbując przedstawić wyniki, oczywiście w jak najlepszym świetle.

Analityk internetowy potrafi dokonać oceny takich raportów. Co więcej, potrafi zaprojektować i zaimplementować jeden przejrzysty system do mierzenia aktywności online. Dzięki temu klient oszczędza pieniądze i czas – nie płaci dwa razy za tę samą konwersję i nie musi czytać kilku różnych raportów.

Skuteczna strategia marketingowa dba o doświadczenie użytkownika (czyli dostarczanie mu korzyści) na każdym etapie lejka zakupowego – od pierwszego kontaktu z naszą marką aż po utrzymywanie relacji posprzedażowej.

To dzięki analitykowi wiemy, od czego zacząć:

  • czy poprawić lojalizację obecnych klientów, czy może uszczelnić koszyk w sklepie (stosunek użytkowników, którzy dodali przedmiot do koszyka, do takich, którzy sfinalizowali transakcję)
  • a może powinniśmy zdecydowanie bardziej intensywnie zaistnieć w świadomości grupy celowej?

Dwa najważniejsze trendy w marketingu to wykorzystywanie w kampanii urządzeń mobilnych w przemyślany sposób (właściwy komunikat, do właściwych osób, we właściwym momencie, na właściwym urządzeniu) oraz stosowanie content marketingu, czyli dostarczanie korzyści użytkownikom zamiast nachalnego komunikatu reklamowego.

W obu przypadkach wyzwaniem jest odpowiednie zmierzenie tych działań oraz ocena ich wpływu na pozostałe kanały. Dobry analityk będzie wiedział jak to zrobić. Dzięki narzędziom, takim jak DoubleClick, wykorzysta najnowszą technologię, aby sprawdzić czy inwestycja się opłaca i jakie przynosi korzyści.

content marketing baner

Chcesz zostać analitykiem? Oto, jak postawić pierwsze kroki na tym gruncie

Jeśli chcemy myśleć o sobie, jako dobrym analityku, musimy posiadać lub mieć chęć rozwijać umiejętność logicznego myślenia i pracy na danych. Pomogą z pewnością wszelkie kierunki studiów związanych z ekonometrią, matematyką, informatyką. Nie zmienia to faktu, że w branży pracuje wielu wybitnych analityków internetowych, którzy z wykształcenia są filozofami czy psychologami.

Pierwsze kroki w świecie analityki internetowej można postawić na kilka możliwych sposobów. Pierwszym z nich jest samodzielna nauka w domu. Poniżej proponujemy kilka źródeł od których warto zacząć:

BLOGI

Simo to Senior Data Advocate w agencji Reaktor. Jest znakomitym programistą, więc wynajduje wiele hacków i tricków, jak wykorzystać GA w niestandardowy sposób. Oprócz tego polecam ten blog, bo jest oprawiony w piękne zdjęcia.

Oficjalny blog Google Analytics. Zawiera bardzo wiele przykładów wykorzystania funkcji Google Analytics w praktyce zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych. Absolutny must-have do subskrypcji!

Blog prowadzony przez Justina Curoni (Analyst Advocate w Google). Justin często jako pierwszy publikuje jak używać najnowszych funkcji w Google Analytics i obszernie tłumaczy jak wykorzystać je biznesowo.

Blog, o wdzięcznej nazwie – Occam’s Razor (analityk powinien wprawnie ciąć dane brzytwą Ockhama:  „Bytów nie mnożyć, fikcyj nie tworzyć, tłumaczyć fakty jak najprościej”).  Jego autorem jest  Avinash Kaushik (Digital Marketing Evangelist w Google, współzałożyciel Market Motive).

PUBLIKACJE KSIĄŻKOWE

  • Avinash Kaushik, Web Analytics: An Hour A Day
  • Avinash Kaushik, Web Analytics 2.0

KANAŁY VIDEO

Oficjalny kanał na YT Google Analytics. Znajdują się tu głównie anglojęzyczne materiały dotyczące podstaw używania GA, a także informacje z obszaru Google Adwords.

Kanał poświęcony Google Tag Manager zarówno dla tych, którzy chcą zacząć używać tego świetnego narzędzia, jak i dla tych, którzy oczekują zaawansowanych porad.

Inną drogą jest uczestnictwo w szkoleniach. Warto zacząć od nauki najbardziej powszechnego i darmowego narzędzia jakim jest Google Analytics. Poznanie jego możliwości w stopniu średnio-zaawansowanym już pozwoli poczuć smak niesamowitych możliwości, jakie w swoim ekosystemie oferuje Google!

Najlepszą metodą jest jednak znalezienie stażu bądź praktyk. Ucząc się pod opieką kogoś doświadczonego można szybko i na żywym organizmie poznać wiele aspektów tej pracy. Ważne, aby mieć pewność jak wygląda plan praktyk i czego konkretnie nauczymy się podczas ich trwania. Warto także zapytać pracodawcę o możliwość zdobycia certyfikatów (np. Google Analytics). To sprawi, że po ich ukończeniu nie trzeba będzie długo szukać pracy.

Ewa Kanczuk wywiad

 

Komentarze do artykułu: Najbardziej poszukiwany zawód przyszłości – analityk internetowy