Generic selectors
Tylko dokładne dopasowanie
Szukaj w tytule
Szukaj w treści
Filtruj po kategoriach
Analityka internetowa
BLOG.re:view
Content marketing
Marketing automation
Marketing internetowy
PPC
SEO
Social media
Z życia Semahead
Skontaktuj się z nami
  • Współadministratorami danych osobowych są: Semergy sp. z o.o. sp. k., Artefakt sp. z o.o. sp. k., Semahead sp. z o.o. sp. k., Grupa Tense Polska sp. z o.o. sp. k., Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k.

    Sprzeciw wobec przetwarzania danych możesz złożyć w każdym momencie poprzez kontakt z Administratorem lub Doradcą Klienta, który skontaktował się z Tobą w celu przedstawienia zamówionej wyceny. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Modele współpracy z agencją SEO – na co zwracać uwagę przed podpisaniem umowy?

SEO
17.05.2018 Semahead

 

Wybór odpowiedniego sposobu  rozliczenia za działania SEO jest jednym z kluczowych elementów startu współpracy na linii klient – agencja. Głównych modeli rozliczeń jest kilka, o czym pisaliśmy już wcześniej na naszym blogu w artykułach: Jak rozliczać się z agencją SEO: część 1część 2.


W dzisiejszym wpisie postaram się trochę odświeżyć ten temat, doprecyzować modele rozliczeń oraz napisać o elementach, na które należy zwracać uwagę przed podpisaniem wiążącej umowy.

 

Rozliczenie na podstawie opłaty za pozycje wybranych fraz kluczowych

Jeszcze kilka lat temu był to najpopularniejszy z modeli rozliczeń za działania SEO. Dziś ze względu na coraz to bardziej restrykcyjne składowe algorytmu Google oraz rosnące znaczenie analityki internetowej w działaniach performance marketingowych, odchodzi powoli w niepamięć.

Wadami tego modelu są :

  • Ograniczanie optymalizacji technicznej serwisu (onsite) oraz prac związanych z link buildingiem (off site) specjalisty SEO do wybranych na początku współpracy fraz kluczowych
  • Brak możliwości analizy ilościowej i jakościowej ruchu, który te frazy przyniosły
  • Brak stałych przychodów dla agencji SEO, która za wykonaną pracę ponosi comiesięczne koszty
  • Model ten często cechuje się ryzykiem związanym z agresywnym i mało zróżnicowanym linkowaniem. Związane jest to z małą dywersyfikacją fraz kluczowych i skupieniem się jedynie na tych, na które jest podpisana umowa.

Model oczywiście w dalszym ciągu funkcjonuje, jednak najczęściej stosowany jest w przypadku firm, którym zależy głównie na wizerunku (wysoka pozycja danej frazy kluczowej powiązanej z biznesem) lub też funkcjonuje w połączeniu z innymi, w rozliczeniach hybrydowych.

 

Rozliczenie Success Fee – za wzrost ruchu lub przychodów

Jeden z najpopularniejszych obecnie modeli rozliczeń, szczególnie popularny we współpracy agencji SEO  z e-commerce. Model opiera się na zasadach win-win, gdzie wraz ze wzrostem biznesu klienta, mierzonego przez pryzmat ruchu lub przychodów, rośnie wynagrodzenie agencji SEO (success fee). Model ten jest indywidualnie dostosowany do konkretnego serwisu internetowego  i może przybierać różne postacie (hybrydowe).

Przykłady rozliczeń w modelu Success Fee:

  • Opłata stała + rozliczenie za wzrost ruchu porównując się do określonego progu
  • Opłata stała + określony % od wzrostu przychodu porównując się do określonego progu
  • Określony % od przychodów w sklepie

 

Brand vs non brand

Ten punkt w szczególności jest newralgiczny dla dużych, popularnych brandów oraz serwisów, które oprócz działań digitalowych korzystają z tradycyjnych metod marketingu, a w szczególności reklam w  TV, radiu czy reklam outdoorowych. Dwa elementy, na które należy zwrócić uwagę to:

  • Wysoki udział w całościowym ruchu zapytań brandowych

Zapytania brandowe, to te, które zawierają nazwę marki/brandu.
Przykład frazy brandowej: „agencja SEO Semahead

W działaniach SEO mamy ograniczone możliwości zwiększania ruchu brandowego. Możemy na niego działać pośrednio poprzez zwiększanie ilości ruchu/użytkowników w serwisie, czy zwiększanie widoczności fraz kluczowych (generycznych – nie brandowych) – dzięki czemu większa ilość osób ma szanse poznać naszą stronę i zapoznać się z marką.
Jednak ruch brandowy jest stricte powiązany z popularnością danego brandu (rozpoznawalnością marki), który możemy zwiększać poprzez dodatkowe aktywności marketingowe i PR: online (np. w social mediach) oraz offline (np. wystąpienia na eventach branżowych).

W przypadkach mocno rozpoznawalnych marek, agencje jeszcze na poziomie tworzenia oferty posiłkują się danymi z Google Search Console czy zewnętrznych narzędzi (np. Senuto, SimilarWeb) i sprawdzają jak duży wpływ na ruch mają zapytania brandowe oraz na jakie strony kierują.

  • Reklama offline

Kalendarz działań marketingowych klienta, to kolejna rzecz na którą powinny zwracać uwagę agencję SEO. Nie fair byłoby pobieranie Success Fee przez agencję za wzrost ruchu, który został wygenerowany dzięki trwającym w danym miesiącu kampaniom telewizyjnym czy mocną promocją brandu w kampaniach outdorowych.

Oczywiście większość wygenerowanego ruchu z powyższych kampanii trafi bezpośrednio do „directa” (wejść bezpośrednich), jednak warto zwrócić uwagę na te punkty i przeanalizować je przez pryzmat konkretnego przypadku (brandu). Tak aby rozliczać się jedynie za wygenerowane wzrosty, które były spowodowane pracą agencji SEO.

 

Wybór i doprecyzowanie odpowiedniego progu rozliczeń

Kolejnym elementem, na który warto zwrócić uwagę, to wybór odpowiedniego progu rozliczeń. Oczywiście jest tu również wiele znaków zapytania, na które należy odpowiedzieć, jeszcze na etapie tworzenia oferty, między innymi:

  • Jaki jest trend w organicznych wynikach wyszukiwania w ostatnich latach;
  • Czy jest zauważalny realny wzrost lub spadek liczby sesji w ostatnich miesiącach;
  • Czy strona jest już długo na rynku i ma ugruntowaną pozycję;
  • Czy w witrynie występuje duża sezonowość

Odpowiedzi na te pytania pomogą doprecyzować nam odpowiedni próg rozliczeń, może być to m.in.:

  • Rozliczenie rok do roku bazowego/poprzedniego miesiąca analogicznego
    Polecane w szczególności dla branż sezonowych, przy stałym ruchu w ostatnich latach
  • Rozliczenie rok do roku bazowego/poprzedniego miesiąca analogicznego + trend
    Analogiczne rozliczenie do poprzedniego, jednak uwzględniające widoczny trend (wzrostowy lub spadkowy) u klienta.
  • Rozliczenie do średniej z ostatnich X miesięcy
    Polecane szczególnie dla nowych serwisów oraz dla tych, które posiadają spore fluktuacje ruchu w ostatnich miesiącach, np. po przebudowie serwisu widoczność fraz kluczowych oraz ruch w serwisie zdecydowanie wzrósł. Nastało to jeszcze przed przystąpieniem do prac agencji SEO – więc warto w tym wypadku rozważyć ten trend wzrostowy w rozliczeniach.

 

Rozliczenie Flat Fee – stały abonament (ryczałt)

Ostatnim dziś opisywanym przeze mnie modelem rozliczenia jest tzw. ryczałt. W tym modelu sprawa jest prosta: klient ustala wspólnie z agencją SEO stawkę miesięczną, którą będzie płacił za usługi SEO. Oczywiście w tym modelu niezwykle ważne jest obustronne zaufanie oraz dokładne opisanie szczegółów współpracy. Przed podpisaniem umowy warto zwrócić uwagę na kilka kwestii, i takich jak:

  • Określenie co wchodzi w skład suportu SEO;
  • Określenie harmonogramu działań specjalisty SEO na stronie;
  • Określenie szacunkowej liczby linków, która będzie dostarczana przez firmę SEO, aby wspomóc pozycjonowanie strony;
  • Informacji nt. raportu: co wchodzi w jego skład oraz z jaką częstotliwością będzie wysyłany;
  • Estymacji efektów pracy (wzrostu pozycji fraz kluczowych, wzrostu ruchu czy przychodów) na stronie

Każdy z wyżej wymienionych modeli niesie ze sobą zarówno wady jak i zalety. Zarówno klient, jak i agencje SEO powinny dopracować jak największą liczbę szczegółów, jeszcze przed ofertowaniem, tak aby  późniejsza współpraca była klarowna i nie niosła ze sobą żadnych niedomówień.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Chcesz zacząć współpracę z nami? Wypełnij Brief!

Wypełnienie briefu zajmie Ci kilka chwil a nam pozwoli
lepiej przygotować się do rozmowy z Tobą.

Wypełnij brief