Mierzenie lojalności (powracalności) użytkowników za pomocą ścieżek wielokanałowych Google Analytics

|
|
Kategorie: Analityka Internetowa

Już od dłuższego czasu osobom zajmującym się marketingiem internetowym spędzały sen z powiek problemy związane z mierzeniem tzw „lojalności” użytkowników. Nie było wiadomo ilu internautów spośród tych, którzy weszli z Adwords w późniejszym czasie powrócili na dany serwis już ze źródeł bezpłatnych. Jakiś czas temu opracowaliśmy mało precyzyjną metodę opisywaną w tym miejscu. Od tego czasu Google Analytics został nieco wzbogacony, także wracamy z tematem. Uznaliśmy, że do precyzyjnego mierzenia powracalności możemy wykorzystać ścieżki wielokanałowe.

We wpisie tym zaprezentuję sposób mierzenia powracalności. z wykorzystaniem  funkcjonalności ścieżek wielokanałowych oraz celów:

Zaczynamy od utworzenia celu, którym jest wejście na dowolną stronę analizowanej witryny. W związku z tym ustawienia celu są następujące:

 

 

Aby rozpocząć dalszą analizą potrzebny jest upływ czasu. W poniższym przykładzie analiza dotyczyła listopada, a przeprowadzona została pod koniec grudnia.

Po przejściu do Konwersje -> Ścieżki wielokanałowe -> Najważniejsze ścieżki konwersji wybieramy interesującą nas konwersję. W tym przypadku będzie to wcześniej utworzony cel.

 

 

Analizujemy tylko ścieżki o długości 2 lub więcej, ale aby sprawdzić czy pracujemy na poprawnych danych można porównać liczbę odwiedzin z raportu Odbiorcy -> Przegląd  z liczbą wszystkich konwersji.

 

 

Chcemy otrzymać dane na temat powracalności, dlatego interesują nas konwersje (czyli odwiedziny) z wejść bezpośrednich oraz z wyszukiwarki na słowo będące nazwą strony. W przykładzie zbadamy jedno źródło ruchu – kampanie Google AdWords. W tym celu tworzymy nowy segment konwersji o następujących ustawieniach:

  • Jako Pierwszą interakcję wybieramy źródło/medium równe google / cpc. Jeżeli prowadzimy kampanię AdWords wykorzystującą tzw. słowa brandowe musimy pamiętać o ich wykluczeniu z pierwszej interakcji.
  • Jako Jakąkolwiek interakcję wybieramy źródło/medium równe (direct) /(none) oraz z wyrażeniem lub słowo kluczowe zawierające nazwę strony
 

 

W omawianym przykładzie konwersji spełniających te warunki było 103. Wszystkich wejść z kampanii AdWords na słowa niebędące nazwą strony zanotowano 12 501, co oznacza, że niecały 1% odwiedzin poskutkował ponownym wejściem na stronę – bezpośrednio lub przez wyszukanie nazwy strony w Google.

 

 

Analogicznie możemy poddać analizie pozostałe źródła ruchu naszej witryny oraz porównywać je między sobą.

Należy pamiętać, że Raporty Ścieżki wielokanałowe są generowane na podstawie ścieżek konwersji, sekwencji interakcji (np. kliknięć/odesłań z kanałów) w ciągu 30 dni poprzedzających każdą konwersję i transakcję. [1] W związku z tym, w rzeczywistości powracających odwiedzin może być trochę więcej.

Zachęcam do komentowania i usprawniania swoich segmentów konwersji.

 

GA V11


[1] http://support.google.com/analytics/bin/answer.py?hl=pl&answer=1191182

Komentarze do artykułu: Mierzenie lojalności (powracalności) użytkowników za pomocą ścieżek wielokanałowych Google Analytics