Koniec z zastrzeganiem fraz w Google!

|
|
Kategorie: Google Ads

W światku SEM zadrżała ziemia. Google ogłosił kontrowersyjną decyzję o zniesieniu we wrześniu tego roku możliwości zastrzegania fraz brandowych (związanych z konkretną marką) w reklamach PPC.

Dla niewtajemniczonych, do tej pory wyglądało to tak, że właściciel danego znaku towarowego mógł zgłosić do Googla, na specjalnym formularzu, zastrzeżenie fraz związanych z jego marką. Dzięki temu żaden postronny reklamodawca (nie będący właścicielem znaku towarowego lub nie działający w imieniu właściciela znaku towarowego) nie mógł reklamować się na dane frazy.

Od 14 września tego roku każdy będzie mógł się reklamować na frazy brandowe, a jedyną możliwością zablokowania takiej reklamy będzie wysłanie przez właściciela znaku towarowego skargi, pod warunkiem, że dany reklamodawca podszywa się pod właściciela znaku towarowego lub w inny sposób wprowadza użytkownika w błąd.

Podkreślić należy, że zmiana będzie dotyczyć wyłącznie słów kluczowych, nie tekstów reklamowych.  Dla przykładu, sklep sprzedający kosmetyki danej marki będzie mógł wyświetlać swoją reklamę na nazwę tej marki, ale już nie będzie mógł używać jej w tekście reklamowym.

Jak Google wyjaśnia swoją decyzję? Oficjalne stanowisko Google w tej sprawie można znaleźć tu: http://googlepolska.blogspot.com/2010/08/zmiany-zasad-dotyczacych-znakow.html

Jak pisaliśmy na początku decyzja wzbudza wiele kontrowersji. Na pewno taka zmiana spowoduje nasilenie się zjawiska reklamowania się na frazy związane z konkurencyjną marką, co jest niekorzystne dla właścicieli tych marek. Patrząc jednak od strony użytkownika jest to zmiana na lepsze, gdyż będzie miał on większą szansę na znalezienie tego czego szuka.

Przeciwnicy tej decyzji oskarżają Google o wymuszanie na właścicielach marek prowadzenie kampanii PPC, w celu rywalizacji z reklamodawcami wykorzystujących ich frazy brandowe.

Bez względu jednak na to, czy Google podjął taką decyzję dla dobra użytkowników, czy swojego własnego interesu, miał do tego pełne prawo: „Wyrokiem Trybunału, Google nie naruszył prawa o znakach towarowych, pozwalając reklamodawcom na licytację słów kluczowych będących znakami towarowymi innych firm.”. Pamiętajmy, że Google to w końcu firma, a nie instytucja działająca pro publico bono, i jak każda firma ma prawo podejmować decyzje strategiczne najlepsze z punktu widzenia własnego interesu.

 

Komentarze do artykułu: Koniec z zastrzeganiem fraz w Google!