Kampanie wyborcze w Google Adwords

|
|
Kategorie: Google Ads

Za nami wybory prezydenckie, a co za tym idzie atakujące ze wszystkich stron kampanie wyborcze. Tym razem internet odegrał dużo większą rolę w poczynaniach promocyjnych „Panów kandydatów”. Główną formą reklamy był oczywiście display – ulubiona zabawka dużych domów mediowych obsługujących kampanie wyborcze. Dało się jednak zauważyć również wykorzystanie innych kanałów. Kandydaci mieli swoje konta na Blipie i Facebooku (poza drobnymi wyjątkami), tworzone były wirale wyśmiewające konkurencję. Pojawiły się również kampanie w systemie Google Adwords i właśnie im chcielibyśmy poświęcić uwagę w tym wpisie.

Podczas badania odkryliśmy, że kampanię w Google Adwords prowadziło czterech kandydatów: Bronisław Komorowski, Janusz Korwin-Mikke, Jarosław Kaczyński i Waldemar Pawlak. Oczywiście nie wykluczamy, że inni kandydaci również prowadzili takie działania, ale nie znaleźliśmy ich reklam w obrębie wybranych słów kluczowych i stron sieci partnerskiej. Przyjrzyjmy się więc tym czterem kampaniom.

Kampania w wyszukiwarce

Ponieważ sami prowadzimy kampanię na wybory prezydenckie, wiemy jakie frazy cieszą się największą popularnością i właśnie pod kontem tych fraz zbadaliśmy obecność kandydatów w wyszukiwarce.
Frazy, które objęliśmy badaniem to: kandydaci na prezydenta, wybory prezydenckie 2010, sondaże wyborcze, Bronisław Komorowski, Jarosław Kaczyński, Andrzej Olechowski
Poniżej przedstawiamy wyniki wyszukiwania dla wybranych fraz:

[kandydaci na prezydenta]

Kampanie wyborcze w Google Adwords

Źródło: Google.pl

[wybory prezydenckie]

Kampanie wyborcze w Google Adwords

Źródło: Google.pl

[sondaże wyborcze]

Kampanie wyborcze w Google Adwords

Źródło: Google.pl

[Bronisław Komorowski]

Kampanie wyborcze w Google Adwords

Źródło: Google.pl

Podsumowanie obecności w wynikach wyszukiwania:

Słowo/KandydatJarosław KaczyńskiBronisław KomorowskiJanusz Korwin-MikkeWaldemar Pawlak
[Kandydaci na prezydenta]brak1 poz.3 poz.brak
[wybory prezydenckie 2010]3 poz.1 poz.2 poz.brak
[sondaże wyborcze]2 poz.1 poz.3 poz.brak
[Jarosław Kaczyński]1 poz.brak2 poz.brak
[Bronisław Komorowski]3 poz.1 poz.2 poz.brak
[Andrzej Olechowski]brakbrak1 poz.brak

Pod względem zasięgu najlepiej wypadła kampania Janusza Korwin-Mikke. Reklamy tego kandydata pokazywały się na wszystkich badanych słowach kluczowych. Jeżeli chodzi natomiast o pozycję, to prym wiodła kampania Bronisława Komorowskiego. Reklamy w tej kampanii pokazywały się na pierwszym miejscu na wszystkie słowa nią objęte.

Kampania w sieci partnerskiej

Oczywiście nie sposób przeanalizować całej sieci partnerskiej, więc moje badanie zawęziliśmy do kilkunastu stron które, w naszym odczuciu, były najbardziej dopasowane tematycznie do treści reklam. Oto przykład tego co na nich znaleźliśmy:
Janusz Korwin-Mikke

Kampanie wyborcze w Google Adwords

Żródło: Sieć partnerska Google

Kampanie wyborcze w Google Adwords

Żródło: Sieć partnerska Google

Kampanie wyborcze w Google Adwords

Żródło: Sieć partnerska Google

Bronisław Komorowski

Kampanie wyborcze w Google Adwords

Żródło: Sieć partnerska Google

Waldemar Pawlak

Kampanie wyborcze w Google Adwords

Żródło: Sieć partnerska Google

KandydatIlość stron wyświetlających reklamę

Bronisław Komorowski

6/12

Janusz Korwin-Mikke

4/12

Waldemar Pawlak

3/12

Jarosław Kaczyński

0/12

Największy zasięg miała kampania Bronisława Komorowskiego. Podczas testu reklama tego kandydata wyświetlała się na połowie wybranych stron sieci partnerskiej.
Najgorzej pod względem obecności w sieci partnerskiej wypadła kampania Jarosława Kaczyńskiego. Nie pojawiła się ona na żadnej z wybranych stron.
Warto podkreślić, że żaden z kandydatów nie pokusił się o reklamę swoich spotów wyborczych na serwisie Youtube. A szkoda, bo narzędzie promocji video na Youtube wydaje się mieć duży potencjał w promocji takich spotów.

Jakość reklam i strony docelowych

Bronisław Komorowski
Reklamy tego kandydata wypadły, według nas, najlepiej pod względem jakości. Hasła: „Prezydent – gwarant ładu Państwa. Głosuj na Bronisława Komorowskiego”
, oraz
„Kompetencja i doświadczenie. Głosuj na Bronisława Komorowskiego!”
były dość jasnymi przekazami, podkreślały konkretne cechy, zawierały „call to action”. Reklama jednak nie wykorzystywała funkcji ” keyword”, która w mądrze stworzonej strukturze kampanii mogłaby znacznie podnieść wskaźnik CTR.
Należy zwrócić również uwagę na reklamę jaka pojawiła się na frazę „wyniki wyborów” zaraz zakończeniu ciszy wyborczej:
„Bronisław Komorowski| Dziękuję za Udział w Wyborach. Pamiętaj o Polsce 4 Lipca.”
Jest to dobry przykład wykorzystania wyszukiwarki do celów PR-owych.

Dziękuję za Udział w Wyborach
Pamiętaj o Polsce 4 Lipca

Jeżeli chodzi o reklamę w sieci partnerskiej, to udało nam się odnaleźć tylko jedną formę reklamową – video ze spotem reklamowym. Reklama video jest z reguły dobrze klikaną formą i daje możliwość bezpośredniego zapoznania się z kandydatem, bez odsyłania użytkownika na inna stronę. Można było jednak pokusić się o inne formy reklamowe w celu zwiększenia zasięgu kampanii.

Strona docelowa na jaką kierowane były reklamy Bronisława Komorowskiego jest również dość przejrzysta i treściwa. Zawiera informacje o kandydacie i jego programie wyborczym.

Jarosław Kaczyński
Treść reklamy: „ Pomóż w kampanii! Zarejestruj się. Materiał KW Jarosława Kaczyńskiego” była nieprzemyślana. Namawia użytkowników do rejestracji (nie wiadomo gdzie) w celu niesienia pomocy Kaczyńskiemu w jego kampanii. Domyślamy się, że reklama miała na celu werbowanie wolontariuszy do pomocy przy kampanii, ale nie wynika to jasno z treści reklamy. W dodatku słowa typu: [kandydaci na prezydenta], czy [sondaże wyborcze] nie są najlepszym wyborem do promowania tego typu haseł.

Reklama przenosiła użytkownika do formularza o wdzięcznym tytule „Włącz się w kampanię” . Formularz ma kilkanaście pól do wypełnienia, ale żadnego szczegółowego wyjaśnienia powodu, dla którego ktoś miałby go wypełnić. Reszta strony jest zrobiona dość poprawnie, ale z takim linkowaniem z dużym prawdopodobieństwem większość osób wyjdzie w przeciągu 10 sekund.

No i jest jeszcze jedna reklama: ”Przebrała się miarka głosuj na Jarka 🙂 Śmieszny filmik.”
Reklama przenosiła użytkownika do tego pewnego mało śmiesznego filmiku.

Nie wiemy czy to są oficjalne działania sztabu wyborczego Jarosława Kaczyńskiego, ale jeśli tak… no cóż, możliwe że za tym „wiralem” stoją ci sami spece, którzy z taką żarliwością chcą wypromować serwis społeczny mypis.pl

Janusz Korwin-Mikke
Hasło promowane w reklamach tekstowych to:
„Janusz Korwin-Mikke Kandydat na Prezydenta RP. Wybierz Wolność i Praworządność!”
było, podobnie jak w przypadku Komorowskiego, dość przejrzyste i konkretne.

Reklamy graficzne i video w sieci partnerskiej były natomiast równie kontrowersyjne, jak sam kandydat. Mamy tutaj Janusza Korwin-Mikke z rewolwerem, czy hasło „i mam gdzieś sondaże”. Nie będziemy się podejmować oceny zawartości merytorycznej tych reklam. Pewnie wpisują się one w jakiś sposób w całościowy wizerunek kandydata. Natomiast trzeba powiedzieć, że zarówno jakość samych reklam jak i strony docelowej, pod względem czysto estetycznym, pozostawia dużo do życzenia.

Waldemar Pawlak
Cóż, kampania tego „najsilniejszego polityka”, jak głosi spot wyborczy, byłarównie skromna jak sam Waldemar Pawlak. To samo hasło reklamowe:
„Waldemar Pawlak. Dialog i porozumienie. Zobacz nowy spot wyborczy”
pokazywało się w sieci partnerskiej, jak i w wyszukiwarce na hasło „Waldemar Pawlak”. Reklama ta przenosiła do zakładki „multimedia” na stronie kandydata, gdzie można było owy spot obejrzeć.
Promowanie spotu wyborczego w ten sposób, naszym zdaniem, nie jest najlepszym pomysłem. Trafniejszym rozwiązaniem byłoby stworzenie reklamy video, podobnie jak to w przypadku reklam Bronisława Komorowskiego, czy Korwina-Mikke. Jak już pisaliśmy, takie rozwiązanie daje możliwość obejrzeć spotu wyborczego bezpośrednio na stronie, na której reklama się wyświetla.

W miejsce „Zobacz nowy spot reklamowy” , lepiej byłoby dać np. hasło „Zapoznaj się z programem wyborczym” i linkować właśnie do programu, ewentualnie opisu kandydata.

Podsumowanie

Naszym zdaniem najlepiej w ujęciu całościowym wypadła kampania Bronisława Komorowskiego. Reklamy w tej kampanii były konkretne i przemyślane. Kampania miała również dość dobry zasięg, zarówno w przypadku wyszukiwarki jak i sieci partnerskiej.

Na drugim miejscu stawiamy kampanię Korwina-Mikke. Miała ona najlepszy zasięg w wyszukiwarce i przyzwoity zasięg w sieci partnerskiej. Najsłabszym punktem kampanii były słabe jakościowo formy reklamowe i strona docelowa.

Kolejne miejsce przyznamy kampanii Waldemara Pawlaka. Co prawda właściwie nie wykorzystywała ona wyszukiwarki (poza frazą „Waldemar Pawlak”) i miała średni zasięg w sieci partnerskiej, ale w imię zasady – lepiej czegoś nie robić niż robić to źle – przyznamy jej pierwszeństwo nad kampanią Jarosława Kaczyńskiego.

Jedyna dobra rzecz w kampanii Jarosława Kaczyńskiego to zasięg w wyszukiwarce. Natomiast brak lub nikłe działania w sieci partnerskiej, zła jakość tekstów reklamowych, linkowanie do formularza i słabej klasy próby wiralowe stawiają tę kampanię na ostatnim miejscu w naszym zestawieniu.

Pozdrawiamy i zachęcam do komentarzy.

Semahead

Komentarze do artykułu: Kampanie wyborcze w Google Adwords