Kampania reklamowa na Gmailu krok po kroku

|
|
Kategorie: Google Ads

Reklamy w Google Sponsored Promotions to jedna z nowości, którą warto przetestować w 2016 roku. Warto wspomnieć, że za granicą reklamy GSP wygrywają już z klasyczną reklamą display. Co ciekawe, w Polsce to wciąż nowy format, z którego korzysta jeszcze niewielu reklamodawców. Wdrażaj innowacyjne rozwiązania pierwszy – dowiedz się czym jest reklama GSP, dla kogo się najlepiej sprawdzi, jak ją ustawiać i jak oceniać jej skuteczność.

 

Czym jest Gmail Sponsored Promotions?

Gmail Sponsored Promotions to nowy format reklamowy prezentowany przez Google. Nowy sposób kierowania reklam pozwala dotrzeć do milionów użytkowników na całym świecie, którzy korzystają z poczty Gmail.

W Polsce w wersji beta dostępny jest od ponad roku, ale dopiero od niedawna może z niego korzystać każdy reklamodawca.

Główną zaletą GSP jest:

  • możliwość precyzyjnego targetowania
  • i nienachalna forma reklamy.

W zależności od wybranej strategii, reklamodawcy mogą wykorzystać GSP do:

  • budowania świadomości marki,
  • generowania leadów,
  • a nawet sprzedaży.

 

Jak wygląda reklama GSP?

Reklama Gmail Sponsored Promotions składa się z dwóch głównych części.

Pierwsza część pojawia się na samej górze wiadomości odbiorczych w zakładce Oferty (można je łatwo rozpoznać po bladożółtym tle i logo reklamodawcy) jako teaser ad, który ma zachęcić do otwarcia wiadomości.

Przykład reklamy GSP. Skrzynka Gmail

Dopiero po kliknięciu pojawia się druga część – właściwa treść w formie graficznej. Jeśli użytkownik nie jest zainteresowany ofertą, może w każdej chwili zamknąć reklamę i więcej się mu ona nie wyświetli.

Dla osób zainteresowanych, GSP przewidziało trzy możliwości:

  • można kliknąć w reklamę,
  • zapisać ją w wiadomościach odebranych
  • lub przekazać dalej.

Zawartość reklamy na Gmailu

 

GSP – dlaczego warto?

Jeszcze do niedawna, tworzenie reklam sponsorowanych w Gmailu było możliwe tylko w wersji beta. Teraz każdy reklamodawca może utworzyć  kampanię na własnym koncie AdWords, korzystając z narzędzia Galeria Reklam.

Reklamą w formacie GSP będą szczególnie zainteresowani klienci, którym zależy na precyzyjnym targetowaniu. Każdy użytkownik, akceptując regulamin poczty Gmail, zgadza się na wykorzystywanie swoich danych osobowych zgodnie z Polityką Prywatności Google. Dzięki temu, reklamy GPS mogą być precyzyjniej kierowane, niż gdyby korzystały tylko z plików cookie lub kierowania kontekstowego.

Szeroki wybór kierowania reklam stwarza możliwość bardzo precyzyjnego doboru grupy docelowej w kampanii. Warto jednak zdecydować się tylko na kilka kryteriów, ponieważ wybór zbyt wielu może spowodować znaczne ograniczenie wyświetleń reklamy.

 

Reklama Gmail – od czego zacząć?

Kampanie na Gmailu tworzy się w podobny sposób, jak w Sieci Reklamowej (GDN). Różnice pojawiają się jedynie na poziomie tworzenia reklam i ich kierowania.

Aby utworzyć reklamę wystarczy skorzystać z Galerii Reklam i wybrać format: Reklama w Gmailu.
W przypadku GSP mamy do wyboru kilka formatów graficznych, dostosowanych do celów, jakie chcemy realizować.

  1. Szablon obrazu 
    Duży plik graficzny odsyłający do wybranej strony docelowej.Reklama Mastercard w GSP

     

  2. Szablon pojedynczej promocji 
    Może składać się z 2 plików graficznych: nagłówka i właściwej grafiki. Podobnie, jak pierwszy format, odsyła do jednej strony docelowej.

    Przykład reklamy w GSP; Gmail Sponsored Promotions (Semahead)

     

  3. Szablon różnych produktów 
    Najlepszy format dla wszystkich e-commersów! Daje możliwość promowania do 6 produktów, z których każdy prowadzi na inną stronę. Oprócz reklamy produktowej, możemy wgrać nagłówek w formie graficznej, który urozmaici przekaz.

    Reklama Beckers w GSP. Przykład

     

  4. Niestandardowe przesyłanie danych HTML – czyli możliwość przesyłania własnych, niestandardowych plików, na przykład w formie formularzy kontaktowych. To zdecydowanie najlepszy format do pozyskiwania leadów.

 

Targetowanie w GSP – czyli do kogo trafi nasza reklama?

W związku z tym, że GSP jest częścią kampanii w Sieci Reklamowej, reklamy możemy kierować w podobny sposób.

Oprócz kierowania na:

  • wiek,
  • płeć
  • i lokalizację,

mamy do dyspozycji dobrze znane kierowanie kontekstowe, czyli:

  • tematy,
  • słowa kluczowe
  • oraz zainteresowania.

Szczególnie skuteczne jest kierowanie na wybrane słowa kluczowe, które mogą przybrać klasyczną postać lub zawierać wybrane domeny np. konkurencyjnych firm.

W ten sposób, jeżeli użytkownik otrzymuje regularne wiadomości z domeny dobrastrona.pl, możemy wyświetlić mu naszą reklamę.

Różnice w targetowaniu kontekstowym między GDN a GSP polegają na tym, że w przypadku Gmail Sponsored Promotions system analizuje treść skrzynki e-mailowej, a nie treść witryn internetowych.

Od niedawna reklamy możemy też kierować na wybrane listy e-mailowe, co może zastąpić wysyłanie newslettera lub wzmocnić jego działanie.

 

Jak mierzyć skuteczność reklam na Gmailu?

Reklamy Gmail Sponsored Promotions rozliczane są w systemie Cost per Click. Należy jednak wspomnieć, że system nalicza opłatę za każde otwarcie wiadomości z reklamą, czyli kliknięcie w tzw. teaser reklamowy.

Późniejsze działania użytkownika (kliknięcie w reklamę graficzną, zapisanie lub przekazanie wiadomości) są już bezpłatne dla reklamodawcy.

Analizując efektywność kampanii na Gmailu oprócz stawki CPC, można wziąć pod uwagę jeszcze kilka innych wskaźników. Przede wszystkim CTR, który w przypadku tego formatu reklamowego jest tak naprawdę współczynnikiem otwarcia wiadomości e-mail. Zazwyczaj jest dużo wyższy niż CTR w Sieci Reklamowej czy Wyszukiwarce, na Gmailu może sięgać nawet kilkudziesięciu procent.

CTR w klasycznym rozumieniu, czyli współczynnik kliknięć w reklamę, to Kliknięcia w Gmailu prowadzące do witryny. Jest to nazwa jednej z trzech nowych kolumn w systemie AdWords, która służy do oceny skuteczności kampanii GSP. Dwie pozostałe pokazują liczbę zapisanych reklam oraz tych, które użytkownicy przesłali dalej w postaci wiadomości e-mail. Wszystkie trzy nowe kolumny powinny być dostępne dla każdego reklamodawcy jako Dane z Gmaila.

 

Podsumowanie

Połączenie reklamy tekstowej i display to większe możliwości na lepsze zaprezentowanie marki oraz doskonały format do budowania rozpoznawalności i wzmacniania lojalności klientów. Jedną z największych zalet GSP jest precyzyjne kierowanie i różnorodność formatów reklamowych.

W zależności od przyjętych celów, teksty i kreacje reklamowe mogą być tworzone specjalnie pod określoną grupę docelową.

Google Sponsored Promotions powinni być przede wszystkim zainteresowani reklamodawcy, którzy szukają nowych narzędzi komunikacji B2B. Innowacyjne targetowanie znacznie ułatwi dotarcie do klientów z sektora biznesu.

 

Potencjał reklamy GSP Semahead

 

 

Komentarze do artykułu: Kampania reklamowa na Gmailu krok po kroku