Jak pisać skuteczne teksty reklamowe w Adwords

|
|
Kategorie: Google Ads

Umiejętność pisania dobrych tekstów reklamowych to cecha, którą powinna legitymować się każda osoba zajmująca się prowadzeniem kampanii AdWords. Dobra reklama to reklama skuteczna, czyli taka, która spełnia określone cele. Prawidłowo skonstruowana reklama przyczynia się uzyskania wysokiego Wyniku Jakości, a więc obniża koszty kampanii. Reklama tekstowa AdWords ujęta jest w pewne ramy i składa się z czterech części:
• Nagłówka (25 znaków)
• Wiersza pierwszego (35 znaków)
• Wiersza drugiego (35 znaków)
• Adresu wyświetlanego (35 znaków)
• Adresu docelowego
Internauci w treści reklamy widzą tylko trzy pierwsze elementy. Nagłówek reklamy nie może przekroczyć 25 znaków. Na właściwy tekst reklamy mamy 70 znaków podzielonego na 2 wiersze, a wyświetlany adres URL powinien mieścić się w 35 znakach. Pamiętajmy, że do tych limitów wliczane są także spacje. Jeżeli wyświetlany adres przekracza 35 znaków musimy go zmodyfikować. Adres wyświetlany musi posiadać tą samą domenę co strona, do której prowadzi reklama.

Nagłówek kluczem do sukcesu


Wielu ekspertów uważa, że nagłówek to najważniejsza cześć reklamy tekstowej. W tym miejscu koncentruje się bowiem większość uwagi internautów. Niektóre badania mówią, że 80 % użytkowników, którzy dostrzegli reklamę czyta właśnie jedynie nagłówek. Jedynie 2 na 10 użytkowników zadaje sobie trud by zapoznać się z dalszą częścią reklamy. Powinniśmy więc poświęcić trochę czasu na skonstruowanie dobrego, przyciągającego uwagę nagłówka, który powinien zachęcić do przeczytania dalszej części reklamy. Od niego w dużej mierze zależy, czy internauta kliknie w naszą reklamę, czy porzuci ją uznając reklamowany produkt za nieatrakcyjny.

Konstruując nagłówek warto posłużyć się Narzędziem Wstawiania Słów Kluczowych (Key Insertion Tool). Funkcjonalność ta w miejsce nagłówka wstawia słowo kluczowe, które zareagowało na zapytanie użytkownika. Internauta prędzej kliknie w reklamę, której nagłówek jest identyczny, bądź zbliżony do frazy, którą wpisywał. Dodatkowo tekst ten jest pogrubiony, co podkreśla jego związek z szukanym słowem.

Aby użyć tej funkcjonalności musimy w miejsce nagłówka wpisać frazę: {Keyword: alternatywny tekst} alternatywny tekst jest to zastępcza fraza wyświetlana np. w przypadku, gdy słowo kluczowe przekracza dopuszczalny limit znaków (25 znaków).

Stosując KIT możemy manipulować wielkością liter wyświetlanej frazy. Mamy do dyspozycji następujące kombinacje:
• keyword będzie zawierało tylko małe litery,
• Keyword- Rozpoczyna się dużą literą, nastepnie występują małe litery
• KeyWord- każde słowo rozpoczyna się od dużych liter
• KEYword- pierwsze słowo pisane jest dużymi literami a kolejne małymi
• KEYWord- pierwsze słowo pisane jest dużymi literami a kolejne rozpoczynają się od dużych liter
• KEYWORD: W tekście występują same duże litery.

Warto tu od razu zaznaczyć, że o ile teksty pisane dużymi literami są bardziej zauważane, to jednak Google restrykcyjnie podchodzi do reklam nadużywających drukowanych liter i zwyczajnie nie akceptuje takowych. Kiedy stosujemy KIT musimy pamiętać, że mechanizm do tekstu reklamy wstawi jedno z naszych słów kluczowych, tak więc nie mogą one zawierać błędów ortograficznych, czy gramatycznych.

Przykład zastosowania Key Insertion Tool:

Stosowanie KIT spowoduje w zdecydowanej większości przypadków wzrost klikalności naszych reklam. Gdy zdecydujemy się wykorzystać tę funkcję powinniśmy dobrać słowa kluczowe, które bardzo ściśle opisują reklamowaną zawartość. Gdy użytkownik wpisze w wyszukiwarce dane zapytanie, zobaczy reklamę z nagłówkiem wpisanego hasła, kliknie reklamę i nie znajdzie czego szukał, natychmiast opuści naszą witrynę.
Problemem może stać się także nadużywanie przez reklamodawców KIT. Jedną z głównych funkcji nagłówka reklamowego powinno być wyróżnienie naszej reklamy. Załóżmy, że wszyscy reklamodawcy reklamują się na identyczne słowo kluczowe i wszyscy używają funkcji KIT. Wtedy internauta wpisując zapytanie identyczne ze słowem kluczowym widzi szereg reklam z takimi samymi nagłówkami. W takim przypadku można się zastanowić, czy nie odpuścić sobie i nie napisać ciekawego, odróżniającego się od reszty, nagłówka reklamowego.

Funkcję KIT możemy stosować także w treści reklamy. Wymaga to jednak solidnego przemyślenia tekstu reklamowego, gdyż mechanizm wstawi nam słowo kluczowe w formie bezosobowej. W takim przypadku istnieje duże prawdopodobieństwo, że wyświetlany użytkownikowi tekst reklamowy będzie po prostu dla niego nie zrozumiały.

Konstruując nagłówek:
• Zainteresuj internautę do przeczytania reszty reklamy
• Stosuj Key Insertion Tool, ale z rozwagą
• Nie nadużywaj drukowanych liter
• Odróżnij się od tłumu

Dobry tekst gwarantem skuteczności kampanii


Nasz tekst reklamowy musimy zmieścić w dwóch linijkach po 35 znaków na wiersz. Musi być więc zwięzły i rzeczowy. Jak już wcześniej było powiedziane bardzo trudno stwierdzić jakie teksty reklamowe są preferowane przez odbiorców, jednakże w świadomości speców od Adwords funkcjonują pewne metody pisania dobrych tekstów reklamowych. Dobry tekst powinien precyzyjnie opisywać reklamowany produkt. Należy szczególnie uwydatnić przewagę naszego produktu nad konkurencją i jego unikalność. Dobrze jest też podawać ceny produktów, o ile są one konkurencyjne. Wszystkie gratisy i promocje należy systematycznie podkreślać w reklamach. Sprawdza się także stosowanie różnego rodzaju porównań. Wszelkie metody zwracania uwagi użytkownika są jak najbardziej wskazane o ile nie łamią przyjętych przez Google norm. Teksty reklamowe, aby zostały zaakceptowane przez cenzorów, muszą być zgodne z zasadami reklamowymi Google. Zakazane jest na przykład reklamowanie alkoholu, papierosów, leków, treści pornograficznych, czy używanie agresywnego języka.

Dobrze jest w tekście reklamowym zwracać się bezpośrednio do internauty. Można zadawać w tekstach różne pytania. Gdy uważamy że nasz produkt jest najlepszy ze wszystkich, nie możemy umieścić tej informacji w treści reklamy, jeżeli na stronie docelowej nie znajduje się potwierdzenie tego komunikatu przez niezależny ośrodek. Dobrą praktyką rekomendowaną przez zespół Google jest rozpoczynanie każdego osobnego słowa tekstu od dużych liter.

Zwyczajem, który sprawdza się w zdecydowanej większości przypadków jest kończenie tekstu reklamowego zwrotem zachęcającym do akcji (Call to Action). Mogą to być na przykład takie zachęty jak: Spróbuj teraz!, Sprawdź!, Dowiedz się więcej!, Zobacz!. Tworząc teksty reklamowe musimy zapoznać się także z dosyć skomplikowanym procesem zastrzegania znaków towarowych. Nie ma możliwości ręcznego pogrubienia tekstu reklamy. Google automatycznie pogrubieniem opatrzy frazy, które pasują do zapytania użytkownika.

Tekst reklamy a Wynik Jakości


Jak w wielu aspektach naszego życia tak i przy pisaniu tekstów reklamowych musimy pamiętać, że nie tylko liczy się treść ale i forma. To, w jaki sposób napisany jest tekst reklamowy wpływa także na Wynik Jakości. Im wyższym CTRem może pochwalić się nasza reklama, tym wyższy Wynik Jakości powinna ona osiągnąć. Na wynik Jakości tekstów reklamowych nie tyle wpływa jej aktualny CTR, co jego ciągły wzrost w rozkładzie czasowym.

Jeżeli w reklamie zawrzemy słowo kluczowe, Wynik Jakości jest automatycznie wyższy. Nasze reklamy powinny być więc jak najbardziej dopasowane do dobranych słów kluczowych. Dobrze by było także, aby tekst reklamowy jak najbardziej odzwierciedlać treść strony, do której kieruje reklama. Jeśli w reklamie mowa o ofercie zniżkowej, powinna ona kierować użytkowników do strony zawierającej tą właśnie ofertę.

Pamiętajmy, że nawet jeżeli dana reklama wydaje się nam bardzo dobra, internauci niekoniecznie muszą podzielać naszą opinię. Dlatego do każdej grupy reklam należy testować przynajmniej dwie a najlepiej cztery różne reklamy i wstrzymywać te, które w najmniejszym stopniu spełniają zdefiniowane wcześniej cele. Testując nowe reklamy nie powinniśmy także doprowadzać do sytuacji, gdy w grupie posiadającej już jakąś historię działają same nowe reklamy. Dobrze jest wprowadzać nowe reklamy stopniowo.Jeżeli obmyślimy już reklamę ,dobrą praktyką jest skopiowanie wcześniejszych reklam w obrębie grupy, aby nowa reklama stanowiła około 25 % wyświetleń. Nigdy nie wiadomo, czy reklama testowana będzie miała lepsze CTRy, niż reklamy już funkcjonujące.

Pisząc tekst reklamowy:

  • Pisz zwięźle i rzeczowo
  • Precyzyjnie opisuj reklamowany produkt
  • Zaznacz wszystkie przewagi nad konkurencją i unikalność twojego produktu
  • Podkreślaj wszelkie promocje i gratisy
  • Stosuj Call To Action
  • Staraj się zawierać słowa kluczowe w tekstach reklamy
  • Zadbaj o odpowiednie dopasowanie tekstu do strony docelowej
  • Zwracaj się bezpośrednio do użytkowników, postaraj się ich zainteresować
  • Testuj wiele reklam i myśl jak udoskonalić istniejące
  • Bądź kreatywny

Na koniec odsyłamy do krótkiego filmiku, który niech posłuży za podsumowanie prezentowanych tutaj rozważań:

[show_avatar email=marcin.obrzut@staz.interia.pl avatar_size=50 show_name=true]

Komentarze do artykułu: Jak pisać skuteczne teksty reklamowe w Adwords