“Lojalność” a “czas od poprzednich odwiedzin” w Google Analytics

|
|
Kategorie: Analityka Internetowa

W tym wpisie chciałbym przybliżyć dwa wskaźniki mówiące o powracalności użytkowników – lojalnośćczas od poprzednich odwiedzin. Oba te wskaźniki można znaleźć w zakładce „użytkownicy > lojalność użytkowników”.

Lojalność

Według informacji jaką znalazłem na Google Conversion University lojalność mówi nam

„Ilu użytkowników wraca do witryny po raz 2, 3, 10, a nawet 200…”

Czy tak jest w istocie? Sprawdźmy.

Raport lojalności

Raport lojalności

Według tego raportu, mając na uwadze powyższą definicję lojalności,  w dniu 25.11 badaną witrynę  odwiedziło 90290 użytkowników, z czego dla 37259 była to pierwsza wizyta, dla 10735 druga i tak dalej.

Porównajmy w takim razie te dane z bezwzględną liczbą niepowtarzalnych użytkowników.

Ups, coś tu nie gra. W tym czasie na serwisie zarejestrowano tylko 84 395 użytkoników. Skąd więc wzięła się liczba 90290? Oto odpowiedź.

Wniosek – raport lojalności mówi nam o wizytach nie użytkownikach!

Czyli nie

„Ilu użytkowników wraca do witryny po raz 2, 3, 10, a nawet 200”

, ale ile z wizyt było 2,3,10 a nawet 200 wizytą.

Dla lepszego zobrazowania problemy wyobraźmy sobie, że Pan Ciastek jest jedyną osobą odwiedzającą 25.11 nasz serwis, ale tak on mu się podoba, że odwiedził go 5 razy. Przed 25.11 Pan Ciastek był na serwisie w sumie już 4 razy. Nasz raport lojalności dla dnia 25.11, musicie mi uwierzyć na słowo, wyglądałby wtedy tak:

Liczba odwiedzin tego użytkownika, licząc obecneOdwiedziny będące kolejnymi odwiedzinami użytkownika
5 razy1
6 razy1
7 razy1
8 razy1
9-14 razy1

Zauważcie, że liczba wizyt zaczyna się od 5 a nie od 1. Dzieje się tak dlatego, że wizyty zliczane są od początku śledzenia cookie, a nie dla ustawionego przez nas zakresu dat. Czyli pierwsza wizyta 25.11 była tak naprawdę piątą wizytą Pana Ciastka na serwisie, druga szóstą i tak dalej.

Ok, skoro już wiecie jak działa raport lojalności przejdźmy do

Czas od poprzednich odwiedzin

Odwołajmy się znowu do googlowej definicji: pochodzącej z Google Conversion University:

„Raport Czas od poprzednich odwiedzin pokazuje czas od poprzednich odwiedzin użytkownika w Twojej witrynie.”

Definicja wydaje się prosta, ale analizując raport nasuwa się klika wątpliwości. Dobrze, spójrzmy więc w raport:

Raport czas od poprzedniej odwiedziny

Raport czas od poprzedniej odwiedziny

Po pierwsze skąd GA wie ile dni temu była ostatnia wizyta? Odpowiedź – nie wie. Wie natomiast ile godzin (a dokładnie milisekund) temu miała miejsce ostatnia wizyta. Jeżeli minęło mniej niż 24h to przypisze ją do wiersza „Tego samego dnia”, jeżeli między 24h a 48h to „1 dni temu” i tak dalej. Jest to oczywiście grube uproszczenie i nie zawsze pokrywa się z faktyczną ilością dni, które upłynęły.

Po drugie, jak już się pewnie zorientowaliście, GA sprawdzając kiedy była ostatnia wizyta nie bierze pod uwagę jedynie wizyt w badanym okresie, ale wszystkie wizyty zarejestrowane w cookie.

Posłużmy się znowu przykładem Pana Ciastka. Dodajmy tylko, że ostatnia z wizyt poprzedzających 25.11 miała miejsce 50 godzin przed pierwszą wizytą tego dnia.

Raport czasu od poprzednich odwiedzin dla 25.11 wyglądałby wtedy tak:

Śledzone poprzednie odwiedzinyŁączna liczba odwiedzin według okresu
Pierwsze odwiedziny0
Tego samego dnia5
1 dni temu0
2 dni temu1

Po trzecie, choć w przypadku tego raportu jest to bardziej oczywiste, zliczane są tu odwiedziny a nie użytkownicy.

Podsumowując najważniejsze rzeczy, które powinniście wynieść z tego wpisu.

Lojalność i Czas od poprzednich odwiedzin:

– mówi nam o wizytach nie użytkownikach

– odwiedziny w pierwszej kolumnie zliczane są od początku śledzenia cookie

Czas od poprzednich odwiedzin:

– czas między odwiedzinami mierzony jest w milisekundach i nie zawsze odpowiada faktycznym dniom

Jak zwykle zapraszam do umieszczania pytań i uwag w komentarzach.

 

GA V11

Komentarze do artykułu: “Lojalność” a “czas od poprzednich odwiedzin” w Google Analytics