IAB Polska: najlepsze case studies Content Marketingu

|
|
Kategorie: Content Marketing

Content marketing to strategiczne podejście do marketingu definiowane jako proces skupiający się na tworzeniu i dystrybucji wartościowych treści. Zarówno w sektorze B2C, jak i B2B celem jest przyciąganie oraz utrzymywanie uwagi ściśle określonej grupy docelowej wokół świata marki. W dłuższej perspektywie przekłada się to na wzrost pożądanych aktywności wśród wspomnianej grupy.

Choć główne zadanie działań CM w segmencie B2C i B2B jest bardzo podobne, to bardziej szczegółowe założenia dotyczące projektów content marketingowych mogą się całkiem różnić w obu sektorach. Wynika to ze specyfiki prowadzenia komunikacji kierowanej do konsumenta lub partnera biznesowego. Przede wszystkim należy pamiętać, że podstawą do zbudowania efektywnej strategii jest dokładne określenie i poznanie grupy docelowej.

Podobieństwa w komunikacji B2B i B2C

Bardzo ważne, by zarówno w komunikacji B2C, jak i B2B odpowiedzieć sobie na kluczowe pytania dotyczące grupy docelowej. Czego nasza grupa docelowa szuka w internecie, gdzie spędza czas online, z jakich mediów społecznościach korzysta, a tak że jakie problemy są dla niej istotne? Co ją interesuje i przyciąga jej uwagę? Im więcej wiemy, tym łatwiej tworzyć treści, które będą odpowiadać na potrzeby klientów.

Bez dobrze zbudowanych person trudno określić, co dla naszej grupy docelowej oznaczają przydatne, użyteczne i angażujące treści.

A to dopiero jeden z wielu etapów tworzenia strategii content marketingowej. Badania przeprowadzone przez Content Marketing Institute w USA wskazują, że content marketing jest tak samo ważny dla segmentu B2C, jak i B2B:

  • 27% marketerów B2C i 35% marketerów B2B posiada udokumentowana strategię CM,
  • 50% marketerów B2C i 48% marketerów B2B opracowało strategię
  • CM, ale nie jest ona udokumentowana,
  • 45% marketerów B2C i 47% marketerów B2B ma zespół zajmujący się content marketingiem w swojej organizacji,
  • 69% marketerów B2C i 70% B2B tworzy więcej treści niż w zeszłym roku.

Różnice w prowadzeniu działań content marketingowych

Odpowiedzi na pytania dotyczące grupy docelowej pomogą wypracować strategię, zaplanować użycie odpowiednich narzędzi content marketingowych i kanałów dystrybucji. Można wskazać także pewne różnice w podejściu do strategii content marketingowej w obu segmentach.

Zazwyczaj komunikacja B2B skupia się na budowaniu wizerunku lidera w branży dzięki merytorycznym treściom, a także dotarciu do wąskiej oraz wyspecjalizowanej grupy docelowej w oparciu o mocny insight płynący ze specyfiki środowiska.

Tymczasem B2C częściej odwołuje się do emocji, a za cel stawia sobie edukację i rozrywkę, jak również angażowanie konsumenta w zabawny i przyjemny sposób, proponując wachlarz różnych rozwiązań odpowiednich dla podgrup wydzielonych z grupy docelowej. Jednak nie musi to oznaczać, że w content marketingu B2B nie wpływamy na emocje.

Zobacz najciekawsze case studies CM w segmentach B2B i B2C.

Kliknij i pobierz e-booka

Publikacja jest efektem zbiorowej pracy grupy Content Marketingu działającej w strukturach IAB Polska. Powstanie ebooka ma na celu dostarczenie specjalistom digital marketingu merytorycznego wsparcia oraz inspiracji opartej na wybranych przykładach skutecznych kampanii content marketingowych z rodzimego rynku.

Komentarze do artykułu: IAB Polska: najlepsze case studies Content Marketingu