HTTPS w algorytmie Google

|
|
Kategorie: SEO

Zapowiedziana na konferencji Google I/O 2014 zmiana o roboczej nazwie HTTPS Everywhere została w sierpniu przez Google oficjalnie potwierdzona. Protokół HTTPS będzie jednym z elementów, które wpłyną na pozycję w wyszukiwarce Google. Czy Twoja strona jest już przygotowana do zmian w algorytmie? Jak poprawnie wdrożyć protokół HTTPS na stronie www?

W obecnej chwili HTTPS dotyczy tylko 1% wszystkich zapytań na świecie i ma bardzo mały wpływ na pozycję w wyszukiwarce, ale Google zapowiada, że będzie sukcesywnie zwiększać wagę tego parametru aby zachęcić webmasterów do zmiany protokołu na szyfrowany. Informacja spowodowała niemały zamęt w Internecie i wywołała burzliwą dyskusje na ten temat. Certyfikat SSL jest bowiem dodatkowym kosztem jaki będą musieli ponieść właściciele swoich stron internetowych. W przypadku posiadaczy wielu domen koszt zwiększa się kilkukrotnie. Wprowadzenie tego elementu do algorytmu wyszukiwarki może być spowodowane chęcią globalnego zwiększenia bezpieczeństwa. Prawdopodobnie będzie to także składowa dotycząca jakości domeny. Domena z długą historią oraz protokołem HTTPS będzie miała lepszą reputację niż podobna domena bez HTTPS. W sieci pojawiły się także spekulacje o tym, że Google zamierza sprzedawać certyfikaty SSL. Taka zmiana miałaby więc także wpływ na finanse firmy Google co wielu uważa było główną przyczyną wprowadzenia tego pomysłu.

Jak zabezpieczyć stronę www przy pomocy protokołu HTTPS

Google niczym ustawodawca wprowadza coś do czego muszą dostosować się właściciele witryn. Podobne sytuacje spotykają w życiu właścicieli firm, którzy po wprowadzeniu nowych przepisów muszą się do nich odpowiednio przygotować. Aby poprawnie przygotować stronę www, Google stworzyło stronę pomocy, na której znajdziemy wytyczne ułatwiające migrację na protokół HTTPS.

Najważniejsze z punktów to:

  • używaj 2048-bitowego certyfikatu
  • przekierowuj użytkowników na wersję HTTPS przy pomocy przekierowania 301
  • używaj względnych adresów url (dotyczy także plików)
  • używaj serwera z włączonym mechanizmem HSTS (HTTP Strict Transport Security)

Czy HTTPS wpłynie negatywnie na szybkość strony www?

Według Google oraz specjalistów zajmujących się tą tematyką odpowiedź brzmi NIE.

„TLS ma dokładnie jedną wadę: jest za rzadko używany. Cała reszta może być zoptymalizowana.”

Więcej informacji na temat szybkości HTTPS TLS dostępnych jest na stronie: https://istlsfastyet.com/

 Pozostałe problemy związane z HTTPS/TLS

Google-HTTPS

Źródło: Centrum pomocy Google


Kiedy wdrożyć HTTPS

Obecnie ciężko zaobserwować jakikolwiek ruch w wynikach wyszukiwania po wprowadzeniu przez Google tej zmiany, jednak należy być przygotowanym na moment, w którym HTTPS będzie wpływał na widoczność i pozycje w wyszukiwarce. Idea zastosowania HTTPS-a w przypadku sklepów internetowych, skrzynek pocztowych oraz systemów bankowych wydaje się być sensowna jednak większość komentujących zmianę nie widzi sensu wdrażania protokołu HTTPS dla stron o charakterze niekomercyjnym np. blogów. Aby dowiedzieć się więcej na temat powodów dlaczego Google zdecydowało się na wprowadzenie do algorytmu parametru związanego z protokołem HTTPS warto obejrzeć 45 minutowy wykład pt. „HTTPS Everywhere” z konferencji Google I/O 2014:


Źródło:

Komentarze do artykułu: HTTPS w algorytmie Google