Google poprawia narzędzie propozycji słów kluczowych

|
|
Kategorie: Google Ads

Chyba każdy specjalista SEO i SEM zna(ł) narzędzie propozycji słów kluczowych.
Jakiś czas temu Google pokazało nowy interface tego narzędzia, udostępniając jednocześnie możliwość przełączenia się na starą wersje. Nie znałem jednak żadnej osoby, która by została w nowym interfejsie. Dlaczego? To proste: ze względu na co najmniej kilkanaście błędów. Google jednak zadało nam cios poniżej pasa pewnego dnia wyłączając bezpowrotnie stary interface. Było to niezwykle irytujące posunięcie i postaram się opisać dlaczego. Zawrzało dosłownie na każdym poważnym forum, jednak sporo osób w ogóle nie dostrzegało problemów – nie rozumiejąc jaki potencjał miało stare narzędzie i opisując nowe jako techniczne cudeńko (?!?).

Wysłałem sporo maili do supportu AdWords na ten temat, po jakimś czasie w nowym interefejsie pojawił się nawet przycisk dodaj opinię. Teraz wreszcie Google polepszyło delikatnie narzędzie http://adwords-pl.blogspot.com/2010/12/suchamy-waszych-opinii-narzedzie.html oraz zachęca do wypełniania ankiety. Bardzo się cieszymy!

Jakie błędy zauważyliśmy:

  • nieprawdziwe dane – np.: fraza ‚przedszkola Kraków’ na dopasowaniu ścisłym pokazywała średnio 73 zapytania miesięcznie błąd poprawiono – mamy teraz ok 1000 zapytań
  • kiepskie sugestie – wiele z sugestii jest na żenującym poziomie – stare narzędzie dopasowywało słowa dużo trafniej. Np fraza latawiec komórkowy sugerowała synonim w stylu nokia 3310 😉 
    błąd został  skorygowany
  • duplikaty – proponuje wpisać takie 2 frazy do narzędzia: projektowanie wnętrz warszawa i wystrój wnętrz warszawa. Zwraca wtedy duplikaty. To dosyć częste zdarzenie. Jeden jest bez danych.  (błąd poprawiono)
  • brak ustawień broad/phrase/exact w narzędziu prognozy odwiedzin (potrzeba ręcznego doklejania nawiasów)
  • błędna interpretacja ‚anglozjęzycznych’ słów kluczowych np.: kitesurfing. Przy ustawionej: Polska + wszystkie języki 9900 zapytań, Polska + polski – brak danych. Poprzednie narzędzie zwracało właśnie coś koło 9900. Wygląda na to, że frazy nie są brane w ogóle pod uwagę po wybraniu j. polskiego. (ten błąd poprawiono! 🙂

Interface:

  • brak schowka – nie umiem opisać jak nieocenionym narzędziem był schowek, który automatycznie zaznaczał przechowywane frazy na liście analizy. To uwstecznienie boli mnie najbardziej, a nowe opcje wcale mnie nie przekonują.
  • zero wsparcia dla przeglądarki Opera – zresztą tak jak cały interface AdWords po prostu w niej nie działa. No cóż – Chrome musi najpierw pokonać Operę, może to jedno z celowych działań? Podkreślę tylko – Opera to prawie 10% użytkowników sieci w Polsce, Google pewnie ma dokładniejsze dane niż Gemius na którego się powołuje – narzędzie (jak i cały nowy interface AdWords) w niej nie działa.
  • wydłużony czas działania, wymagane średnio o kilka kliknięć więcej na każdą akcję – teraz aby wybrać kraj (to ulepszenie dodane w między czasie) musimy klikać kilka razy więcej, pobieranie do pliku – najmniej 1 kliknięcie więcej. Może się czepiam, ale czemu nikt tego nie przeanalizował? To nasz cenny czas (który możemy poświęcić na uprawianie pomidorów na Facebooku…)
  • lista fraz zawsze kończy się pływającą ‚belką’ pod sam koniec ekranu – wymaga to przewijania ekranu żeby się upewnić, że to na pewno koniec listy

Szkoda, że nikt nie napisał prostego maila do agencji w programie Google dla Agencji lub do certyfikowanych partnerów z prośbą o opinie o narzędziu przed tą zmianą – te błędy znamy nie od dziś, opisał bym je na pewno i uniknęlibyśmy takich problemów. Z drugiej strony: bardzo nas cieszy, że wysłane sugestie zostały rozpatrzone 🙂

Dodam jeszcze, że na zagranicznych forach krąży plotka, że zmiany mają ułatwić pozyskiwanie nowych słów do kampanii, ale utrudnić wyciąganie danych prognostycznych, dlatego, że z tych danych korzysta głównie SEO.

Komentarze do artykułu: Google poprawia narzędzie propozycji słów kluczowych