Fanpage, funpage, strona – jak mówić, żeby nie wyśmiano Cię w branży?

|
|
Kategorie: Social Media

Kiedyś był „fanpage”, teraz jest „strona”. „Strona” w nomenklaturze Facebooka to profil firmowy, a „witryna” to strona www. Gubisz się w nazewnictwie, które narzuca gigant z Mountain View? Prezentujemy aktualny słownik pojęć ekosystemu Facebooka, dzięki któremu nie popełnisz językowej gafy na branżowych spotkaniach.

 

Facebookowe zasoby

Witryna (ang. webiste) – strona www

Profil (ang. profile) – profil prywatny użytkownika na Facebooku (wygląda i działa zdecydowanie inaczej niż strona)

Strona (ang. page) – profil firmowy na Facebooku (dawniej: fanpage, błędnie: funpage)

Grupa dyskusyjna (ang. group) – grupy zakładane przez użytkowników lub strony, które skupiają ludzi o podobnych zainteresowaniach; strony praktycznie nie mają do nich wstępu

Strona wydarzenia (ang. event) – podstrona na Facebooku, którą może założyć użytkownik lub strona i w której inni użytkownicy okazują swoje zainteresowanie danym wydarzeniem

Konto reklamowe (ang. ad account) – konto rozliczeniowe, na którym prowadzi się kampanie w ekosystemie Facebooka, czyli na Facebooku, Instagramie oraz w Messengerze

Piksel Facebooka (ang. Facebook Pixel) – jego instalacja w witrynie jest niezbędna do remarketingu; odpowiednik kodów remarketingowych Google’a; każde konto reklamowe posiada własny piksel

Menadżer reklam (ang. Ads Manager) – podstawowe narzędzie do zarządzania reklamami na Facebooku

Menadżer firmy (ang. Business Manager) – coś w rodzaju nakładki na Facebooka, która pozwala rozdzielić zasoby prywatne od firmowych; powinna go posiadać każda firma, ponieważ ułatwia zarządzanie zasobami (tutaj można założyć konto)

 

Instagramowe zasoby

Konto osobiste na Instagramie (ang. Instagram personal account) – profil prywatny użytkownika na Instagramie

Konto biznesowe na Instagramie (ang. Instagram business account) – profil firmowy na Instagramie (wygląda i działa podobnie jak konto osobiste)

 

2 strumienie treści

Aktualności (ang. newsfeed) – pionowy strumień treści, w którym wyświetlają się posty

Relacje (ang. stories) – poziomy strumień treści, w którym wyświetlają się relacje

 

Rodzaje treści

Posty (ang. posts) – publikowane na stronie; można je promować płatne, ale tylko pod kątem wyświetleń, unikatowego zasięgu lub aktywności

Reklamy (ang. ads) – krążą po ekosystemie Facebooka; ale nie są widoczne na stronie (poza zakładką „Informacje i reklamy”); można je promować płatnie pod dowolnym kątem: czasu na stronie, leadów, sprzedaży itp.

 

Podstawowe wskaźniki

Aktywności (ang. post engagements) – wszystkie kliknięcia, reakcje, komentarze i udostępnienia danego postu lub reklamy

Reakcje (ang. reactions) – kliknięcia „Lubię to!” i emocji typu: Super, Ha ha, Wow, Przykro mi, Wrr

Wyświetlenia a zasięg (ang. impressions and reach) – wyświetlenia to liczba wyświetleń danego postu/reklamy, z kolei zasięg to liczba użytkowników, którym dany post/reklama został wyświetlony

Kliknięcia (ang. clicks) – liczba wszystkich kliknięć w post lub reklamę

Kliknięcia linku (ang. link clicks) – liczba kliknięć w post lub reklamę, które kierują do zewnętrznej witryny

 

Pozostałe

Sprzedaż z katalogu (ang. catalog sales) – facebookowa nazwa remarketingu dynamicznego, czyli reklam, dzięki którym produkty śledzą użytkowników przez określoną liczbę dni

Sieć reklamowa (ang. audience network) – serwisy i aplikacje współpracujące z Facebookiem, które udostępniają mu miejsce reklamowe

Post – pojedyncza publikacja treści w serwisie społecznościowym

Wpis – pojedyncza publikacja treści na blogu

Komentarze do artykułu: Fanpage, funpage, strona – jak mówić, żeby nie wyśmiano Cię w branży?