Europejskie organizacje turystyczne nie doceniają SEM

|
|
Kategorie: Google Ads

Raport obecności w wyszukiwarce witryn turystycznych krajów europejskich

Jak pisaliśmy wcześniej na blogu rynek SEM szybko rośnie w siłę. Czy poszczególne branże nadążają za trendami w marketingu internetowym i potrafią docenić potencjał marketingu w wyszukiwarkach? Postanowiliśmy to sprawdzić. Zaczęliśmy od branży turystycznej, a konkretnie oficjalnych, polskojęzycznych witryn turystycznych krajów europejskich.
Wiele z tych krajów prowadzi wysokobudżetowe działania marketingowe. Reklamy namawiające nas do odwiedzenia takiego czy innego kraju pojawiają się na billboardach, w telewizji, prasie i internecie. Czy więc w tych zasobnych budżetach znalazło się miejsce na działania SEM?


Zacznijmy od optymalizacji witryn pod wyszukiwarki, jako dobrego punktu wyjściowego do kampanii SEM. Używając autorskiego systemu oceniliśmy optymalizację badanych witryn. Oto wyniki:

Ocena optymalizacji badanych witryn

Ocena optymalizacji badanych witryn

W kwestii optymalizacji samych witryn pod kątem wyszukiwarek, najlepsze wyniki osiągnęły tu witryny: Austrii, Niemiec, Norwegii i Wielkiej Brytanii. Jednak tylko w przypadku Niemiec i Norwegii dobra optymalizacja przełożyła się na wysokie pozycje w wynikach organicznych. Austrię i Wielką Brytanię czeka jeszcze sporo pracy w zakresie budowania bazy linków zewnętrznych. Najsłabiej pod względem optymalizacji wypada Litwa, Łotwa i – co ciekawe – Szwajcaria, która mimo to ma dobrą widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania.

Przejdźmy teraz do meritum, czyli obecności witryn w wyszukiwarkach. Przyjrzyjmy się najpierw ogólnym frazom turystycznym, gdzie w pierwszej kolejności spodziewalibyśmy się znaleźć badane witryny: wakacje 2010, wakacje, gdzie na wczasy, wycieczki, wakacje za granicą, gdzie na urlop, gdzie na wakacje, wakacje Europa, wycieczki zagraniczne, wypoczynek, podróże, wczasy. Wniosek jest dość zaskakujący – żaden z 16-stu badanych krajów, a konkretnie witryn podlegających pod rządowe organizacje turystyczne danych krajów, nie jest obecny tak w organicznych, jak i płatnych wynikach wyszukiwania na badane frazy. Tymczasem, frazy te mają olbrzymi potencjał – są wpisywane przez użytkowników, którzy dopiero szukają pomysłów na spędzenie wakacji. Niewykorzystanie potencjału wymienionych fraz stanowi de facto marnotrawstwo znaczącej przestrzeni reklamowej i szansy na zainteresowanie Polaków własną ofertą turystyczną.

Poza powyższymi frazami sprawdziliśmy również, czy dane witryny są obecne na zapytania związane z nazwą kraju według schematu: nazwa kraju, nazwa kraju + mapa, nazwa kraju + wczasy, nazwa kraju + wakacje, nazwa kraju + wycieczki, nazwa kraju + zabytki, nazwa kraju + atrakcje turystyczne, nazwa kraju + informacje, nazwa kraju + turystyka, nazwa kraju + kultura, nazwa kraju + klimat.

Ostatecznie, biorąc pod uwagę zarówno optymalizację jak i widoczność w wyszukiwarce, stworzyliśmy ranking badanych witryn. Przedstawia się on następująco:

Ranking krajów

Ranking krajów

W rankingu obecności krajów w wyszukiwarce Google zdecydowanie najlepszymi wynikami, jeśli chodzi o obecność w linkach sponsorowanych, może pochwalić się Szwajcaria. Na pozostałych miejscach uplasowały się kolejno: Wielka Brytania, Chorwacja i Norwegia. Reszta krajów zdawała się nie przejawiać w badanym okresie działalności na płaszczyźnie linków sponsorowanych. W wynikach organicznych z kolei najlepiej radzą sobie Niemcy. Warto zwrócić uwagę na drugą pozycję Szwajcarii. Pamiętając o pierwszej pozycji tego kraju w linkach sponsorowanych, można zaryzykować stwierdzenie, że – jako jedyny w zestawieniu – prowadzi on kompleksowe działania SEM.

W ogólnym rankingu krajów najlepiej wypada Szwajcaria (1 miejsce w PPC i 2 w SEO), choć jej witrynę, rewelacyjną wizualnie i treściowo, czeka jeszcze sporo pracy przy optymalizacji. Dobrą ocenę, na tle konkurencji, należy wystawić także serwisowi turystycznemu Niemiec, które choć nie są popularnym celem turystycznym Polaków, dość sprawnie radzą sobie w wynikach organicznych (najlepiej zoptymalizowana witryna + wysokie miejsca na badane frazy), niestety kompletnie pomijają działania w linkach płatnych. Dobrze wypada również Chorwacja (2 miejsce w PPC i 7 w SEO) i Norwegia (3 miejsce w PPC i 5 w SEO).

Komentarze do artykułu: Europejskie organizacje turystyczne nie doceniają SEM