Elastyczne reklamy w Google Ads, czyli jak docierać do odbiorców z odpowiednim komunikatem? Część I – Sieć Wyszukiwania

|
|
Kategorie: Google Ads

W wyidealizowanym świecie marketingowców każdy odbiorca reklamy otrzymuje bardzo spersonalizowany komunikat reklamowy. Jedna osoba będzie zainteresowana darmową dostawą swojego wymarzonego produktu, inna będzie zwracać uwagę na jak najtańszą cenę, a „łowców okazji” do kupna zachęci specjalny rabat w wysokości 10%. Niestety nie jesteśmy w stanie kontrolować każdego komunikatu i dostosowywać go odpowiednio do każdej pojedynczej osoby. Dlatego Google Ads w obrębie swojego systemu serwuje nam nowość – elastyczne reklamy w wyszukiwarkach. Są to reklamy, które opierają się na nauczaniu maszynowym. Andrzej poruszał ten temat w artykule „AI w Google Ads. Jak Google zaprzęga sztuczną inteligencję do marketingu w wyszukiwarce?”. Ciekawi, jakie są możliwości takiej reklamy i na czym ona polega? Zapraszamy do lektury!

ELASTYCZNE REKLAMY W SIECI WYSZUKIWANIA – CO TO WŁAŚCIWIE JEST?

Każdego dnia w wyszukiwarce Google wykonywanych jest ponad 3,5 miliarda wyszukiwań. Dlatego też, coraz trudniejszym zadaniem dla każdego marketera staje się pokrycie każdego zapytania odpowiednią reklamą. Z pomocą przychodzą nam elastyczne reklamy w sieci wyszukiwania, dostosowujące się automatycznie i pozwalające wyświetlać ściśle ukierunkowane i dopasowane przekazy reklamowe dla użytkowników. Poprzez dodanie wielu nagłówków (max. 15) oraz opisów (max. 4), Google Ads będzie automatycznie testować różne kombinacje i uczyć się, które z nich działają najlepiej. Taka reklama pozwala na wyświetlanie potencjalnym klientom dokładniejszego komunikatu. W skrócie mówiąc: elastyczna reklama w sieci wyszukiwania wyświetla odpowiedni komunikat dla każdego unikalnego momentu oraz dla każdego indywidualnego użytkownika.

TWORZENIE ELASTYCZNEJ REKLAMY W SIECI WYSZUKIWANIA

Tworzenie elastycznej reklamy w sieci wyszukiwania jest bardzo podobne do tradycyjnej, rozszerzonej reklamy tekstowej. Warto od razu zaznaczyć, że owa funkcja występuje jeszcze w wersji BETA, z tego powodu może nie być dostępna na wszystkich kontach reklamowych.

Elastyczna reklama w wyszukiwarce

Po kliknięciu w „elastyczna reklama w wyszukiwarce” zostaniemy przeniesieni do miejsca, w którym będziemy tworzyć naszą reklamę elastyczną. Dokładnie tak samo, jak podczas tworzenia tradycyjnych reklam tekstowych, tak i tutaj możemy wpisać końcowy URL oraz dostosować wyświetlany URL.

Elastyczna reklama w wyszukiwarce

Pierwszą różnicą, która rzuca nam się w oczy, jest możliwość uzupełnienia wielu nagłówków (max. 15 różnych nagłówków). Dzięki temu możemy pozwolić sobie na umieszczenie naprawdę wielu informacji, które następnie może zobaczyć potencjalny klient w komunikacie reklamowym.

Elastyczna reklama w wyszukiwarce

Dodatkowo, system umożliwia nam „przypięcie” nagłówków (tak samo możliwe jest „przypięcie” opisów). Możemy wybrać na której pozycji nasz nagłówek będzie się wyświetlać – czy będzie to nagłówek pierwszy, drugi, czy też trzeci.

Elastyczna reklama w wyszukiwarce

Elastyczna reklama w wyszukiwarce

Kolejnym elementem jest możliwość dodania maksymalnie czterech opisów reklam (również dostępna jest opcja „przypinania” opisów – na pozycji pierwszej bądź drugiej).

Elastyczna reklama w wyszukiwarce

Elastyczna reklama w wyszukiwace

Kolejnym nowym elementem, którego nie ma w tradycyjnych reklamach tekstowych, jest ocena skuteczności reklamy podczas jej tworzenia. Jeżeli liczba dodanych nagłówków jest zbyt mała, bądź są one zbyt podobne do siebie, system obniży ocenę naszej reklamy. Może to pomóc w stworzeniu bardziej „oryginalnych” i dopasowanych tekstów reklam. System szczegółowo określa i podpowiada nam co należy zrobić, aby nasza reklama była bardziej skuteczna.

Elastyczna reklama w wyszukiwarce

Po odpowiednim uzupełnieniu naszej reklamy elastycznej maszynowe nauczanie od Google będzie łączyć zasoby tekstowe, dostarczone przez reklamodawcę, z najlepszą „wersją” reklamy dla danego zapytania.

Elastyczna reklama w wyszukiwarce

SKUTECZNE PRAKTYKI TWORZENIA REKLAMY ELASTYCZNEJ

Mimo, że tworzenie reklam elastycznych jest względnie proste, należy pamiętać o kilku praktykach, które mogą przyczynić się do tego, że nasza reklama będzie oceniana przez Google jako „świetna”:

  • Wprowadź jak najwięcej różnych zasobów w ramach każdej reklamy – upewnij się, że nagłówki oraz opisy mają sens jako osobne komunikaty, lub tworzą sensowną całość w połączeniu,
  • Zacznij od uwzględnienia najważniejszych informacji – zamieść w swoich tekstach reklamowych informacje o promocjach, darmowych dostawach i postaw na jednoznaczne wezwanie do działania. Wyróżniaj zalety i unikatowe propozycje sprzedaży – eksponuj te elementy w tekstach reklamowych,
  • Utwórz co najmniej 5 nagłówków oraz 2 opisy,
  • Nie używaj powtarzających się nagłówków – postaraj się, aby każdy nagłówek był unikalny,
  • Rozpoczynaj w opisach od najbardziej istotnych informacji, takich jak obecne promocje, wezwanie do działania. Podkreślaj korzyści, unikatowe cechy swojego produktu oraz ceny,
  • Mierz sukces na poziomie grupy reklam – przeanalizuj ogólną skuteczność grupy reklam – NIE koncentruj się na pojedynczych metrykach. Pamiętaj, że głównym celem reklam elastycznych jest zwiększenie liczby wyświetleń, kliknięć i konwersji w grupie reklam.

Tworząc reklamę elastyczną, możemy lekko pogubić się w mnogości nagłówków oraz opisów. Aby nie komplikować sobie zbytnio sprawy, możemy podzielić tworzenie elastycznej reklamy w wyszukiwarce, na trzy następujące kroki:

  • Krok 1: Na samym początku napisz trzy nagłówki i dwa opisy, dokładnie tak, jakby miały pojawić się w tradycyjnej reklamie tekstowej,
  • Krok 2: Następnie dodaj kolejne trzy nagłówki i jeden opis – tak, aby różniły się one od tych, które zostały podane w pierwszym kroku, ale które nadal są istotne dla reklamowanego produktu, bądź usługi,
  • Krok 3: Na samym końcu, dodaj różne odmiany nagłówków oraz opisów z kroku pierwszego i drugiego, aż liczba zasobów osiągnie maksimum.

ZALETY ELASTYCZNEJ REKLAMY W SIECI WYSZUKIWANIA

  • Prostota i oszczędność czasu – dzięki tworzeniu jednej reklamy z wieloma możliwymi nagłówkami i opisami do wyboru, Google pokazuje najbardziej odpowiedni komunikat dla potencjalnego klienta,
  • Większa elastyczność – reklamy automatycznie dostosowują kombinacje nagłówków i opisów w zależności od wyszukiwanych fraz,
  • Lepsza kontrola – można kontrolować miejsce wyświetlania się nagłówków i opisów dzięki opcji przypinania. Wtedy mamy pewność, że dany nagłówek bądź opis wyświetli się w wybranym przez nas miejscu.

WADY ELASTYCZNEJ REKLAMY W SIECI WYSZUKIWANIA

Na dobrą sprawę nowy rodzaj reklamy w sieci wyszukiwania nie ma większych wad. Jedną i tak naprawdę jedyną wadą, którą my, jako specjaliści zauważyliśmy, to brak statystyk, dotyczących konkretnych zestawów i kombinacji reklam, które użytkownikowi zostają wyświetlane. System pokazuje jedynie ile razy dana kombinacja została wyświetlona. Niestety brak jest chociażby wskaźnika % CTR, czy też po prostu liczby kliknięć dla poszczególnych kombinacji reklamy.

Elastyczna reklama w wyszukiwace

Możemy jedynie domyślać się, że najczęściej wyświetlana kombinacja cieszy się również największa liczbą kliknięć.

Jak widać, system Google Ads w coraz większym stopniu korzysta i czerpie z możliwości nauczania maszynowego oraz sztucznej inteligencji. Dzięki temu specjaliści PPC co jakiś czas dostają nowe funkcje reklamowe. Ich znajomość oraz niezbędny know-how w ich tworzeniu pomagają w ciągłym optymalizowaniu działań reklamowych.

Tak samo jak maszyny – my – specjaliści od reklamy, ciągle uczymy się nowych rozwiązań i szukamy dla nich najlepszych zastosowań. Czy Wy w swoich kampaniach stosujecie już elastyczne reklamy? Dajcie znać i pochwalcie się wynikami!

W kolejnej części artykułu zajmiemy się elastycznymi reklamami w sieci reklamowej (bo takie też są). Do następnego!

wiosna audytów baner

Komentarze do artykułu: Elastyczne reklamy w Google Ads, czyli jak docierać do odbiorców z odpowiednim komunikatem? Część I – Sieć Wyszukiwania