Generic selectors
Tylko dokładne dopasowanie
Szukaj w tytule
Szukaj w treści
Filtruj po kategoriach
Analityka internetowa
BLOG.re:view
Content marketing
Marketing automation
Marketing internetowy
PPC
SEO
Social media
Z życia Semahead
Skontaktuj się z nami

  • Hidden
  • To pole jest używane do walidacji i powinno pozostać niezmienione.

Direct Answers – osiągnij pozycję „0” w Google

SEO
28.08.2017 Semahead

Direct Answers lub inaczej „featured snippets” to bezpośrednie odpowiedzi na pytania zadawane przez użytkownika wyszukiwarki Google. Pobierane są z odpowiednich stron WWW, które najlepiej oddają to, czego chciałby się dowiedzieć internauta. Krótkie definicje określonej frazy udostępniane w witrynie, mogą pomagać nam w zdobywaniu statusu eksperta w danym temacie. Wpływają również na ruch na stronie, o czym w dalszej części tekstu.

 

Skąd się wzięło Direct Answers?

 

Kiedy użytkownik wpisuje określoną frazę w puste okienko wyszukiwarki, najczęściej szuka szybkiej, wyczerpującej oraz spełniającej jego wymagania odpowiedzi. Firma Google od dawna stara się, aby jej kluczowy produkt stał się głównym źródłem wiedzy o artykułach, usługach oraz dostarczał informacji bez potrzeby klikania i przechodzenia na strony pojawiające się w SERPach. Im więcej czasu spędzamy w wyszukiwarce, zamiast na zewnętrznych witrynach, tym lepiej dla giganta z Mountain View.

 

Innym powodem pojawiania się nowych elementów wyszukiwarki, takich jak Direct Answers, jest to, że prawdopodobnie w przyszłości dużą rolę będą odgrywały takie mechanizmy jak sztuczna inteligencja (AI – Artificial Intelligence) oraz wyszukiwanie głosowe. Google dąży do jak najbardziej sprawnego i spersonalizowanego podawania wyników po otrzymaniu zapytania, więc bardzo możliwe, że porozumiewanie się z wyszukiwarką będzie w niedługim czasie bardziej przypominało dialog niż zwyczajne wklepywanie fraz kluczowych. Bardzo ważne będzie więc pozycjonowanie z użyciem long taili (czyli bardzo szczegółowych fraz kluczowych), które ułatwią wyszukiwanie interesujących nas treści.

 

Jak działa Direct Answers?

 

Krótkie podsumowania odpowiedzi są przedstawiane na górze strony pomiędzy reklamami Adwords oraz pozostałymi wynikami wyszukiwania. Jeśli mamy dobrze zoptymalizowaną podstronę pod zapytanie DA oraz posiadamy na niej wiele wartościowych treści, mamy szansę osiągnąć pozycję „0”, a także miejsce w top10 danego SERPa. Żeby było to możliwe, niezbędne jest również przygotowanie regułki, która odpowie we właściwy sposób na dane zagadnienie. Taka definicja powinna znaleźć się w dłuższym tekście, który będzie wyczerpywał temat.

 

Poniżej umieszczono podstronę Wikipedii, która znalazła się w Direct Answer. Widzimy, że obok krótkiego tekstu, rozwiewającego wątpliwości na temat definicji aspartamu, umieszczono link do serwisu Wikipedii.

 

Co istotne, zdjęcie powiązane z tym związkiem chemicznym zostało pobrane z zupełnie innego portalu. Warto więc zadbać także o optymalizację grafik na naszej witrynie – przede wszystkim prawidłowe wypełnienie atrybutów „alt” i „title” oraz odpowiednie nazwanie obrazka. Więcej na ten temat znajdziesz w tym artykule.

 

Powinniśmy zwrócić uwagę na to, że wyniki w formie definicji możemy uzyskać również bez umieszczania frazy kluczowej w pytaniu. Jak widzimy na przykładzie wyrażenia „core stability”, istnieje możliwość otrzymania dwóch różnych rezultatów DA.

 

Direct Answers istnieje stosunkowo niedługo, dlatego nie znajdziemy jeszcze zbyt wielu odpowiedzi na większość prostych pytań, wyszukiwanych w naszym rodzimym języku. Jednak wpisując te same frazy po angielsku i polsku, możemy dostać różne wyniki.

 

Po wprowadzeniu „How to make an apple pie?” z ustawieniem języka angielskiego w wyszukiwarce uzyskujemy prosty przepis z obrazkiem. Oprócz tego widzimy nową (na razie raczkującą) funkcjonalność od Google – „People also ask”.

 

Zdanie „Jak upiec szarlotkę” nie działa już w ten sam sposób w polskiej wersji wyszukiwarki. Warto wykorzystać te luki i w oczekiwaniu na udoskonalenie algorytmów Google związanych z Direct Answers, dokonywać optymalizacji swoich treści na stronie, aby się w nich w przyszłości znaleźć.

 

Różnice w wynikach można również zaobserwować, wpisując zdania w wyszukiwarce bez użycia danych słów lub wprowadzając frazy z literówką. Po usunięciu przedimka „an” w angielskiej wersji Google otrzymujemy DA w formie filmu, który możemy odtworzyć bezpośrednio w wyszukiwarce. Co więcej, otrzymujemy zaznaczenie najistotniejszego fragmentu video.

 

Jak uzyskać pozycję „0” w wyszukiwarce?

 

1. Przede wszystkim warto przygotować unikalną odpowiedź na pytania zaczynające się od fraz takich jak: „co to jest?”, „jak zrobić?”, „jak wykonać?” „jak ugotować”, „kiedy?”, „gdzie?”, „dlaczego?”. Następnie należy umieścić tych kilka zdań w formie regułki lub jasnych wskazówek w artykule na naszej stronie.

 

2. Warto zadbać o optymalizację adresu URL. Powinien zawierać słowa kluczowe, jak najmniej katalogów oraz nie być zbyt długi.

 

3. Istotne będzie dbanie o aktualne oraz angażujące i przydatne dla użytkownika treści w naszej witrynie, również po to, aby współczynnik odrzuceń był jak najniższy.

 

4. Pomocne może okazać się punktowanie z zastosowaniem odpowiednich znaczników semantycznych HTML (<ol>, <ul>) w przypadku instrukcji lub przepisów.

 

5. Należy używać jak najbardziej konkretnych fraz kluczowych. Bardziej ogólne słowa, takie jak „przepisy”, powinny być zamieniane na np. „zupa warzywna z pomidorami”. Istotne jest zwiększenie stopnia precyzji w naszych tekstach i unikanie uogólniania.

 

Kiedy mamy wybrane frazy kluczowe i chcemy dowiedzieć się, czego poszukują użytkownicy wyszukiwarki, warto użyć darmowego narzędzia takiego jak http://answerthepublic.com/, które poda nam propozycje pytań na dany temat.
Po wpisaniu frazy „herbata” i ustawieniu języka na polski otrzymujemy bardzo wiele przykładowych zapytań w formie grafów wiedzy, a także związane z tym produktem wyszukiwane frazy long tailowe.

 

Wyszukiwarka Google również może pomóc w odszukaniu interesującej nas treści pytań. Warto jednak pamiętać, że wyniki w wyszukiwarce są spersonalizowane, co oznacza, że Google dostosowuje je do naszych wcześniejszych wyborów oraz ustawień wyszukiwarki.

 

Zastosowanie się do powyższych wytycznych nie gwarantuje pojawienia się naszej strony w boksie Direct Answers, ale znacznie ją do tego przybliża.

 

Jak sprawdzić na ile zapytań można znaleźć nasz serwis w DA?

 

Jeśli chcemy dowiedzieć się czy nasza witryna jest widoczna w DA najlepiej jeśli użyjemy do tego Senuto – płatnego narzędzia wspierającego działania SEO. W swojej bazie posiada ono około 19 milionów fraz kluczowych oraz ok. 4 miliony stron poddanych analizie. Istnieje w nim funkcja „Słowa domeny w Direct Answer”.

 
Mechanizm działania to w uproszczeniu:

  • zbadanie, czy w wyszukiwarce na daną frazę kluczową wyświetla się snippet    DA,
  • sprawdzenie jaka domena jest wyświetlona w DA i z jakiego miejsca wyników organicznych się tam dostała.

 

Po przejściu do narzędzia mamy możliwość wprowadzenia interesującej nas domeny. W naszym przypadku jest to strona smaker.pl. Na początku mamy możliwość upewnienia się czy dana domena występuje w DA czy nie.

 

Następnie, jeśli wynik jest pozytywny, możemy sprawdzić m.in. jakie frazy znajdziemy w DA, a także ich potencjał, CPC oraz to, na jakiej pozycji jest dana strona w zwykłym top 10 wyników organicznych. Warto nadmienić, że wskaźnik średniej miesięcznej liczby wyszukiwań oraz CPC są pobierane Google Keyword Plannera.

 

Jeśli chcemy dodatkowo dowiedzieć się, na jakie słowa w DA jest widoczna nasza bezpośrednia konkurencja możemy posłużyć się narzędziem „Analiza Konkurencji”.
 


 
Po jego wybraniu możemy porównać wspólne lub odrębne słowa kluczowe na jakie występuje nasza strona w wyszukiwarce oraz kilka witryn głównych konkurentów z branży.
 
Po uzyskaniu wyników przechodzimy do filtrowania zaawansowanego i wybieramy to co nas interesuje najbardziej, czyli ikonkę z Direct Answer.


Filtrów jest oczywiście o wiele więcej, ale uwzględniając tylko ten jeden dostajemy bardzo dużo rekordów, wśród których na wszystkie zapytania o dane frazy powinny pojawiać się snippety z DA. Możemy w ten sposób prześledzić pozycje słów kluczowych, które aspirują do obecności w featured snippets.

 

Zalety i wady znalezienia się w Direct Answers

 

Można przewidywać, że wraz z rozwojem wyszukiwarki Google będzie zwiększać się szczegółowość oraz gama dostępnych pytań, dzięki którym uzyskamy odpowiedź w polu DA.

 

Warto jednak zastanowić się nad zaletami i konsekwencjami znalezienia się w DA, ponieważ nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie o przydatność tego rozwiązania.

 

Plusy Direct Answers

• Występowanie w roli eksperta w danej dziedzinie.
• Strona może znaleźć się minimum na dwóch pozycjach w top 10 SERP.
• Działa pozytywnie na wizerunek firmy.
• Widoczne wyróżnienie w wynikach wyszukiwania.
• Szybsze pozyskanie wysokiej pozycji w SERP głównie za pomocą jakościowej treści na stronie.
• Dodatkowa motywacja do tworzenia wartościowych i przydatnych treści na naszej stronie z użyciem odpowiednich fraz long tailowych.
• Wygoda dla użytkownika.

 

Zagrożenia, które może przynieść Direct Answers

• Użytkownik, który uzyskał satysfakcjonującą odpowiedź lub zaspokoił swoją ciekawość, może już nie kliknąć w link kierujący do naszego serwisu, co spowoduje zmniejszenie na nim ruchu.
• Google potwierdziło, że testuje rozwiązanie, które usuwa drugi wynik wyszukiwania z SERP, jeśli pierwszy znalazł się w DA. Obecnie sprawdza, czy przypadnie to do gustu internautom i czy będzie to optymalne rozwiązanie.

 

Jak zrezygnować z obecności w Direct Answers?

 

Uważasz, że znalezienie się w DA negatywnie wpływa na ruch w Twoim serwisie? Sądzę, że warto takie przypuszczenie poprzedzić dokładną analizą widoczności fraz kluczowych, z których użytkownik odwiedza witrynę, a także prześledzić jakość ruchu, strony wejścia i wiele innych czynników. Nie warto od razu za spadki winić DA.

 

Jeśli jednak zdecydujemy, że ten element wyszukiwarki może w dłuższej perspektywie czasu zaszkodzić naszej witrynie, to warto wiedzieć, że istnieje sposób, który zablokuje możliwość umieszczenia strony w Direct Answers.

 

Wystarczy zablokować fragmenty tekstu za pomocą tagu. Jak możemy przeczytać na stronie https://support.google.com/webmasters/answer/35624#nosnippet powoduje to wyłączenie pojawiania się fragmentu naszego portalu w wynikach wyszukiwania Google.

 

Podsumowanie

Reasumując, zachęcam do tworzenia wysokich jakościowo treści, mających na celu nie tylko pozyskanie miejsca w Direct Answer, ale również przynoszących witrynie długofalowe korzyści. Google premiuje teksty, które mają wartość użytkową dla odwiedzającego stronę i wraz z kolejnymi większymi zmianami w algorytmach stanie się to coraz bardziej potrzebne oraz pożądane. Bezpośrednie odpowiedzi w wyszukiwarce prawdopodobnie będą przybierać nowe formy, a także zmieniać się pod kątem reakcji użytkowników, dlatego warto na bieżąco śledzić rozwój tej funkcji.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Chcesz zacząć współpracę z nami? Wypełnij Brief!

Wypełnienie briefu zajmie Ci kilka chwil a nam pozwoli
lepiej przygotować się do rozmowy z Tobą.

Wypełnij brief