Analiza konkurencji SEO

|
|
Kategorie: SEO

Bardzo ważnym elementem strategii SEO, o którym nie można zapominać, jest analiza działań konkurencji. Takie zachowanie pozwala ulepszyć naszą stronę oraz uniknąć błędów, popełnianych przez rywali. Dzięki dogłębnej analizie SEO serwisów konkurencji możemy znaleźć ich słabe punkty i wykorzystać to w celu zdobycia przewagi w wynikach wyszukiwania.

Od czego rozpocząć analizę konkurencji SEO?

Pierwszym krokiem jest oczywiście określenie bezpośrednich konkurentów. Właściciele firm na pewno najlepiej znają swoją branżę, więc można bazować na wiedzy ogólnej, ale także poszukać informacji w Internecie. Warto wpisać najważniejsze dla nas frazy w wyszukiwarkę, nazwy produktów/usług, zobaczyć kto je oferuje i wybrać topowe domeny, które wyświetlają się na dane frazy. Przy wyborze swoich głównych rywali musimy pamiętać, aby nie porównywać się do bardzo dużych serwisów – agregatorów, takich jak Allegro czy Ceneo, pod warunkiem, że sami nie jesteśmy tego typu platformami. Należy skupić się na stronach, które są do nas zbliżone wielkością, asortymentem/tematyką i typem strony. W znalezieniu konkurentów pod kątem wspólnych słów kluczowych pomogą nam narzędzia, takie jak Senuto czy Ahrefs.

Senuto

Senuto pozwala poznać konkurencję i przyrównać do niej swoją widoczność w wyszukiwarce. Należy wpisać domenę do Analizy Widoczności, a następnie przejść do zakładki Konkurencja.

Zrzut ekranu senuto

Źródło: https://new.senuto.com

Z tego raportu dostajemy listę konkurentów, uszeregowanych według ilości wspólnych słów kluczowych, czyli takich, na które zarówno nasza domena, jak i domena konkurencji jest widoczna w TOP50 wyników wyszukiwania. Możemy na tej podstawie „na szybko” wytypować kilku głównych i bezpośrednich konkurentów. Senuto oferuje darmową wersję na 14 dni, z dostępem do narzędzi pozwalających analizować konkurencję.

Ahrefs

Podobne dane dostajemy z narzędzia Ahrefs. Po wpisaniu domeny do analizy, w zakładce Konkurencyjne domeny, dostajemy raport z listą domen i informacją o słowach kluczowych – wspólnych i odrębnych, na które wyświetlają się serwisy. Po kliknięciu liczby danych fraz otwiera się raport z listą tych słów kluczowych, ich potencjałem i pozycją, którą zajmuje konkurent w wyszukiwarce.

Zrzut ekranu ahrefs

Źródło: https://ahrefs.com

Poszczególne plany posiadają różne ograniczenia co do ilości konkurencyjnych domen. Za konto testowe zapłacimy 7$ i pozwali to analizować nawet top50 domen przez 7 dni, co jest w zupełności wystarczającą liczbą.

zrzut ekranu ahrefs

Źródło: https://ahrefs.com

Analiza SEO konkurencji – co należy porównywać?

Kolejnym etapem, po wytypowaniu największych rywali jest analiza porównawcza elementów, takich jak:

1. Ogólna kondycja stron i optymalizacja techniczna oraz contentowa serwisów

Na początek należy porównać ogólne parametry wszystkich analizowanych witryn. Dzięki nim możemy wstępnie określić wielkość domen oraz ich jakość. Są to:

  • ilość zaindeksowanych stron
  • wiek domeny
  • parametry typu: Domain Authority (Ahrefs), Trust Flow i Citation Flow (Majestic)
  • widoczność na słowa kluczowe (np. Senuto)
  • szacowany ruch z bezpłatnych wyników wyszukiwania
  • rozpoznawalność brandu (za pomocą śr. miesięcznej liczby wyszukiwań w  Google Keyword Planner)

Ruch organiczny możemy oszacować za pomocą narzędzia Ahrefs (w zakładce „Wyszukiwanie organiczne”) lub w darmowej wersji programu Similareweb, który daje ogólny pogląd na wielkość ruchu w witrynach oraz podział na kanały będące źródłami ruchu.

zrzut ekranu similarweb

Źródło: https://pro.similarweb.com

zrzut ekranu similarweb

Źródło: https://pro.similarweb.com

Rozpoznawalność brandu możemy sprawdzić, wpisując nazwy brandów w Google Keyword Planer i za pomocą średniej miesięcznej liczby wyszukiwań określić ich popularność. Jeśli okaże się, że nasza marka jest bardzo słabo rozpoznawalna, należy popracować nad jej wzmocnieniem, np. uruchamiając kampanię brandową w Google Ads.

Powinniśmy też wziąć pod uwagę kilka podstawowych elementów i sprawdzić, w jakim stopniu konkurencja dostosowała swoją stronę do wytycznych Google. Istotne obszary, na jakich należy się skupić to m.in.:

  • tytuły stron
  • nasycenie słów kluczowych w tekstach
  • szybkość ładowania się witryny
  • dostosowanie do urządzeń mobilnych
  • struktura nagłówków
  • dane strukturalne
  • użyteczność witryny

Taki mini audyt konkurencyjnych serwisów pomoże nam określić sfery, w których rywale mają nad nami przewagę i spróbować ją zmniejszyć lub wykorzystać potencjał, którego nie wykorzystuje konkurencja. Jeżeli nastąpiła aktualizacja głównego algorytmu wyszukiwarki i okazało się, że konkurenci na tym zyskali, natomiast nasza strona ucierpiała, to tym bardziej warto wykonać taką analizę.

Do dokładniejszej analizy treści stron, wyświetlających się wysoko w wynikach wyszukiwania na dane zapytanie może posłużyć nam ciekawe, polskie narzędzie, jakim jest Surfer SEO. Można dowiedzieć się jakie elementy poprawić na swojej stronie, względem stron z pierwszych miejsc wyników wyszukiwania. Opis dokładnej analizy w Surfer SEO jest tematem na kolejny artykuł.

2. Widoczność na słowa kluczowe

Najbardziej przydatnymi informacjami, jakie możemy uzyskać z analizy widoczności i słów kluczowych jest lista fraz, na które widoczne są strony konkurencyjnych serwisów, a nasza strona nie jest. Takie frazy są dobrym polem do tworzenia nowych kategorii w sklepie internetowym, jeśli oczywiście posiadamy produkty z danej kategorii. Jest to też sygnał, że może któraś z naszych podstron nie jest odpowiednio zoptymalizowana i dlatego nie jest widoczna na dane słowo.

Dane o takich frazach możemy dostać w narzędziu „Analiza Konkurencji” w Senuto. Można wybrać jedną z trzech opcji do analizy:

  • Wspólne słowa kluczowe – słowa, na które widoczna jest zarówno moja  domena, jaki domeny konkurencji
  • Słowa kluczowe konkurencji – słowa, na które widoczni są moi konkurenci, a moja domena nie jest
  • Moje słowa kluczowe – słowa, na które widoczna jest moja domena, a domeny konkurencji nie są

Dodatkowo można zaznaczyć zakres pozycji fraz kluczowych. Przykładowo tych, na które konkurencja jest w top10, a my wyświetlamy się w drugiej dziesiątce (tzw. quick wins, których pozycję możemy stosunkowo szybko podnieść). Listę takich słów kluczowych możemy eksportować i na tej podstawie zastanowić się jak poprawić naszą widoczność.

zrzut ekranu analiza konkurencji

Źródło: https://new.senuto.com

Podobną funkcję posiada Ahrefs, w narzędziu Różnica treści.

Zrzut ekranu Ahrefs

Źródło: https://ahrefs.com

3. Linki przychodzące

Kolejnym wartym uwagi elementem są backlinki naszych konkurentów. Oprócz pojedynczych odnośników czy domen linkujących powinniśmy najpierw całościowo spojrzeć na profil linków konkurenta (ilość linków w stosunku do ilości domen, rodzaje anchorów). Z pomocą przychodzą nam narzędzia takie jak Majestic lub Ahrefs. Jeśli konkurencja w ogóle prowadzi działania linkbuildingowe, to należy sprawdzić, w jakich miejscach pozyskuje ona linki. Powinniśmy zebrać wszystkie wartościowe miejsca i spróbować z tych źródeł pozyskać odnośniki do naszej strony.

Podsumowanie

Przeprowadzenie takiej analizy SEO konkurencji nie jest koniecznością i nie zastąpi wykonania kompleksowego audytu SEO witryny. Może jednak dostarczyć nam wiele cennych informacji, które warto wziąć pod uwagę i wykorzystać podczas prowadzenia działań pozycjonowania. Warto przeprowadzać taką analizę cyklicznie, np. co kwartał.

Komentarze do artykułu: Analiza konkurencji SEO