6 pytań w content marketingu, na które odpowie narzędzie BuzzSumo

|
|
Kategorie: Content Marketing

Gdzie szukać pomysłów na content marketing? Jak sprawdzić, czy tworzone przez nas treści angażują użytkowników? Jak nie ominąć ważnej dyskusji w mediach społecznościowych? Pytań jest wiele, ale gdzie szukać odpowiedzi? Pomocą służy narzędzie przydatne każdemu content marketerowi – BuzzSumo.

Content marketing to pojęcie znane już chyba wszystkim marketerom. W erze rozprzestrzeniającej się niczym wirus grypy ślepoty banerowej i ogólnoludzkiej znieczulicy na bombardujące z każdej strony reklamy w rozmaitej formie, content marketing (oczywiście w najlepszym połączeniu, czyli content marketing + SEO) wychodzi obronną ręką.

Jaka jest największa broń content marketingu? Warto wspomnieć choćby o dwóch asach w rękawie CM.

Po pierwsze, użyteczność. Content marketing odpowiada (a przynajmniej powinien – w praktyce bywa z tym różnie) na realne potrzeby użytkowników. Treści mają przede wszystkim odpowiedzieć na ważne dla grupy docelowej pytania, wskazać konkretne rozwiązania danego problemu, naświetlić dane zjawisko z wielu punktów widzenia. Warto również pamiętać, że content marketing to część inbound marketingu, w którym to sam użytkownik odnajduje nadawcę (umiejętnie zawoalowanego dodajmy) komunikatu reklamowego – mamy zatem pewność, że trafiamy do właściwej grupy docelowej.

Po drugie, długotrwałość efektów. Kampanie reklamowe na Facebooku, w wyszukiwarce Google czy innym medium przynoszą efekty tak długo, jak długo są na emisji – innymi słowy – tak długo, jak długo za nie płacisz. W przypadku content marketingu nawet po zakończeniu działań, odpowiednio tworzone treści realizują swoje cele przez kolejne miesiące, a nawet lata.

 

Co zyskuje Twoja marka dzięki content marketingowi?

  • Wiarygodność marki
  • Zaufanie do marki
  • Wizerunek eksperta, doradcy, inspiratora
  • Lojalnych użytkowników
  • Wartościowe leady
  • Efekty działań widoczne w długiej perspektywie czasowej

 

Baner na bloga Semahead copy

 

Większośćz nas doskonale zdaje sobie sprawę ze skuteczności działań content marketingowych i z zapałem godnym pochwały zabiera się za realizowanie strategii content marketingowej we własnej firmie. No i tu zaczynają się schody. Jak prowadzić działania tak, by były efektywne? Warto korzystać z przydatnych narzędzi w content marketingu. Jednym z nich jest świątynia wiedzy i inspiracji dla każdego marketera – BuzzSumo.

 

BuzzSumo: co to jest i do czego służy?

BuzzSumo to – najkrócej ujmując – platforma umożliwiająca monitorowanie zaangażowania użytkowników oraz śledzenie aktualnych trendów w content marketingu. W jaki sposób mierzony jest owy potencjał? Wyznacznikiem jest liczba udostępnień w mediach społecznościowych: na Facebooku, Twitterze, LinkedInie, Pintereście i Google+. Narzędzie to jest bardzo intuicyjne, jego obsługa nie sprawia większych problemów. Co istotne, wchodząc na stronę Buzzsumo.com, możemy bezpłatnie sprawdzić podstawowe możliwości narzędzia w mocno okrojonym zakresie. Aby przetestować dodatkowe możliwości, jakie daje nam BuzzSumo, warto skorzystać z bezpłatnej wersji próbnej.

 

Jakie możliwości daje BuzzSumo?

BuzzSumo to zaskakująco proste, jednak niezwykle pomocne narzędzie w content marketingu. Oto kilka pytań, na które odpowiedź znajdziemy w BuzzSumo.

  

WSKAZÓWKA!
Wszystkie dane z BuzzSumo możesz szybko i łatwo eksportować do pliku Excel, zaś wykresy pobrać w formie pliku PNG, JPEG lub PDF.

 

  1. Jak szukać inspiracji do tworzenia własnych treści?

Pytanie, które zaprząta głowy każdemu twórcy treści: gdzie szukać pomysłów na content marketing? Gdzie? Choćby w BuzzSumo. Najprostsze użycie narzędzia to sprawdzenie, jaki potencjał tkwi w temacie, który chcemy poruszyć – czy to na swoim blogu, vlogu czy serwisie zewnętrznym. Omówmy to na przykładzie. Chcąc stworzyć treści o globalnym ociepleniu, możemy to robić na wiele sposobów. Zagadnienie jest bardzo szerokie, zatem niezbędne jest podjęcie decyzji, jaki konkretny aspekt poruszyć. Dodatkowo, daną treść możemy przedstawić za pomocą wywiadu, artykułu, materiału wideo czy infografiki. W tym celu warto sprawdzić, jakiego typu treści cieszyły się zainteresowaniem użytkowników. Jak to zrobić?

Wystarczy wejść w zakładkę Content Research, w sekcję Most Trending i wpisać interesującą nas frazę. Proste, prawda?

Lista najczęściej udostępnianych treści na temat globalnego ocieplenia w ciągu całego roku

Prezentacja wyników w BuzzSumo

Tak wygląda lista najczęściej udostępnianych treści na temat globalnego ocieplenia w ciągu całego roku (BuzzSumo domyślnie ustawia taki zakres czasu). Możemy podejrzeć, kto dokładnie udostępnił treść, a także skąd pochodzą linki przychodzące. Jeśli widzimy, że dany temat ma dużą liczbę udostępnień, lecz same treści zostały opublikowane kilkanaście miesięcy wcześniej, może warto zaktualizować informacje, dodać kilka nowych wątków i stworzyć własną, unikatową treść.

Chcąc bardziej doprecyzować wyszukiwanie, warto skorzystać z możliwości filtrowania. W pasku po lewej stronie możemy zaznaczyć odpowiedni zakres czasowy oraz ograniczyć wyszukiwanie: wybrać język strony, kraj (rozpoznawany po rozszerzeniu domeny), czy konkretny typ contentu. W poniższym przykładzie zawężyłam wyszukiwanie wyłącznie do materiałów video opublikowanych w ciągu ostatniego miesiąca.

Najczęściej udostępniane materiały video w ciągu ostatniego miesiąca na temat globalnego ocieplenia

Filtrowanie wyników w BuzzSumo

W wynikach otrzymujemy listę najczęściej udostępnianych treści. W tym przypadku nie warto tworzyć treści, nawiązującej bezpośrednio do nieaktualnego już newsa (mowa Leonardo DiCaprio w czasie gali rozdania Oscarów – pierwsze cztery wyniki na liście). Skoro jednak temat miał tak duży potencjał, może warto wykorzystać go w inny sposób – na przykład tworząc listę amerykańskich (lub amerykańskich i polskich) gwiazd show-businessu, które głośno mówią o problemie globalnego ocieplenia i zanieczyszczeń środowiska.

Kiedy nie mamy pomysłu na konkretną treść, możemy wpisywać frazy bardziej ogólne związane z naszą marką, np. „środowisko”, „przyroda”, „zasoby naturalne”, „ochrona przyrody” itp. Warto pamiętać o tym, by nie wpisywać fraz typowo sprzedażowych, np. ekologiczny opał, ponieważ nie dotrzemy do wartościowych treści, lecz do stron z ofertami/produktami poszczególnych firm.

Po takim researchu, zdobędziesz:

  • Pomysły na content, które sprawdzą się w Twojej branży (warto wrócić do nich przy kreatywnej burzy mózgów)
  • Listę domen, które tworzą najbardziej angażujące treści
  • Listę influencerów, z którymi można nawiązać współpracę w przyszłości

 

  1. Jak szukać popularnych tematów i treści w mediach społecznościowych?

Media społecznościowe to idealne miejsce do poszukiwania angażujących treści content marketingowych nie tylko w serwisach, blogach czy portalach, ale również w mediach społecznościowych. W zeszłym roku, BuzzSumo dodał opcję Facebook Analyzer, która śledzi najpopularniejsze treści w mediach społecznościowych według słów kluczowych na podstawie liczby interakcji w danym zakresie czasowym. Aby znaleźć wpisy, które wzbudziły duży „odzew w społecznościówkach”.

Facebook Analyzer działa analogicznie jak Most Shared. Wpisujemy dane hasło i otrzymujemy listę postów z największą liczbą interakcji. Wyniki możemy posortować według liczby interakcji, polubień lub udostępnień.

Ustawiając mały zakres czasu, np. 24 godziny, możemy uczestniczyć w ważnych dyskusjach z Twojej branży, które właśnie toczą się na Twitterze czy Facebooku.

Najczęściej udostępniane treści według narzędzia Facebook Analyzer

Funkcjonalność narzędzia Buzzsumo – Facebook Analyzer

 

  1. Jak szukać breaking newsów i aktualnych treści z potencjałem?

Śledzenie trendów i aktualności z branży to obowiązek każdej osoby odpowiedzialnej za realizację strategii marketingowej, a więc także – content marketingowej. Treści typu breaking news (czyli nawiązujące do najświeższych wydarzeń), budują wizerunek eksperta i potrafią zapoczątkować gorącą dyskusję – głównie w mediach społecznościowych. BuzzSumo daje możliwość śledzenia treści, które w ciągu ostatnich godzin odbiły się głośnym echem w sieci. Do wyboru mamy kilka domyślnie skonfigurowanych dziedzin, takich jak aktualności, sport, marketing, moda czy zdrowie. Sami również możemy dodawać kolejne widoki – umożliwia to widoczny po lewej stronie przycisk Add Trending Feed.

Jak dodać nowy widok w BuzzSumo?

Śledzenie trendów i aktualności z wybranej branży

Jak edytować widok w BuzzSumo?

Modyfikowanie ustawień śledzenia trendów i aktualności

Trending Feedy możemy dodawać wpisując zarówno frazy kluczowe, jak i nazwy domen, które chcemy monitorować. Analogicznie możemy też ustawić domeny, które chcemy wykluczyć z monitorowania (Exclude Domain). W każdej chwili możemy modyfikować wstępne ustawienia.

Dzięki tej opcji możesz na bieżąco śledzić najnowsze informacje z branży o dużym potencjale, by szybko skomentować je na swoim profilu w mediach społecznościowych.

 

  1. Czy warto inwestować w płatną promocję treści i recykling?

Bardzo ważnym elementem w pracy marketera jest analiza efektów. Jak sprawdzić, czy nasze działania przynoszą zamierzone efekty? Najprostszą metodą jest sprawdzenie podstawowych parametrów w Universal Analytics: liczba odsłon, użytkowników, sesji, długość sesji, współczynnik odrzuceń. BuzzSumo daje możliwość zbadania głębszego zaangażowania czytelników w postaci liczby udostępnień treści.

Aby sprawdzić, jak radzi sobie konkretna treść, ponownie korzystamy z zakładki Content  Research i sekcji Most Shared. Wprowadzamy dokładny adres url z naszą treścią i po chwili otrzymujemy informacje o tym, ile razy udostępniono naszą treść w poszczególnych mediach społecznościowych.

Dane z udostępnień artykułu "SEO + Content = W.N.M., czyli baśń o miłości ludzi i robotów" z bloga Semahead

Wyniki dla artykułu blogowego, pochodzące z narzędzia BuzzSumo

Jako przykład niech posłuży bajka z naszego bloga autorstwa Gosi Pawłowskiej SEO + CONTENT = W.N.M, czyli baśń o miłości ludzi i robotów.

Te same informacje w formie wykresu otrzymamy również z poziomu panelu „Content Analysis”.

Wykres przedstawiający średnie udostępnienia artykułu według sieci społecznościowej

Prezentacja wyników na wykresie

Jeśli zauważymy, że stworzona przez nas treść udostępniona jedynie w sposób organiczny lub nie udostępniona wcale wzbudza duże zaangażowanie w Internecie, warto bardziej wykorzystać jej potencjał w postaci kampanii płatnej na Facebooku. Możemy wykorzystać również recykling contentu.

Nie musimy jednak na bieżąco monitorować każdej treści, jaką stworzymy. BuzzSumo daje nam możliwość ustawienia alertu dla treści pochodzącej z danej domeny, która osiągnie ustawioną przez nas liczbę udostępnień. W przypadku przekroczenia tego limitu, system poinformuje nas o tym drogą mailową (w czasie rzeczywistym lub o stałej porze dnia).

Taki alert możemy stworzyć klikając w zakładkę Monitoring, następnie w przycisk Create New Alert.

Jak stworzyć alerty w BuzzSumo?

Tworzenie alertów dla treści

Możemy ustawić alert dotyczący wspomnień o marce, treści z daną frazą kluczową, treści danego autora czy linków przychodzących.

 

  1. Jak sprawdzić skuteczność własnych działań content marketingowych?

Nieodłącznym elementem każdej strategii content marketingowej jest analiza jej efektów. Taki contentowy audyt warto wykonać zarówno przed jej wprowadzeniem, w trakcie, jak i po jej zakończeniu. BuzzSumo świetnie sprawdzi się (oczywiście wraz z innymi narzędziami, np. Universal Analytics czy Yandex Metrica) do sformułowania wniosków między innymi na temat:

  • Udziału poszczególnych kanałów w dystrybucji contentu
  • Najbardziej angażującego formatu contentu (np. materiały video, wywiady, podcasty itp.)
  • Wpływu długości treści na zaangażowanie użytkowników
  • Najbardziej popularnej tematyki czy kategorii
  • Najbardziej zaangażowanych person
  • Najbardziej angażujących tytułów
  • Modyfikacji strategii contentowej

 

Większość informacji na ten temat znajdziemy w zakładce Content Research w sekcji Content Analysis. Dowiemy się stąd:

  • Ile treści zostało opublikowanych na naszej stronie w ciągu roku/miesiąca/tygodnia?
  • Jaka była łączna liczba odsłon wszystkich treści w badanym okresie?
  • Jaka była średnia liczba udostępnień?
  • Jaki był udział poszczególnych mediów społecznościowych, za pośrednictwem których treści były udostępniane?
  • Treści jakiej długości były najchętniej share’owane?
  • Publikacje z jakiego dnia tygodnia były najchętniej udostępniane?
  • Które treści były udostępniane najchętniej?
  • Treści którego autora wzbudziły największe zaangażowanie czytelników?

Poniżej znajduje się screen z BuzzSumo przedstawiający analizę publikacji tylko z ostatnich 7 dni (!) – tym razem – bloga Spidersweb.pl.

Dane dotyczące publikowanych treści na blogu spidersweb.pl

Sprawdzanie skuteczności działań marketingowych w narzędziu BuzzSumo

 

Możemy porównywać nie tylko konkretne firmy, ale również autorów treści – wystarczy przejść do sekcji Top Authors. Z tego widoku szybko możemy podejrzeć wszystkie wpisy danego autora.

Porównanie autorów treści na blogu

Wyniki udostępniania treści dla określonych autorów

 

  1. Jak porównać efekty własnych działań contentowych na tle konkurencji?

Warto mierzyć nie tylko efekty własnych działań content marketingowych, lecz także monitorować działania konkurencji. Jak nasza strona wypada na tle innych, jakie pomysły na content marketing mają inni? Sprawdzisz to dzięki opcji Domain Comparison.

Jako iż zbliża się okres wiosennych porządków porównamy dwa blogi o sprzątaniu: perfekcyjnawdomu.pl i niebalaganka.pl.

Porównując dwie domeny, dowiesz się:

  • Czy Twoja konkurencja prowadzi działania content marketingowe?
  • Czyje działania lepiej angażują grupę docelową?

Analiza treści konkurencji według sieci społecznościowej, typu treści, długości tekstu

Analiza konkurencji przeprowadzona za pomocą BuzzSumo

To tylko kilka możliwości, jakie daje BuzzSumo. Wymieniłam tylko te funkcje, które najczęściej przydają mi się w codziennej pracy.

A Wy, jak wykorzystujecie to narzędzie w działaniach content marketingowych i nie tylko?

Koniecznie przeczytajcie również inne wpisy o content marketingu na naszym blogu.

 

Komentarze do artykułu: 6 pytań w content marketingu, na które odpowie narzędzie BuzzSumo