Google Website Optimizer – 6 testów które warto znać

|
|
Kategorie: Analityka Internetowa

Google Website OptimizerGoogle Website Optimizer to darmowe narzędzie do testowanie różnych rozwiązań wyglądu, nawigacji i treści witryny w celu uzyskania jak największego współczynnika konwersji – rejestracji, zakup produktu itd. W poniższym poście chciałbym przedstawić sześć najbardziej popularnych testów jakie można przeprowadzić za pomocą tego narzędzia wraz z opisem zastosowania i instrukcją obsługi.

O ile dwa z nich: A/B Test i Multivariate Test są powszechnie znane i stosowanie, o tyle kolejne cztery mogą stanowić nowość nawet dla osób, które z GWO miały już do czynienia.

Rodzaje testów:
– A/B Test
– Multivariate Test
– Split Path
– Multi-Page Multivariate
– Linger
– Do Anything Test

A/B Test

Test ten jest przydatny kiedy chcemy przetestować różne layouty lub nie dysponujemy dużą ilością wizyt.
Procedura przeprowadzenia testu:
– stworzyć alternatywną wersję testowanej strony i opublikować ją w sieci
– oskryptować strony
– rozpocząć i śledzić eksperyment
– zatrzymać test, gdy osiągnie wiarygodne rezultaty
Wymagane kody:
– skrypt kontrolny u góry strony A
– skrypt śledzący u dołu strony A i B
– skrypt konwersji na stronie konwersji

Multivariate Test

Test przydatny, gdy chcemy przetestować naraz kilka elementów na stronie i znaleźć najlepszą ich kombinację.
Procedura przeprowadzenia testu:
– oskryptować strony
– stworzyć alternatywną wersję testowanych elementów strony
– rozpocząć i śledzić eksperyment
– zatrzymać test, gdy osiągnie wiarygodne rezultaty
Wymagane kody:
– skrypt kontrolny u góry strony
– skrypt śledzący u dołu strony
– skrypt sekcji w miejscu odpowiadającym za testowany element
– skrypt konwersji na stronie konwersji

Test Split

Test przydatny przy testowaniu różnych ścieżek dojścia do konwersji (np. porównujemy formularz rejestracji na jednej stronie z formularzem rozłożonym na klika stron)
Procedura przeprowadzenia testu:
– jak w A/B Test

Wymagane kody:
– skrypt kontrolny u góry pierwszej strony ścieżki A
– skrypt śledzący na ostatnich stronach ścieżki A i B
– skrypt konwersji na stronie konwersji

Multi Page Multivariate

Test przydatny, gdy chcemy przetestować naraz kilka elementów w ścieżce i znaleźć najlepszą ich kombinację.
Procedura przeprowadzenia testu:
– jak w Multivariate Test
Wymagane kody:
– skrypt kontrolny u góry wszystkich stron
– skrypt śledzący u dołu pierwszej strony
– skrypt sekcji w miejscu odpowiadającym za testowany element
– skrypt konwersji na stronie konwersji

Linger

Test przydatny przy mierzeniu zainteresowania użytkownika zawartością strony (artykuł, video itd.). Konwersje są zliczane jeżeli użytkownik spędzi określony czas na stronie.
Procedura przeprowadzenia testu i wymagane kody:
Test można przeprowadzić jako A/B test lub Multivariate Test. Różnica polega na tym, że wszystkie skrypty (również skrypt konwersji) są na jednej stronie. Skrypt konwersji zawiera mechanizm mierzący czas spędzony na stronie. Skrypt ten wygląda następująco:

<script type="text/javascript">
if(typeof(_gat)!='object')document.write('<sc'+'ript src="http'+ (document.location.protocol=='https:'?'s://ssl':'://www')+ '.google-analytics.com/ga.js"></sc'+'ript>')
</script>
<script type="text/javascript">
setTimeout('var gwoTracker=_gat._getTracker("UA-XXXXXX-X"); gwoTracker._trackPageview("/xxxxxxxxxx/goal");', Time);</script>

Za UA-XXXXXX-X należy podstawić numer konta GWO, za xxxxxxxxxx  unikalny numer eksperymentu, a za Time czas spędzony na stronie po jakim ma nastąpić konwersja podany w milisekundach (1000 milisekund =1 sekunda)

„Do Anything” Test

Test przydatny, gdy chcemy mierzyć wpływ dokonanych zmian na więcej niż jeden cel.
Procedura przeprowadzenia testu i wymagane kody:
Test można przeprowadzić jako A/B test lub Multivariate Test. Różnica polega na tym, że skrypt konwersji dodajemy do więcej niż jednej strony.

Post ten jest inspirowany prezentacją Toma Leunga, którą możecie w całości obejrzeć tutaj:

Mam nadzieje, że post ten zachęci was do korzystania z tego niezwykle przydatnego narzędzia. Jeśli macie pytania lub uwagi jak zwykle zachęcam do komentarzy.

 

Komentarze do artykułu: Google Website Optimizer – 6 testów które warto znać