14 blogów o analityce internetowej (i nie tylko), które warto czytać. Poradnik dla specjalistów i managerów!

|
|
Kategorie: Analityka Internetowa

 

Praca w marketingu internetowym to ciągły rozwój, poszukiwanie inspirujących przykładów i odpowiedzi na wciąż pojawiające się pytania. Od kogo warto się uczyć? Oto lista moich 14 ulubionych blogów poświęconych tematyce analityki internetowej, a także rozwojowi e-biznesu, SEO, SEM, IT czy content marketingowi.

Obecnie nie da się prowadzić biznesu online bez wdrożonej analityki internetowej i ułożenia procesów, które pozwalają podejmować lepsze decyzje biznesowe i ograniczyć ryzyko. Aby wdrożyć z powodzeniem analitykę internetową, oprócz dobrze zaimplementowanych narzędzi (które według powszechnej opinii gwarantują tylko 10% sukcesu), współpracy z agencją, czy nawet zbudowania działu wewnątrz organizacji, ważne jest ciągłe podnoszenie kompetencji.

14 najlepszych blogów o marketingu internetowym – znasz je wszystkie?

Przygotowałem listę miejsc w sieci, które warto odwiedzać regularnie. Są to głownie blogi zagraniczne uznanych autorytetów, bądź firm, które chętnie i w przystępny sposób dzielą się wiedzą. W większości z nich ciekawe materiały odnajdą nie tylko specjaliści, czyli analitycy internetowi, ale także managerowie czy dyrektorzy marketingu. Zapraszam!

1. Occams’s Razor by Avinash Kaushik 

  • Główne obszary: Korzyści biznesowe, Zaawansowana analityka, Wdrażanie procesów
  • Komentarz: Blog jednego z najsłynniejszych analityków internetowych na świecie Avinasha Kaushika – autora dwóch świetnych książek („Web Analytics 2.0. Świadome rozwijanie witryn internetowych” oraz „Web Analytics: An Hour A Day”). Szczególnie polecam artykuł o tym, jak zbudować zwycięski ekosystem analityczny w swojej firmie: http://www.kaushik.net/avinash/complete-digital-analytics-ecosystem-how-to-win-big/. Dodatkowo zachęcam do obejrzenia licznych relacji z różnych konferencji, na których w pokazuje, jak ekscytująca jest analityka internetowa :).
  • Link: http://www.kaushik.net/

 

2. Blog agencji Converison

  • Główne obszary: Praktyczne porady, Wdrażanie procesów, Rozwiązania IT, UX
  • Komentarz: Jeden z najlepszych blogów na temat analityki w Polsce. Conversion to firma specjalizująca się w tematyce wdrażania rozwiązań analitycznych. W bardzo przystępny sposób opisują korzyści wynikające z posiadania dobrze wdrożonych narzędzi oraz ułożonych procesów. W swojej pracy wykorzystują model Stephane Hamela (który też bardzo polecamy: http://www.stephanehamel.net/).
  • Link: http://www.conversion.pl/blog/

 

3. Blog agencji Bluerank

  • Główne obszary: SEO, SEM, Praktyczne porady
  • Komentarz: Jedna z najstarszych Agencji SEM/SEO która dodatkowo chętnie dzieli się wiedzą. Pośród wielu ciekawych case studies najbardziej zainteresowały mnie artykuły na temat tag managera oraz praktycznego wykorzystywania rozszerzonego modułu e-commerce.
  • Link: http://bluerank.blogspot.com/

 

4. Marketing w Internecie Mariusza Gąsiewskiego

  • Główne obszary: Adwords, Podstawy Analytics, UX, Mobile
  • Komentarz: Mariusz Gąsiewski to postać z którą każdy SEMowiec spotkał się co najmniej raz. Twórca największych spotkań w branży i autor jednego z pierwszych poradników Analytics w Polsce. W ostatnim roku pisze już dużo rzadziej niż kiedyś, ale wciąż jego blog to istna encyklopedia marketingu efektywnościowego. Szczególnie polecam początkującym!
  • Link: http://www.ittechnology.us/

 

5. Oficjalny Blog Google Analytics

  • Główne obszary: Nowości, Korzyści Biznesowe
  • Komentarz: W tym zestawieniu nie mogło zabraknąć oficjalnego źródła wiedzy na temat Google Analytics. Z tego bloga pierwsi dowiemy się o nowych funkcjach, polecam też zapowiedzi szkoleń, konferencji i webinarów. Polecam także forum oraz społeczność Google Analytics: 
    https://www.en.advertisercommunity.com/t5/Google-Analytics/ct-p/Google_Analytics#

 

6. Blog Simo Ahava

  • Główne obszary: IT, Google Tag Manager
  • Komentarz: Jeden z czołowych ekspertów skandynawskiej agencji REAKTOR chętnie dzieli się wiedzą z pogranicza niestandardowych wdrożeń IT i analityki. Dzięki niemu dowiecie się między innymi, jak analizować pogodę w Google Analytics oraz jak „mierzyć bloga” lepiej niż niejeden e-commerce.
  • Link: http://www.simoahava.com/

 

7. Blog Justina Cutroni

  • Główne obszary: Blog dla specjalistów
  • Komentarz: Justin jest zatrudniony w Google i mówi o sobie „adwokat Analyticsa”. Świetny mówca i znakomity ekspert pokazujący, jak wykorzystywać zaawansowane funkcje Google Analytics.
  • Link: http://cutroni.com/

 

8. Blog Crazyegg

  • Główne obszary: UX, Optymalizacja konwersji
  • Komentarz: Blog świetnego oprogramowania, które wykorzystujemy w Semahead – map ciepła Crazy Egg. W szczególności polecam część bloga poświęconą analityce – warto zajrzeć co najmniej raz w miesiącu.
  • Link: http://blog.crazyegg.com/category/analytics/

 

9. Blog Kissmetrics

  • Główne obszary: Zagadnienia związane z wartością klienta w czasie i retencją
  • Komentarz: Kissmetrics to wiodąca platforma analityczna koncentrująca się na wizualizacji procesów związanych z pozyskiwaniem, utrzymaniem i retencją użytkowników (klientów). Ich blog sięga szerzej zahaczając o optymalizację konwersji i content marketing. Warto subskrybować.
  • Link: https://blog.kissmetrics.com

 

10. Blog Online Behavior 

  • Główne obszary: Praktyczne porady, Korzyści Biznesowe
  • Komentarz: Świetna strona prowadzona przez pracownika Google Daniela Waisberga dedykowana analitykom, specjalistom i szefom marketingu. Dużo wartościowego contentu, m.in.: poradniki czy wskazówki jak rozmawiać z szefem na temat Google Analytics i jego roli. Posiada też zabawną sekcję z humorystycznymi rysunkami. Szczególnie polecam!
  • Link: http://online-behavior.com/

 

11. Blog Agencji Jump Digital – Web Analytics World

  • Główne obszary: Analityka dla początkujących, Korzyści Biznesowe
  • Komentarz: Bardzo ciekawy blog z obszerną sekcją wideo. Cenię ich za wiele porad dotyczących automatyzacji (alerty, automatyczne raportowanie) oraz bardzo praktyczne wskazówki, np. które funkcje Universal Analytics warto wykorzystywać.
  • Link: http://www.webanalyticsworld.net/

 

12. Blog Hub Spot

  • Główne obszary: Content Marketing, Sprzedaż, Biznes
  • Komentarz: Chyba najmniej analityczny, ale wciąż bardzo ciekawy blog łączący tematy marketingu, zarządzania i sprzedaży. Należy do jednej z najlepszych platform content marketingowych – Hub Spot – i wciąż publikuje interesujące artykuły na temat efektywności osobistej, a także porady dotyczące optymalizacji treści i blogów.
  • Link: http://blog.hubspot.com/

 

13. Blog Content Marketing Institute

  • Główne obszary: Content Marketing, Social Media, Branding
  • Komentarz: Bodaj największa organizacja na świecie popularyzująca ideę i rolę content marketingu na świecie. Polecam szczególnie sekcję dotyczącą mierzenia i ROI w CM, a także liczne webinary.
  • Link: http://contentmarketinginstitute.com/blog/

 

14. Adobe Digital Marketing Blog

  • Główne obszary: Nowości, Reklama, Mobile.
  • Komentarz: Blog Adobe skierowany w większym stopniu do managerów i dyrektorów niż specjalistów. Sporo miejsca autorzy bloga poświęcają rozwijaniu swojego brandu, atrybucji i zachowaniom współczesnych użytkowników.
  • Link: http://blogs.adobe.com/digitalmarketing/

 

A Wy, jakie branżowe blogi czytacie z największymi wypiekami na twarzy?
Kogo zabrakło na mojej liście? Kogo warto do niej dopisać?

 

Baner Analityka Internetowa

Komentarze do artykułu: 14 blogów o analityce internetowej (i nie tylko), które warto czytać. Poradnik dla specjalistów i managerów!