Generic selectors
Tylko dokładne dopasowanie
Szukaj w tytule
Szukaj w treści
Filtruj po kategoriach
Analityka internetowa
BLOG.re:view
Content marketing
Marketing automation
Marketing internetowy
PPC
SEO
Social media
Z życia Semahead
Skontaktuj się z nami
  • Współadministratorami danych osobowych są: Semergy sp. z o.o. sp. k., Artefakt sp. z o.o. sp. k., Semahead sp. z o.o. sp. k., Grupa Tense Polska sp. z o.o. sp. k., Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k.

    Sprzeciw wobec przetwarzania danych możesz złożyć w każdym momencie poprzez kontakt z Administratorem lub Doradcą Klienta, który skontaktował się z Tobą w celu przedstawienia zamówionej wyceny. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

3 funkcje Google Data Studio, dzięki którym ulepszysz swoje raporty

03.12.2018 Semahead

 

Google Data Studio to niesamowita aplikacja do wizualizacji danych. Z jednej strony prosta i intuicyjna w obsłudze, z drugiej – wyposażona w zaawansowane opcje, które tworzą z niej potężne narzędzie w rękach sprawnego analityka lub marketera. Korzystanie z GDS bez znajomości jego funkcjonalności, to jak używanie smartfona wyłącznie do dzwonienia i pisania smsów – marnowanie jego możliwości.

Jedną z największych zalet Data Studio jest możliwość łączenia i prezentacji danych z różnych źródeł. Korzystanie z funkcji, które do tego służą, wymaga metaforycznego zakasania rękawów. Obiecuję jednak, że jeśli podejmiesz wyzwanie, Twoje raporty wzniosą się na nowy poziom.

 

1. Nie tylko Google Analytics, czyli oprogramowanie sprzęgające

Nie każdy wie, że Data Studio posiada wbudowane wtyczki, które pozwalają zaciągać dane nie tylko z usług Google (Analytics, Search Console czy Ads), ale również z innych narzędzi analitycznych. Wtyczki te, o wdzięcznej nazwie oprogramowanie sprzęgające (ang. connectors), pozwalają wykorzystywać dane z Facebooka, LinkedIn, AdForm i wielu innych źródeł. Zła wiadomość jest taka, że w większości przypadków wtyczki do importu danych są płatne. Jednak stworzenie interaktywnego, samo odświeżającego się raportu, który obejmuje wszystkie obszary prowadzonych kampanii marketingowych jest tego warte.

Przykłady oprogramowania sprzęgającego. Źródło: Google Data Studio

Popularne są między innymi wtyczki firmy Supermetrics, których koszt zaczyna się od 19 UDS miesięcznie za sztukę. Przykład raportu, stworzony w GDS za ich pomocą, można zobaczyć poniżej na szablonie od Supermetrics.

Przykład raportu łączącego dane z różnych. Źródło: Google Data Studio

 

2. Jeszcze więcej opcji łączenia danych dzięki Arkuszom Google

Jeśli chcesz dodać do raportu w Data Studio źródło danych, które nie posiada dedykowanej wtyczki, nie martw się, jeszcze nie wszystko stracone. Kolejną opcją jest wykorzystanie możliwości, jakie daje zaciąganie do GDS danych z Arkuszy, które znajdują się na Dysku konta Google.

Dodanie nowego źródła danych następuje analogicznie jak w punkcie pierwszym, jednak najpierw musimy przygotować arkusz. I tutaj opcje są dwie.

Można po prostu wkleić dane do arkusza. Takie rozwiązanie ma jednak spory minus – raport straci wtedy jedną z głównych zalet Data Studio, czyli możliwość odświeżania danych.

Istnieje jednak inna opcja. Za pomocą wtyczek (dodatków) możesz zaciągać do Arkuszy Google dane z różnych narzędzi. Wtyczki znajdziesz klikając na Dodatki -> Pobierz dodatki.

Dodawanie wtyczki do Arkusza Google.

Na pobranych danych możesz wykonać dodatkowe działania za pomocą formuł: na przykład sumując określone metryki lub łącząc dane z różnych źródeł. Finalną tabelę z danymi zaciągamy do Data Studio i tworzymy raport.

Korzystanie z wtyczek dedykowanym Arkusz Google ma jeszcze tę zaletę, że część z nich posiada opcję automatycznego odświeżania danych w arkuszu.

3. Spełnienie marzeń analityków – łączenie danych na jednym wykresie

Do niedawna w Data Studio można było wybrać tylko jedno źródło danych dla jednego wykresu lub tabeli. W praktyce oznaczało to, że chcąc porównać dane z różnych źródeł, np. o sesji z Google Analytics i kliknięć z Search Console, należało stworzyć dwa wykresy.

Jako przykład można przytoczyć porównanie liczby sesji z organicznych wyników wyszukiwania (dane z Google Analytics) z liczbą kliknięć w url (dane z Search Console). Jak wiadomo, dane te powinny być zbieżne. Sprawdźmy, czy tak jest w rzeczywistości.

Porównanie danych z Google Analytics i Search Console na osobnych wykresach. Źródło: Semahead.

Porównanie ze sobą tak przedstawionych danych nie jest proste. Na szczęście dzięki nowej funkcji o nazwie łączenie danych (ang. data blending) możemy połączyć dwa lub więcej źródeł i przedstawić je na jednym wykresie.

Aby tego dokonać, w zakładce DANE wybierz opcję POŁĄCZ DANE.

Następnie w panelu, który otworzy się na dole strony, wybierz:

  • źródła danych, które chcesz połączyć,
  • klucz, dzięki któremu Data Studio połączy dane (np. data),
  • wymiary i metryki z każdego źródła.

Łączenie danych w Google Data Studio. Źródło: Semahead.

Po takim zabiegu,dane dotyczące sesji i kliknięć pojawią się na jednym wykresie.

Porównywanie danych z Google Analytics i Search Console na jednym wykresie. Źródło: Semahead.

Prawda, że porównanie danych jest teraz o wiele łatwiejsze? Na pierwszy rzut oka widać, w których dniach różnica pomiędzy liczbą kliknięć i sesji była większa, a w których mniejsza. To oczywiście przykład, jednak gdyby rozbieżności były duże, tego typu obserwacja mogłaby posłużyć jako punkt wyjścia do dalszych analiz.

Jak widać możliwości Google Data Studio, zwłaszcza w zakresie łączenia danych z różnych źródeł, są bardzo duże. Wystarczy tylko poświęcić trochę czasu na zgłębienie nieco bardziej zaawansowanych funkcji. Zapewniam, że efekt będzie wart poświęconego wysiłku.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Chcesz zacząć współpracę z nami? Wypełnij Brief!

Wypełnienie briefu zajmie Ci kilka chwil a nam pozwoli
lepiej przygotować się do rozmowy z Tobą.

Wypełnij brief