Generic selectors
Tylko dokładne dopasowanie
Szukaj w tytule
Szukaj w treści
Filtruj po kategoriach
Analityka internetowa
BLOG.re:view
Content marketing
Marketing automation
Marketing internetowy
PPC
SEO
Social media
Z życia Semahead
Skontaktuj się z nami
  • Współadministratorami danych osobowych są: Semergy sp. z o.o. sp. k., Artefakt sp. z o.o. sp. k., Semahead sp. z o.o. sp. k., Grupa Tense Polska sp. z o.o. sp. k., Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k.

    Sprzeciw wobec przetwarzania danych możesz złożyć w każdym momencie poprzez kontakt z Administratorem lub Doradcą Klienta, który skontaktował się z Tobą w celu przedstawienia zamówionej wyceny. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Czym jest sitemapa strony? Tworzenie oraz optymalizacja pliku sitemap.xml

SEO
09.11.2022 Semahead

Sitemapa strony internetowej zawiera informacje na temat zawartości witryny i stanowi bardzo ważny element jej optymalizacji. Oprócz tego, informuje roboty o tym kiedy strona ostatni raz była aktualizowana, a także, w jakich wersjach językowych występuje. Dzięki jej obecności na serwerze dotarcie robotów wyszukiwarek do adresów URL witryny staje się łatwiejsze co następnie może przełożyć się na ich szybszą indeksację w sieci. Czym dokładnie jest sitemapa i jaką pełni funkcję? Jak ją stworzyć i z jakich elementów powinna się składać? Odpowiedź na te oraz inne pytania znajdziesz poniżej!

 

Co to jest mapa strony internetowej?

Sitemapa witryny to plik występujący najczęściej w formacie XML (Extensible Markup Language), umieszczony bezpośrednio na serwerze strony internetowej, najczęściej pod adresem nazwa-domeny.pl/sitemap.xml. Oprócz najpopularniejszego formatu XML, Google obsługuje również takie formaty jak: RSS, mRSS, Atom 1.0 oraz format tekstowy. Sitemapa składa się z listy adresów URL, opublikowanych na danej stronie internetowej.

Dobrze zoptymalizowana sitemapa powinna zawierać wszystkie kluczowe podstrony (stronę główną, strony produktowe, strony kategorii, wpisy blogowe, strony informacyjne, a także spis zdjęć i filmów opublikowanych w obrębie witryny). Liczba linków opublikowanych w pojedynczej sitemapie nie może przekroczyć 50 000 oraz być większa po zdekompresowaniu niż 50MB  a plik, oprócz spisu opublikowanych podstron, zawiera również datę ich ostatniej modyfikacji.

Przykładowa sitemapa strony (semahead.agency)

W przypadku rozbudowanych stron, szczególnie e-commerce, możliwe jest utworzenie indeksu sitemap. Indeks, przedstawia listę wszystkich sitemap stworzonych dla danej strony internetowej oraz pozwala pogrupować dostępne rodzaje sitemap np. z podziałem na wpisy blogowe, kategorie, autorów, itp. Utworzenie indeksu będzie również konieczne, jeśli liczba adresów dostępnych w jednej sitemapie przekroczy wcześniej wspomniany limit 50 tys. linków.

 

Indeks sitemap

Rodzaje sitemap

Google, oprócz podstawowej wersji, obsługuje rozszerzenia map witryn dotyczące dodatkowych typów multimediów. Te rodzaje sitemap, mogą zostać dopisane do już istniejącej sitemapy witryny lub znajdować się w odrębnych sitemapach, utworzonych specjalnie w tym celu. Dotyczą one:

  • Plików wideo – sitemapa wideo wyglądem przypomina standardową sitemape w formacie XML, z tą różnicą, że linki w niej występujące dotyczą jedynie plików wideo opublikowanych na stronie. Jej obecność nie jest konieczna, jednak zalecana jeśli w obrębie witryny umieszczonych zostało wiele plików wideo.
  • Obrazów/grafik – w przypadku sitemapy grafik, wytyczne są takie same jak w przypadku wcześniej wspomnianej sitemapy wideo.
  • Wiadomości Google – jeśli prowadzimy bloga lub portal z aktualnościami i chcemy, aby nasze wpisy wyświetlały się w Wiadomościach Google utworzenie tego rodzaju sitemapy jest obowiązkowe. Należy pamiętać, że ten rodzaj sitemapy nie powinien zawierać nie więcej niż 1 000 adresów URL.

 

Sitemapa w formacie HTML

Sitemapa może występować również w formacie HTML. Ten rodzaj sitemapy można spotkać najczęściej w przypadku stron e-commerce, podlinkowany w stopce serwisu. Sitemapa HTML powstała z myślą o użytkowniku i zawiera spis kluczowych kategorii/podkategorii oraz co zdecydowanie ułatwia nawigację po stronie.

Plik ten jest również przydatny w procesie pozycjonowania strony, ponieważ jego obecność przyczynia się do poszerzenia linkowania wewnętrznego (dowiedz się więcej na temat linkowania wewnętrznego) w obrębie witryny.

 

W jakim celu tworzy się sitemape?

Z punktu widzenia SEO, sitemapa stanowi bardzo ważny element optymalizacyjny, który powinien znajdować się na każdej ze stron internetowych. Szczególnie, jest ona wymagana jeśli dana witryna:

  • Jest rozbudowana, posiada wiele podstron (powyżej 500)
  • Posiada słabo rozbudowany profil linków zewnętrznych
  • Jest nowa a zależy nam na jej szybkiej indeksacji
  • Strona chce, lub wyświetla się w Wiadomościach Google

Głównym celem tworzenia pliku sitemap.xml jest przyśpieszenie indeksacji oraz ułatwienie dotarcia robotom wyszukiwarek internetowych do wszystkich wartościowych linków znajdujących się w obrębie witryny.  Należy jednak pamiętać, że plik sitemapa stanowi jedynie wskazówkę dla robotów a Google nie zobowiązuje się do zindeksowania wszystkich adresów URL podanych w mapie witryny. Warto również pamiętać o umieszczeniu dyrektywy (odnośnika) do sitemapy w pliku robots.txt co dodatkowo może pozytywnie wpłynąć na przyśpieszenie indeksacji.

Sitemapa jest również szczególnie przydatna, jeśli w ostatnim czasie na stronie wprowadzane były jakiekolwiek zmiany lub zostały utworzone nowe podstrony. Obecność sitemapy przyśpieszy zauważenie dokonanych zmian przez roboty Google, oraz może przyśpieszyć ich ponowną indeksację z naniesionymi poprawkami.

Tak jak zostało to wspomniane wcześniej, zaleca się, aby z każda ze stron posiadała sitemape. Zgodnie z wytycznymi od Google, jej obecność nie jest wymagana w przypadku, gdy:

  • witryna jest mała, posiada mniej niż 500 podstron
  • strona posiada bardzo dobrze rozbudowany profil linków, zarówno wewnętrznych jak i zewnętrznych
  • na stronie nie ma dużej ilości zdjęć oraz filmów
  • nie zależy nam na tym, aby strona wyświetlała się w Wiadomościach Google

Jak stworzyć sitemape?

Istnieją trzy sposoby na tworzenie sitemapy. Są nimi:

  • Generowanie sitemapy za pomocą systemu CMS

Jeśli witryna oparta jest na jednym z powszechnie używanych CMS takich jak na przykład WordPress, sprawa jest bardzo prosta. Istnieje szereg darmowych wtyczek, które wykonają za nas całą pracę. Najpopularniejszymi z nich są YoastSEO oraz All in One SEO. Wtyczki wygenerują mapy automatycznie umieszczając je pod odpowiednim adresem. Pomimo tego, istnieje możliwość wprowadzania modyfikacji oraz dowolnego wykluczania niechcianych podstron.

  • Automatyczne generowanie sitemapy

Jeśli CMS, na którym strona została oparta nie ma możliwości generowania mapy za pomocą wtyczki, należy skorzystać z zewnętrznych narzędzi. Mogą to być generatory dostępne online np. https://www.xml-sitemaps.com/ , https://www.mysitemapgenerator.com/ lub programy służące do crawlowania strony takie jak Screaming Frog.

Należy pamiętać, że sitemapy tworzone w ten sposób są statyczne. W odróżnieniu od sitemap generowanych za pomocą wtyczek np. YoastSEO, należy wygenerować sitemapę ręcznie.

  • Ręczne tworzenie sitemapy

Ze względu na dużą czasochłonność i możliwość popełnienia błędu ten sposób rekomendowany jest jedynie małym stronom, zawierającym maksymalnie kilkadziesiąt adresów. Mapę spisuje się ręcznie w edytorze tekstowym, wykorzystując do jej tworzenia powszechnie obowiązujący format (przykład z wytycznych Google):

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>

<urlset xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9">

  <url>

    <loc>http://www.example.com/foo.html</loc>

    <lastmod>2018-06-04</lastmod>

  </url>

</urlset>

 

Budowa sitemapy – o czym pamiętać a czego unikać?

Przede wszystkim, sitemapa powinna zawierać jedynie wartościowe adresy, czyli takie, które są przyjazne zarówno dla robotów i użytkowników. Aby sitemapa była prawidłowo zoptymalizowana należy przestrzegać następujących zasad:

  • w sitemapie powinny zostać uwzględnione wyłącznie adresy kanoniczne,
  • adresy URL powinny być pełne i zawierać wszytskie przedrostki (https, www itp.),
  • sitemapa powinna zostać zapisana w standardzie UFT-8 (należy wykluczyć znaki inne niż alfanumeryczne i łacińskie),
  • plik powinien zostać opublikowany w katalogu głównym witryny,
  • jeśli strona występuje w kilku wersjach językowych, w sitemapie należy umieścić atrybut hreflang informujący o obecności alternatywnych wersji adresów URL.

Z sitemapy koniecznie należy wykluczyć adresy, które:

  • zwracają błąd 404,
  • zawierają przekierowania,
  • kierują do strony, na które konieczne jest logowanie,
  • są zabezpieczone hasłem,
  • są blokowane przez plik robots.txt,
  • Zawierają tag noindex.

Sitemapy generowany automatycznie poprzez wtyczki lub specjalnie przeznaczone do tego celu programy, powinny z góry eliminować niechciane strony. Po wygenerowaniu sitemapy przeprowadź dokładną analizę w celu upewnienia się, że plik jest zgodny z obowiązującymi wytycznymi.

 

Przesłanie sitemapy do Google Search Console

Kolejnym krokiem po utworzeniu sitemapy, jest jej przesłanie do Google Search Console. Jak to zrobić? Należy zalogować się na stronie https://search.google.com/search-console/ za pomocą maila, do którego przypięta jest usługa strony, dla której tworzyliśmy mapę witryny.

Po przejściu na panel usługi, z lewej strony paska zadań należy przejść w sekcję “Mapa witryny” a następnie wkleić adres URL sitemapy i przesłać ją do indeksacji.

Indeksacja sitemapy w Google Search Console

Po zaindeksowaniu sitemapy dostępne będą podstawowe informacje dotyczące daty ostatniego crawlowania sitemapy oraz liczba zaindeksowanych adresów URL. Narzędzie to pozwala na dokładną analizę indeksowanych podstron.  Oprócz informacji podanych powyżej dowiemy się również, czy sitemapa indeksuje się poprawnie, czy też może zawiera błędy wymagające naniesienia poprawek.

 

Podsumowanie

Mapa witryny jest elementem, który powinna zawierać każda ze stron internetowych. Jej obecność nie tylko stanowi niezbędny element optymalizacji serwisu pod kątem SEO, ale również może przyczynić się do szybszego oraz dokładniejszego indeksowania witryny poprzez roboty wyszukiwarek. Tworząc sitemape można skorzystać z kilku sposobów jej generowania jednak bez względu na metodę, który wybierzemy, należy zadbać o jej odpowiednią optymalizację poprzez stosowanie się do obowiązujących wytycznych. Końcowym etapem jest przesłanie odpowiednio skonfigurowanej sitemapy do Google Search Console dzięki czemu, możliwa będzie jej bieżąca analiza.

Dwa pytania do tematu!

Rozpocznij quiz

 

 

Kontakt

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Chcesz zacząć współpracę z nami? Wypełnij Brief!

Wypełnienie briefu zajmie Ci kilka chwil a nam pozwoli
lepiej przygotować się do rozmowy z Tobą.

Wypełnij brief