Jak walczyć z botami? – starcie w Google Analytics

|
|
Kategorie: Analityka Internetowa

Korzystając z Google Analytics chcemy otrzymywać dokładne dane i informacje, które pozwolą nam na jak najlepsze przeanalizowanie ruchu oraz zachowań użytkowników w naszej witrynie. Niestety informacje wysyłane do Analyticsa często zaburzane są przez ruch botów, które generują niepotrzebne dane zniekształcające nasze ogólne statystyki.

Ustawienia Google Analytics

Ruch botów można wykluczyć na kilka sposób. Jednym z najpopularniejszych jest możliwość pozbycia się go bezpośrednio poprzez ustawienia administracyjne naszego widoku.

Będąc na koncie Google Analytics, wchodzimy w zakładkę Administracja, a następnie w Ustawienia widoku. Tam zaznaczamy opcję Filtrowanie robotów znajdującą się pomiędzy ustawieniem waluty a AdWords: 

Boty Google

Pozwala nam to na usunięcie ruchu generowanego przez roboty uwzględnione na liście, z której korzysta Google Analytics. Należy więc pamiętać, że zaznaczenie tej opcji może nie wykluczyć ruchu wszystkich botów, które psują wyniki akurat na naszej witrynie.

Segment wykluczający działania botów

Kolejnym przydatnym więc sposobem wyeliminowania ruchu spamerskiego jest stworzenie segmentu, który pozwoli nam wyszukać boty w witrynie. Warto pamiętać, że bot to źródło ruchu, którego:

  • średni czas trwania wizyty jest krótszy niż 1 sekunda
  • średnia liczba strona na sesję wynosi 1
  • współczynnik odrzuceń równa się 100%

Google analytics boty

Dzięki tym parametrom możemy odszukać i wykluczyć ruch botów, co pozwoli nam na wyciągnięcie tylko wartościowych danych z Analytics.

Filtry na naszym widoku

Warto także przejrzeć źródła odesłań, które wyjątkowo często pojawiają się w naszych danych, a które generują tylko „śmieciowy” ruch i wykluczyć je poprzez filtr w naszym widoku.

Aby stworzyć odpowiedni filtr wykluczający odesłania z konkretnej witryny, wchodzimy w zakładkę Administracja oraz wybieramy Filtry w zakładce Widok danych. Następnie klikamy filtr niestandardowy, wykluczający odesłania:

Często pojawiającymi się stronami, które zaśmiecają ruch na naszej witrynie są:

  • semalt.com
  • darodar.com
  • kambasoft.com
  • ccklicking.com
  • econom.co
  • 7makemoneyonline.com
  • buttons-for-website.com
  • tasteidea.com

Zalecamy przeglądnięcie źródeł odesłań i zweryfikowanie, czy któraś z powyższych stron nie pojawia się także w ruchu w naszej witrynie.

Na koniec, warto pamiętać, że boty mogą generować istotną część naszego ruchu na stronie. W związku z tym, po ich wykluczeniu ruch na naszej stronie może się zmniejszyć.

Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na wiosenną edycję szkoleń analitycznych i poznaj wszystkie tajniki Google Analytics. Przyjedź do Warszawy i naucz się podejmować trafne decyzje biznesowe. Zobacz program: http://semahead.pl/produkty/szkolenia-google-analytics

Komentarze do artykułu: Jak walczyć z botami? – starcie w Google Analytics