Storytelling, czyli 6-sekundowa opowieść YouTube’a

|
|
Kategorie: Inne, YouTube

W ramach tegorocznego festiwalu Sundance, Youtube postawił przed twórcami filmów i pracownikami kreatywnymi ciekawe zadanie – opowiedzenie historii w wideo krótszym niż 6 sekund. Efekt okazał się zdumiewający!

 

Przeczytanie tego paragrafu prawdopodobnie zajęło Ci 6 sekund. Myślisz, że to możliwe, aby w tym czasie opowiedzieć pełną historię za pomocą filmu na YouTube?

 

Challenge accepted”, odpowiedziały agencje kreatywne oraz filmowcy, których prezentujemy poniżej. I nie były to cięcia kilkuminutowych wideo. Zastosowali oni sześciosekundowy format, który YouTube od jakiegoś czasu oferuje reklamodawcom. Skrócona wersja reklam pozwala im zwrócić uwagę odbiorców, zanurzonych w dzisiejszym szybkim świecie smartfonów. 

Spójrzcie na te kilka niezwykłych wideo. Według nas edycja i sposób sfilmowania oddziałuje na wydźwięk tych 6-sekundowych historii w niezwykły sposób!

 

„THINK OF OUR STORY LIKE A JOKE”

„Największą niespodzianką był fakt, że sześć sekund to naprawdę sporo czasu na zamieszczenie w udostępnianym wideo ważnego przesłania. Kiedy pisałem tekst, trudno było stworzyć na tyle krótką narrację, aby przedstawić swoją wizję. Ale kiedy zacząłem dzielić czas na obrazy okazało się, że było go wystarczająco dużo, aby powiedzieć coś ważnego.

Pomyśl o swojej historii jak o dowcipie. Baw się nią, zmieniaj, a wtedy dowiesz się, jak ją zbudować mając do dyspozycji konkretne narzędzia.”

– Maut Deitch, twórca filmu, Mother NY

„The High Driver” Maut Deitch

 

„ONE WORD, ONE IMAGE, ONE SECOND IS ENOUGH FOR SOMEONE TO BE DRAWN IN”

„Początkowo myślałem, że ograniczenie czasowe będzie przeszkodą do tego, aby opowiedzieć emocjonalną historię. Ale szybko zorientowałem się, że nie ma potrzeby opowiadania całej historii w tradycyjnym sensie, aby te emocje wywołać. Czasami wystarczy jedno słowo, jedno zdjęcie, jedna sekunda, aby kogoś w nią wciągnąć. Historię, którą chcę pokazać, przedstawia dziewczynka zdmuchująca świeczki z urodzinowego tortu, która pozostawia widza z chęcią poznania jej końca. To właśnie piękno tej opowieści.”

– Mia Kuhn, producent, TBWA/Chiat/Day

„Breath” TBWA/Chiat/Day

 

„THE CORE OF EVERY GOOD STORY IS CHANGE”

„Ograniczenia są ważne dla twórczości. Pokazują nam kierunek, w którym należy iść oraz to, w jaki sposób przeskoczyć dany płotek. Rdzeniem każdej dobrej historii jest ZMIANA – zmiana krajobrazu, zmiana charakteru bohatera. Sześć sekund to krótki czas na przedstawienie transformacji, więc wiedziałem, że muszę wskazać dokładny moment, w którym wszystko się zmienia.”

– Tony Xie, producent, Droga5

„Modern Love” Droga5

 

„OUR BRAINS AREN’T REALLY CONSTRAINED BY TIME”

„Byłem zaskoczony wydajnością i mocą obrazów oraz elastycznością mózgu. To tylko sześć sekund. 180 klatek. Ale podczas oglądania filmu, nasze mózgi wcale nie są ograniczone przez czas. W mojej pamięci obrazy wydają się być znacznie dłuższe. Byłem zaskoczony tym, że 6-sekundowy film utkwił w mojej pamięci bardziej, niż wiele 30-sekundowych, które zrobiłem.”

– Topher Cochrane, producent, Leo Burnett

„Tattoo” Leo Burnett

 

„KEEP EVERYTHING SIMPLE”

„Ograniczenie czasowe zmusza Cię do szybkiego znalezienia sposobu na ustalenie kto, co i gdzie. Wszystko musi być proste: pomysł, narracja, wizualizacje. Można powiedzieć wiele, jeżeli elementy ze sobą współgrają.”

– Lawrence Chene, dyrektor, BBDO

– Daniel Adrain, dyrektor kreatywny, BBDO

„Time Travel” BBDO

 

„START WITH SOMETHING RELATABLE”

„Podobnie jak w przypadku wszystkich opowieści, chciałem zacząć od czegoś, co odnosi się do widza. To zawsze ważne, a w przypadku tego filmu – szczególnie. Nie ma czasu. Sześć sekund. Kiedy wydarzenia dotyczą publiczności, lepiej porusza się ona po narracji.”

– Alexander Engel, filmowiec

„Deliverance” Alexander Engel

 

„BUILD CURIOSITY”

„W tym krótkim czasie myślałem o tym, w jaki sposób szybko uwieść mojego widza i zbudować w nim pewną ciekawość, by na końcu zostawić go z ostatnią wiadomością i pewnego rodzaju metaforą. Filmy nie powinny być nad wyraz trudne, dlatego że ich prezentacja jest prosta.”

– Lake Buckley, filmowiec

„Loveletter” Lake Buckley

 

PLAN NA SZEŚĆ SEKUND? STWORZYĆ COŚ NIEZWYKŁEGO

Wszystkie przedstawione pomysły, wszystkie emocje, które właśnie obejrzałeś, trwały łącznie 42 sekundy. Ich twórcy skupiają się na prostocie, silnych elementach wizualnych, dobrej narracji, pozostawiając jednocześnie pewne rzeczy wyobraźni widza.

Zacznij od obrazu, puenty, uczucia – i stwórz coś niesamowitego.

PODZIELCIE SIĘ SWOJĄ OPINIĄ W KOMENTARZACH!

 

 

ŹródłoNoël Paasch, Google 

Komentarze do artykułu: Storytelling, czyli 6-sekundowa opowieść YouTube’a