Generic selectors
Tylko dokładne dopasowanie
Szukaj w tytule
Szukaj w treści
Filtruj po kategoriach
Analityka internetowa
BLOG.re:view
Content marketing
Marketing automation
Marketing internetowy
PPC
SEO
Social media
Z życia Semahead
Skontaktuj się z nami

  • Hidden
  • To pole jest używane do walidacji i powinno pozostać niezmienione.

Poznaj sposoby walki z not provided w Google Analytics

16.06.2021 Semahead

Każda osoba posiadająca stronę internetową doskonale wie, że Google Analytics jest niezbędnym narzędziem do badania efektywności reklamy w internecie. Ważnym elementem analizy jest wybranie właściwych słów kluczowych do pozycjonowania lub kampanii Google Ads. Tutaj jednak napotykamy pewne utrudnienie, którym jest fraza not provided. Znajdziemy ją w Google Analytics, w raporcie Pozyskiwanie -> Kampanie -> Bezpłatne słowa kluczowe. Co oznaczają te słowa, jak wpływają na nasze działania marketingowe i jak możemy sobie z nimi poradzić? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym artykule!

 

Co oznacza „not provided” i skąd to się wzięło?

Dawniej użytkownicy Google Analytics mogli bez problemu analizować wyrażenia przyciągające internautów do ich witryny. Niestety, w 2011 r. nadszedł dramatyczny moment dla wszystkich osób z branży SEO, gdy domena wyszukiwarki Google została przekierowana z wersji http:// na https://, co spowodowało szyfrowanie fraz będących źródłem drogi użytkownika na stronę WWW. Miało to na celu zwiększenie bezpieczeństwa wyszukiwania. Początkowo przekierowanie na szyfrowany adres dotyczyło tylko użytkowników zalogowanych do konta Google, jednak w 2013 r. zmiana rozszerzyła się na wszystkie wyszukiwania. Utrudniło to zdecydowanie  analizę najważniejszych słów kluczowych, które powinny być brane pod uwagę w ramach pozycjonowania.

Fraza not provided w Google Analytics występuje jedynie w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. W płatnych wynikach natomiast można z łatwością sprawdzić z jakich słów kluczowych korzystali czytelnicy, żeby do nas trafić.

 

Wprowadzona zmiana i zaburzone statystyki wyszukiwanych fraz tyczą się tylko Google, ruch z innych wyszukiwarek takich jak Bing czy Yahoo pokazywany jest w całości. Niestety, gdy znaczna część ruchu pozyskiwana jest z Google, problem podczas analizy danych staje się bardzo poważny. Nie wiemy jakie frazy kryją się  pod not provided, dlatego możemy jedynie estymować wartości na podstawie pozostałych, widocznych wyników.

Co zatem zrobić, aby ulepszyć naszą analizę? Czy można w jakiś sposób uzyskać dostęp do informacji, jakie frazy wpisywały osoby odwiedzające naszą stronę?  Odpowiedź brzmi: TAK! 😊 Poniżej przedstawiamy kilka najważniejszych metod.

 

Google Analytics – strony docelowe

Zacznijmy od Google Analytics’a. Pierwszym miejscem, które może nam pomóc w walce z not provided, jest analiza raportu Strony docelowe. Nie uzyskamy tam jasnych informacji, jakie wyrażenie skierowało użytkownika na naszą witrynę, jednak możemy zorientować się  jaka była jego strona wejścia. Znając podstrony na które weszli klienci z segmentu not provided będziesz mógł domyślić się jakie frazy wpisali podczas wyszukiwania.

Proponujemy stworzyć raport niestandardowy. W tym celu należy wejść w zakładkę DostosowanieRaporty niestandardowe + nowy raport niestandardowy.
Możesz skonfigurować go według screenu zamieszczonego poniżej.
W grupie danych został dodany współczynnik odrzuceń oraz średni czas spędzony na stronie. Natomiast w analizie wymiarów – strona wejścia. Prowadząc sklep internetowy możesz dostosować raport do swoich wymagań i dodać jeszcze inne wskaźniki, np. wizyty, % nowych wizyt, przychody, czy współczynnik konwersji e-commerce.

 

 

Możesz również przejść do raportu Zachowanie -> Zawartość witryny -> Strony docelowe. Następnie, należy przeanalizować słowa kluczowe, które najczęściej generują wejścia na topowe strony odwiedzane przez użytkowników. Wybieramy konkretną stronę docelową i zmieniamy wymiar na słowo kluczowe.

 

 

Tutaj musimy sobie odpowiedzieć na pytanie, czy na podstawie owych danych jesteśmy w stanie stwierdzić, że są to bardziej słowa brandowe czy raczej może jest to długi ogon? Możemy również napotkać sytuację, w której zebrane słowa kluczowe będą do siebie bardzo podobne, więc frazy ukryte pod not provided mogą być do nich zbliżone.

 

Google Analytics – śledzenie wyszukiwania w witrynie

Innym sposobem, który pomoże nam zrozumieć drogę klienta, może być analiza wyszukiwania wewnątrz witryny. Dzięki niej można wywnioskować, dlaczego użytkownicy zdecydowali się ją odwiedzić. W tym celu wymagane jest uruchomienie tej funkcji w administracji Google Analytics. Aby to zrobić, należy przejść do ustawień widoku, uruchomić śledzenie oraz uwzględnić jego parametr.

 

 

Jeśli nie wiemy, jaki jest nasz parametr, wystarczy, że sprawdzimy adres url generowany podczas wyszukiwania. Występuje on najczęściej w postaci: ?parametr=zapytanie. Następnie, możemy ten element analizować w raporcie Zachowanie – > Wyszukiwanie w witrynie -> Wyszukiwane hasła.

 

 

Google Search Console

Google Search Console (niegdyś Google Webmaster Tools) umożliwia monitorowanie pozycji witryny w wynikach wyszukiwania Google oraz dbanie o nią i eliminowanie związanych z nią problemów. Narzędzie to pozwala rozwiązywać problemy z indeksowaniem i wysyłać prośby o zindeksowanie nowych lub zaktualizowanych treści. W celu analizy fraz typu not provided należy wejść w widok Skuteczność, który znajduje się w zakładce Stan. Tam odnajdziemy dane odnośnie wyrażeń, które kierują do naszej strony, a także ilość kliknięć i poszczególnych odsłon strony, uśrednioną pozycję oraz współczynnik klikalności (CTR). Mając takie dane możemy wybrać słowa kluczowe, które wpłyną na zwiększenie ruchu na stronie. Mimo że platforma nie zapewnia takiej ilości danych, jak Google Analytics, jest rekomendowanym narzędziem do rozpoczęcia analizy najcenniejszych słów kluczowych w witrynie.

 

 

Google Ads

Ze względu na fakt, że zjawisko not provided jest związane tylko z frazami związanymi z darmowymi wynikami wyszukiwania, możemy uzyskać interesujące nas słowa kluczowe z wykorzystaniem Google Ads, czyli odpłatnego sposobu promocji. Jeśli dokładnie przeanalizujemy otrzymane wyniki, to będziemy wiedzieć, jakie frazy warto pozycjonować. W sytuacji, gdy nie mamy budżetu na prowadzenie stałej kampanii Google Ads, dobrym rozwiązaniem jest przygotowanie jednej, testowej kampanii, dzięki czemu uzyskamy dostęp do narzędzia. Gdy zastosujemy dopasowanie przybliżone, otrzymamy propozycję innych interesujących słów kluczowych, które warto promować. Zdecydowanie rekomendujemy również połączenie konta Google Analytics z Google Ads, gdyż pomoże nam to lepiej analizować frazy w Analyticsie.

 

 

Senuto

Senuto jest jednym z najczęściej wykorzystywanych narzędzi przez pozycjonerów. Kierowane jest ono do osób, które chciałyby kontrolować efekty działań i analizować swoją witrynę pod kątem wyszukiwarek internetowych. Posiada funkcje, które pomagają w optymalizacji strony oraz poprawie widoczności w wynikach wyszukiwania. Dzięki niemu możesz dowiedzieć się na jak wiele słów kluczowych Twoja witryna widoczna jest w wynikach wyszukiwania. Pokazuje również jakie to słowa i jak ta widoczność zmienia się w czasie. Gdy już wygenerujesz raporty w Analizie widoczności, przejdź do zakładki Pozycje. Znajdziesz tam tabelę, która zawiera informacje na temat słów kluczowych z najważniejszymi statystykami.

 

 

Keyword Hero

Jest to narzędzie korzystające z informacji pochodzących z 11 źródel, co przyczynia się do stworzenia listy fraz, którymi z dużym prawdopodobieństwem posłużyli się użytkownicy zanim dotarli do naszej strony internetowej. Dane pobierane są m.in. z:

  • Google Analytics;
  • Google Search Console;
  • Bing Search API;
  • serwisów monitorujących wyniki wyszukiwania;
  • rozszerzeń do przeglądarek.

 

Na początku narzędzie pobiera adresy URL, które generują ruch w serwisie. Algorytmy aplikacji, posługując się m.in. Google Trends czy Search Console, przygotowują listę słów kluczowych. Każda fraza jest oceniana ze względu na prawdopodobieństwo jej wystąpienia. Jeśli narzędzie nie będzie potrafiło określić, jakie słowo kluczowe przyczyniło się do wejścia na stronę, postawi je jako not provided.

W wyniku tych wszystkich działań i mechanizmów machine learning, około 60% ukrytych słów kluczowych zostaje ujawnionych ze 100% pewnością. Pozostałe frazy uzyskują 90% pewnośc wystąpienia. W końcowym efekcie, Keyword Hero umożliwia zmniejszenie wartości not provided z 99 do nawet kilku procent.

Pamiętajmy jednak, że żadne narzędzie nie jest w stanie odkryć danych ukrytych pod not provided. To wymagałoby włamania się do danych Google 😉 Keyword Hero próbuje natomiast pozyskać informacje o słowach kluczowych na podstawie danych zbieranych przez inne narzędzia.

Według autorów, po zastosowaniu narzędzia otrzymamy wgląd do 95% wyrażeń pochodzących z wyszukań organicznych. Dla zainteresowanych – możliwy jest darmowy test usługi pozwalający przeanalizować dane z 25 adresów URL (Little Hero), które wygenerowały największy ruch, jako strony wejścia. Abonament należy dobrać właśnie na podstawie liczby adresów URL pojawiających się w ramach raportu Bezpłatnych słów kluczowych przy zastosowaniu wymiaru Strona wejścia.

 

 

Podsumowując, not provided z pewnością utrudnia analizę specjalistom SEM, jednak nie jest to sytuacja bez wyjścia i dzięki podanym przez nas sposobom jesteśmy w stanie sobie z nią poradzić 😉

 

Kontakt

  • Avatar

    Dzięki za wartościowy artykuł 🙂 Czy jest sposób na sprawdzenie konwersji z konkretnych słów kluczowych wyciągniętych z not provided?

  • Karolina Kniaziuk

    Dziękujemy za pozytywny feedback 🙂 W przypadku metody, w której sprawdzamy wyszukiwane słowa w witrynie (skonfigurowane przy pomocy śledzenia wyszukiwania), możemy utworzyć raport niestandardowy (Dostosowanie -> Raporty niestandardowe w panelu GA), w którym jako metrykę wybierzemy realizację interesującego nas celu, a jako wymiar ustawimy wyszukiwane słowo (Słowa wyszukiwane przez użytkowników w Twojej witrynie). Zobaczymy wtedy ile realizacji danego celu zostało przypisanych do konkretnego hasła, które użytkownicy wpisali w naszej wyszukiwarce na stronie. W przypadku analizy raportu Zachowanie -> Strony docelowe z nałożonym segmentem słowo kluczowe=(not provided) mamy możliwość wyboru konkretnej konwersji i jej realizacji w kolumnie konwersje. Te sposoby jednak, tak jak opisywaliśmy w artykule, nie pokazują nam dokładnych słów, które przyprowadziły użytkownika do naszej witryny. Zatem rekomendujemy, żeby korzystać z narzędzia Google Search Console, gdyż dzięki jego połączeniu z GA otrzymamy informacje o dokładnych słowach kluczowych użytkowników. Aby zobaczyć konwersje przypisane do konkretnych haseł wpisanych przez klientów w wyszukiwarce, możemy utworzyć niestandardowy raport, gdzie jako metrykę wybierzemy realizację danego celu, a jako wymiar wyszukiwane hasło (Faktyczne zapytanie, które wywołało wyświetlenia). Proszę zauważyć, że w GA mamy dwie takie same nazwy wymiarów wyszukiwane hasło, dlatego przy wyborze należy najechać myszką na ikonę pytajnika i wtedy wyświetli nam się dokładniejsza definicja wymiaru 😊

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Chcesz zacząć współpracę z nami? Wypełnij Brief!

Wypełnienie briefu zajmie Ci kilka chwil a nam pozwoli
lepiej przygotować się do rozmowy z Tobą.

Wypełnij brief