Migracja z Google Analytics do Universal Analytics – zmiana na lepsze?

|
|
Kategorie: Analityka Internetowa

Universal Analytics to zestaw nowatorskich technologii, które  w znaczący sposób usprawniają Twoje gromadzenie i przetwarzanie danych przez usługę Google Analytics. UA posiada nowe, naprawdę ekscytujące możliwości. Wreszcie pozwala nam to podążać w stronę naprawdę zaawansowanej analityki internetowej w biznesie!

All business will ultimately be digital, so, if anything, web analytics will subsume business analysis!Avinash Kaushik

Analityka biznesowa to synergia narzędzi, oprogramowania i wiedzy specjalistów. Wszystko to składa się na kompletne rozwiązanie, które umożliwia firmom lepsze przewidywanie i kształtowanie efektów biznesowych. Pozwala odkrywać realny obraz sytuacji ich biznesu, począwszy od wykrywania i analizy trendów, wzorców i anomalii, poprzez planowanie, budżetowanie i prognozowanie zapotrzebowania, aż po scenariusze „co jeśli?” oraz przewidywanie możliwych szans i zagrożeń.

Dzięki takiemu podejściu, każdego dnia, nasi klienci mogą podejmować lepsze decyzje biznesowe! Jednak niewiele osób od razu rozumie, ile dodatkowej mocy dostarcza nam Universal Analytics.

Przekonajmy się!

 

Zalety uaktualnienia do Universal Analytics

Universal Analytics oferuje ulepszone przetwarzanie danych, nowe metody ich gromadzenia i dodatkowe narzędzia do analityki internetowej. Jakie są korzyści z przeprowadzenia procesu migracji?

 

USER ID i połączenie z nim danych o zaangażowaniu i  sesjach z wielu urządzeń

User ID możesz użyć do powiązania wielu sesji (i każdej aktywności w ramach tych sesji) z unikalnym identyfikatorem. Gdy wyślesz ten identyfikator i powiązane dane zaangażowania do Google Analytics, każda aktywność zostanie przypisana w raportach do jednego użytkownika. Dzięki User ID w swoich raportach znajdziesz dokładniejszą liczbę użytkowników, przeanalizujesz wrażenia zalogowanych użytkowników i uzyskasz dostęp do nowych raportów z wielu urządzeń.

 

Bardziej elastyczne metody gromadzenia danych =  monitorowanie każdego urządzenia cyfrowego

Do dyspozycji mamy trzy nowe metody gromadzenia danych, dzięki czemu możemy ściśle dopasowywać wdrażane mechanizmy monitorowania do swoich potrzeb. Nowe metody gromadzenia danych są zaprojektowane tak, by maksymalnie uprościć programistom wdrażanie i dostosowywanie kodu śledzenia.

 

Łatwa konfiguracja

Wow, wreszcie więcej opcji konfiguracji dostępnych bezpośrednio z panelu. Koniec z mozolną edycją i wdrażaniem nowego kodu śledzenia (tak tak, bez Tag Managera to było naprawdę uciążliwe).

Na stronie Administrator na koncie masz obecnie do dyspozycji następujące ustawienia:

 

Niestandardowe wymiary i dane do zbierania kluczowych informacji

Niestandardowe wymiary i dane niczym nie różnią się od domyślnych wymiarów i danych występujących na koncie Analytics (a to niespodzianka, nieprawdaż?). Kluczowe natomiast jest to, że wreszcie tworzysz je i definiujesz samodzielnie! Są to potężne narzędzia do gromadzenia i segmentowania danych, których Google Analytics nie śledzi automatycznie, np. szczegółowe informacje o produktach czy autorzy stron zawierających treści.

 

Informowanie o nowych funkcjach i aktualizacjach

Universal Analytics to nowy standard operacyjny Google Analytics. Wszystkie jego aktualizacje i nowe funkcje będą dostępne wyłącznie w ramach usług internetowych korzystających z Universal Analytics, które pobierają dane z kodu śledzenia Universal. Czyli koniec ze wsparciem dla starszej wersji 🙁

 

Takie rzeczy tylko w Universalu!

Poniżej przedstawiam garść interesujących zaawansowanych funkcjonalności, dostępnych jedynie w Universal Analytics, które nie tylko pozwolą nam zoptymalizować zbierane dane, ale otworzą przed nami zupełnie nową jakość i szczegółowość danych zbieranych w celu analityki internetowej.

Remarketing i funkcja raportowania o reklamach

Funkcje reklamowe, czyli:

  • remarketing w Google Analytics,
  • raporty wyświetleń w sieci reklamowej Google,
  • raporty danych demograficznych i zainteresowań w Google Analytics,
  • zintegrowane usługi, które wymagają od Google Analytics zbierania danych za pośrednictwem plików cookie, dotyczących reklam i anonimowych identyfikatorów,
  • tworzenie segmentów na podstawie danych demograficznych i danych o zainteresowaniach.

Dodatkowo włączenie funkcji reklamowych pozwala Google Analytics zbierać dane o ruchu nie tylko za pomocą standardowej implementacji, ale także za pomocą plików cookie dotyczących reklam Google i anonimowych identyfikatorów.

 

Remarketing w Google Analytics

Remarketing w Google Analytics umożliwia podział dotychczasowych użytkowników witryny na segmenty, a następnie wyświetlanie im reklam z kampanii w sieci reklamowej i sieci wyszukiwania, dopasowanych do tego, co robili wcześniej w twojej witrynie.

 

Raporty danych demograficznych i zainteresowań

Dzięki raportom danych demograficznych i zainteresowań w Google Analytics możesz:

  • Sprawdzać podział odbiorców witryny według wieku, płci i zainteresowań.
  • Lepiej kierować wydatki na reklamy. Kiedy za pomocą raportów ustalisz, kto odwiedza Twoją witrynę i kto dokonuje konwersji, możesz precyzyjniej kierować reklamy do odpowiednich odbiorców (wymiary Wiek, Płeć i Zainteresowania bezpośrednio odpowiadają danym demograficznym i danym o zainteresowaniach, których możesz użyć do kierowania reklam w AdWords).
  • Używać danych o wieku, płci i zainteresowaniach do tworzenia segmentów w raportach.
  • Używać danych o wieku, płci i zainteresowaniach do tworzenia list remarketingowych.

Te raporty znajdziesz w sekcji Odbiorcy w Google Analytics.

 

Segmenty

Segmenty umożliwiają wybór i analizowanie podzbiorów sesji i użytkowników. Gdy włączysz funkcje reklamowe, uzyskasz dodatkowe opcje wybierania danych według wieku, płci i zainteresowań, co pozwoli Ci poznać bardziej szczegółowe informacje o odbiorcach.

 

Ulepszona analiza linków

Na swoich stronach możesz umieścić tagi, by włączyć ulepszoną funkcję śledzenia linków.

Dzięki temu:

  • Uzyskasz oddzielne dane dla wielu linków na stronie, które mają taką samą lokalizację docelową. Przykład: jeśli na stronie są dwa linki, które prowadzą do strony Skontaktuj się z nami, dla każdego z nich podamy osobne dane o kliknięciach.
  • Zobaczysz, kiedy jeden element strony prowadzi do wielu miejsc. Przykład: przycisk Szukaj na Twojej stronie prowadzi prawdopodobnie do wielu lokalizacji.
  • Będziesz mieć możliwość śledzenia przycisków, menu i działań napisanych w JavaScript.

 

Funkcja User ID

Jeden użytkownik – wiele urządzeń, wiele interakcji, wiele sesji.

Funkcja User ID odpowiada za powiązanie konkretnych użytkowników z wieloma sesjami oraz interakcją z wielu urządzeń.

Dla Google Analytics unikalnym użytkownikiem jest każdy niepowtarzalny identyfikator User ID. Dlatego też w momencie przesłania danych w zakresie wielu sesji jesteś w stanie dostrzec szczegółowe działania użytkownika, np. niezależnie od wykorzystywanego przez niego urządzenia, a otrzymywane dane o liczbie osób wchodzących w interakcję z Twoją stroną są o wiele bardziej sprecyzowane.

 

Jak działa User ID

Funkcja User ID przypisuje do trwałego oraz indywidualnego identyfikatora dowolną liczbę sesji. Następnie identyfikator zostaje przesłany do Google Analytics.

By prawidłowo wdrożyć funkcję User ID, niezbędne jest wygenerowanie unikalnych identyfikatorów oraz ich ciągłe przypisywanie do użytkowników i przesyłanie włącznie z danymi do Google Analytics.

Wygenerowane dane to wszelkie działania, jakie podjął użytkownik, np. sposób wejścia na stronę, kliknięcia w link, podstronę, ścieżka zakupu, bądź wyjście ze strony.

 

Porównanie danych z funkcją User ID i bez niej

Wykorzystując funkcję User ID, pozornie niezwiązane ze sobą dane są przypisywane do jednego użytkownika. Oznacza to, iż jesteśmy wstanie dostrzec, że np. Stefan odwiedził sklep online w trzy różne dni, za każdym razem wykorzystując inne urządzenie.

W przypadku, gdy funkcja User ID nie zostałaby zaimplementowana, te zdarzenia, tj. odwiedzenie strony przy pomocy telefonu, powrót do niej wykorzystując tablet i sfinalizowanie zakupu poprzez komputer, uznawane byłyby jako trzy odrębne akcje, wykonane przez trzech niezależnych użytkowników. Niezależnie od tego czy byłby on zalogowany.

Funkcja User ID pozwala pogrupować, sprecyzować otrzymywane dane oraz spojrzeć na użytkowników całościowo, co sprzyja dalszej analizie otrzymanych wyników.

 

Zalety korzystania z funkcji User ID

Dlaczego warto zaimplementować funkcję User ID?

  • Dokładniejsze dane o liczbie użytkowników

Wykorzystując funkcję User ID przypisujemy wiele sesji, wraz z każdą aktywnością, z unikalnym identyfikatorem. Dzięki temu, gdy użytkownik wykorzysta dwa urządzenia do interakcji ze stroną, zostanie to zarejestrowane jako działanie jednej osoby.

W większości przypadków programów analitycznych taka funkcja nie jest dostępna, dlatego też w przypadku takiej samej sytuacji, program zbierający dane uzna to jako rejestrację dwóch różnych osób. Innymi słowy, gdy użytkownik korzysta z komputera, jest określany jako użytkownik A, gdy ta sama osoba wykorzysta do wejścia na stronę telefon, zostanie oznaczona jako użytkownik B.

Dzięki funkcji User ID kolejne raporty Google Analytics o wiele lepiej odzwierciedlają realne dane o użytkownikach i sprzyjają podejmowaniu lepszych decyzji biznesowych.

  • Interpretacja wrażeń zalogowanych użytkowników

Stosując własny, wewnętrzy system uwierzytelniania w połączeniu z opisywaną funkcją, a następnie przesyłając dane do Google Analytics, jesteśmy wstanie pogrupować użytkowników również na zalogowanych i niezalogowanych.

W większości wypadków podział ten pozwala nam dostrzec istotne różnice w sposobie korzystania z zawartości witryny. A co za tym idzie, doprecyzowaniu strony do konkretnego zachowania użytkowników.

  • Dostęp do rozszerzonych narzędzi raportów gwarantowanych w Google Analytics

Wykorzystując funkcję User ID otrzymujesz dostęp zarówno do Widoku raportów User ID, jak i do raportów Różne urządzenia.

Widok raportów User ID – wyświetla zawartość danych z tych sesji, które dotyczyły konkretnego identyfikatora User ID.

Raport różne urządzenia – zawarty jest w Widoku raportów User ID. Nie jest on widoczny w innych widokach raportowania. Raport ten prezentuje rodzaje interakcji między użytkownikami a witryną, które również mogą zostać wykorzystane do głębszej analizy informacji o użytkownikach zalogowanych.

  • Wyszukiwanie i analiza współzależności między pozyskaniem, zaangażowaniem oraz konwersją użytkowników

Informacje zawdzięczane funkcji User ID z łatwością mogą podlegać analizie współzależności między użytkownikami a urządzeniami w wielu sesjach. Powiązania te odpowiadają na pytanie co się dzieje pomiędzy pierwszym pojawieniem się użytkownika na stronie, a zakończeniem jego działań na niej.

Wiedza ta przysłuży się do dalszych prac nad witryną oraz do różnych działań marketingowych.

Przekonani? Zatem: do dzieła! Proces przejścia na UA nie jest skomplikowany, a daje wiele niesamowitych, niedostępnych do tej pory korzyści, które, mam nadzieję, udało mi się wam przedstawić!

 Baner Analityka Internetowa

 

Komentarze do artykułu: Migracja z Google Analytics do Universal Analytics – zmiana na lepsze?