Konferencja Meet Experts – podsumowanie

|
|
Kategorie: Adwords, Analityka Internetowa, Analytics, Rozwój biznesu w internecie, Wydarzenia

W ubiegły piątek w Warszawie miało miejsce jedno z najważniejszych wydarzeń marketingu internetowego. Na konferencji Google Meet Experts spotkali się najlepsi specjaliści SEM i analityki. Dla nieobecnych oraz tych, którzy chcą przypomnieć sobie, co się działo, przygotowaliśmy relację z wydarzenia.

 

Zdecydowanie warto było przyjechać na tę konferencję. Zachęcała już sama agenda i nazwiska prelegentów, a na miejscu potwierdziły się nasze przewidywania o jakości merytorycznej wydarzenia. Wyciągnęliśmy esencję prezentacji i oceniliśmy poszczególne ich części.

Konferencję rozpoczął Piotr Rudnicki. W jak zwykle dowcipny dla siebie sposób opowiedział o pomyśle na ten event – plan był taki: ma być wysoki poziom i poważne tematy.

Odkryj ponownie Google AdWords

Następnie Dawid Prokopowicz z Analytical Lead otwarł blok o AdWords: Czy warto wykorzystywać partnerów wyszukiwania? Co wchodzi w ich skład? Zalecał, aby w kampaniach z parterami wyszukiwania zmniejszać stawki o ok. 30%. Pokazał, że site linki można wykorzystywać z linkami do innych domen np. na Facebooku.

Nasz komentarz: prezentacja porusza kwestię niewielkiego, specjalistycznego wycinka kampanii AdWords i niestety brakowało w niej odkrywczych wniosków.

Dajemy prezentacji 6/10.

 

Kolejne 10 rzeczy, których o AdWords możesz nie wiedzieć

Piotr Rudnicki w swojej prezentacji omówił różne ciekawostki związane z Google AdWords. Warto wiedzieć, że dzieląc koszt przez konwersje, AdWords podaje inne wyniki niż kalkulator. Czy AdWords nie potrafi liczyć?

Estymacje konwersji na różnych urządzeniach to bardzo przydatny feature, a mocno niedoceniany. Zdecydowanie warto to stosować w raportach. Dodatkowo istnieje możliwość posegmentowania danych wg urządzeń – bardzo korzystnie wypada wówczas mobile.

RLSA w połączeniu z DSA daje świetne rezultaty oparte o sesje – chodzi tutaj o słowa kluczowe, z których użytkownicy wchodzą podczas jednej sesji.

Warto sprawdzać auction insights, aby monitorować konkurencję. Można też posegmentować dane po urządzeniach i widząc, że np. konkurencja nie wspiera mobile, dobrze to wykorzystać. Inną ciekawą taktyką jest założenie segmentu per dzień i ładnie zwizualizować otrzymane dane.

Obserwacja do zapamiętania – atrybucja AdWords wkrótce będzie data driven!

Nasz komentarz: prezentacja dynamiczna, dowcipna i wartościowa.

Dajemy 8/10.

 

Nowości w AdWords – o czym nie zapominać i czego się spodziewać

Pierwszy wniosek – dostosowanie reklam nie powoduje kasowania wyniku jakości ani historii. Piotr Kowalski pokazał w swojej prezentacji, jak w prosty sposób podnieść skuteczność reklam w AdWords. Wytłumaczył krok po kroku, jak uruchomić dostosowywanie automatyczne tekstów reklamowych, zawierających dowolne dane, takie jak cena czy dostępność produktu. Najciekawsza beta związana z tą funkcją to kierowanie dostosowanych reklam na lokalizację.

Kolejna rzecz to śledzenie połączeń telefonicznych z reklam. Od niedawna mierzymy dokładnie czas połączeń i numer kierunkowy, z którego użytkownik dzwonił. Połączenie telefoniczne może być też konwersją. Następnie można ustawić mierzenie tylko połączeń o określonej długości jako konwersje i importować dane offline. Specjalny kod pozwala także na zliczanie połączeń z witryny.

Na trzeci kwartał 2015 roku planowane jest uruchomienie reklam w sklepie Google Play, dzięki którym możliwa będzie skuteczna promocja aplikacji mobilnych.

Nasz komentarz: bardzo ciekawa ocena, wartościowa prezentacja obfita w rady i dobre praktyki.

Dajemy 8/10.

 

Wyciśnij więcej z narzędzi do analizy danych Google

Dr Albert Hupa z IRCenter udowodnił, że warto pokazywać dane z rożnych źródeł np. Google + Social Media, aby prezentować otoczenie marki, przykładowo Tesco wyszukiwane jest w autobusie i często koło tego sklepu użytkownicy szukają apteki.

Następnie przedstawił bardzo ciekawą analizę sezonowości różnych branż w Internecie oraz kalendarz popularności. Pokazał także, w jaki sposób stacje wykorzystują potencjał Internetu. Na pierwszą pozycję wysuwa się tutaj TVN24, za którym jest długa przepaść i dopiero konkurencja.

Kolejna część prezentacji to omówienie preferencji użytkowników. Frazy związane z wideo na żądanie do jedne z najczęściej wyszukiwanych haseł w Internecie. W kontekście polityki, warto wiedzieć, że już do trzech tygodni wcześniej Google potrafi pokazać, kiedy zmieniają się preferencje wyborcze Polaków. Co ciekawe, wyborcy PiS szukają często informacji o swojej partii w wyszukiwarce, zaś wyborcy PO znacznie rzadziej.

Nasz komentarz: udana prezentacja, z rodzaju inspirujących.

Dajemy 7/10.

 

Best of Simo – My favorite GTM hacks, tips, and tricks

Gwiazdą konferencji był Simo Ahava, który opowiadał o hakach z Google Tag Manager. Google Analytics nie jest narzędziem plug nad play. Takie leniwe podejście powoduje, że po instalacji ludzie nie korzystają z jego funkcji. Przy pracy z Google Analytics niezwykle ważna jest świadomość, czym dla tego narzędzia jest sesja, ponieważ domyślnie każdy KPI bazuje właśnie na sesji.

Porady

  • Nie ufaj danym zagregowanym, segmentuj i rozdzielaj dane na mniejsze grupy, które do siebie pasują.
  • Domyślnie Google Analytics posiada wiele ograniczeń np. oglądnięcia strony liczą się również wtedy, gdy otworzymy stronę w karcie, a nigdy do niej nie zajrzymy.
  • Bounce rate jest bardzo specyficzny dla każdego biznesu i trzeba umieć go sobie dopasować.
  • Warto dodać time stamp do każdej akcji w Google Analytics, dzięki czemu dowiemy się, jaki jest lokalny czas wykonywanych przez użytkowników akcji na naszej stronie.
  • Do wymiarów dobrze jest dodać ID klienta, co pokaże zachowanie na danej przeglądarce podczas sesji i pozwoli analizować konkretne akcje na witrynie.
  • W wielu sytuacjach bounce rate jest bardzo wysoki np. gdy użytkownik prowadzi samochód i chce coś szybko wyszukać (adres, trasę) i nie trzeba się tym bardzo martwić.
  • Świetnym sposobem do mierzenia blogów i publikacji wykorzystując nomenklaturę sklepów jest konfiguracja narzędzia tak, aby poszczególne interakcje z artykułem odzwierciedlały kolejne etapy zakupowe. Jako cenę można ustalić liczbę znaków w artykule i następnie mierzyć bloga i popularność artykułów, tak jakbyśmy sprzedawali coś w sklepie.
  • W Google Analytics można śledzić prognozę pogody – my to już robiliśmy! 🙂 Jest to szansa do analizy zależności współczynnika konwersji od warunków pogodowych.
  • Na koniec genialna rada i za pomocą Tag Managera wykorzystuj dane semantyczne na swojej stronie do łączenia przez Google wszystkich swoich strony.

Wszystkie skrypty i opisane porady znajdziecie na https://goo.gl/nFfjPa.

Nasz komentarz: dane są trudne ale warto się nimi zająć, trzeba przede wszystkim przestać narzekać. Świetna, dowcipna prezentacja, doskonałe umiejętności opowiadania, wiele praktycznych i rzadko spotykanych rad, dużo pięknych zdjęć Szwecji i Norwegii.

Dajemy 9/10.

 

Odkryj ponownie Google Analytics

Kolejny blok o Google Analytics poprowadziła Agata Pilacińska-Jakubowska. Zaczęła od krótkiej historii wirtualnego świata, pokazując, jak rok po roku rozwijał się Internet w Google. Ciekawostka – pierwszy sklep internetowy w Polsce (Komputronik) oraz Google powstały w tym samym czasie.

Otrzymaliśmy interesujący opis rozwoju sieci podzielony na następujące epoki: wizyty, sprzedaż, social, mobile. Analytics widział takie etapy: hits (początkiem analityki internetowej były hit counters), sessions, channels, users.

Promocje wewnętrzne należy śledzić w Enhanced eCommerce, nie zaś za pomocą utm. Pracując na module e-coomerce warto badać ścieżki przepływu użytkownika i dbać o to, aby koszyk był wysoko na ścieżce.

Google Analytics możemy podłączyć do bardzo wielu urządzeń (pamiętacie GA podpięty do lodówki?), np. Google Play, DoubleClick Campaign Manager. Wielokanałowość jest jak znaki drogowe, dlatego warto robić niestandardowe zgrupowanie kanałów wg swoich potrzeb, bo domyślne często nie jest wystarczające.

Nasz komentarz: innowacyjne podejście do periodyzacji historii Internetu.

Dajemy 7/10.

GA V11

 

Pioter’s Analytics Tips&Tricks

Na scenie pojawił się znów Piotr Rudnicki i pokazał uczestnikom różne sztuczki i dobre praktyki.

  • Badaj użytkowników, którzy wyszukują produktów na stronie. Zazwyczaj oni lepiej konwertują i dostarczają informacje o insightach. Warto badać głębiej, czego jeszcze oprócz pierwszego zapytania poszukują ci użytkownicy.
  • Warto sprawdzić czym użytkownicy dopychają koszyki, aby mieć darmową dostawę.
  • Na kohorty trzeba patrzeć w rożnych wymiarach, a nie w jednej linii i należy je segmentować np. według urządzeń.
  • Przydatny okaże się plugin do Google Spreadsheets. Można to wykorzystać do automatycznego raportowania, co znacznie usprawni pracę. Jest to także świetne narzędzie do tworzenia wykresów trzywymiarowych.

Nasz komentarz: tricków i dobrych praktyk nigdy za wiele. Pojawiło się kilka naprawdę wartych zanotowania rad.

Dajemy 7/10.

 

BigQuery, BigData i inne duże rzeczy

Stanisław Magierski przedstawił narzędzie BigQuery w praktyce, którego podstawą jest język SQL. Podczas swojej prezentacji zwizualizował na animowanej mapie zainteresowanie frazą „Komorowski” i okazało się, że w Moskwie zainteresowanie Prezydentem jest podobne jak w Warszawie.

Następnie omówione zostało porównanie Google Analytics do BigQuery. Jaka jest różnica? GA to narzędzie agregujące dane, podczas gdy BigQuery pokazuje każdą pojedynczą wizytę, czyli w efekcie otrzymujemy znacznie bardziej szczegółową analizę.

Wszystkie informacje i przykłady można sprawdzić w BigQuery cookbook

Nasz komentarz: BigQuery to temat rzeka, o którym można słuchać bez końca. Świetne porównanie z Google Analytics.

Dajemy 7/10.

 

Kontekst, Kontent, Kamera i Konsument

Magdalena Przelaskowska wciągnęła użytkowników w świat YouTube. Uzmysłowiła słuchaczom, jak wiele jesteśmy w stanie wyciągnąć z tego kanału za pomocą Google Analytics. Zobaczyliśmy także kilka przykładów dobrych kampanii na YT – np. spot Tigera czy BMW, które wykorzystało ten kanał na każdym etapie kampanii.

O tym, jak zrobić reklamę na YouTube, tak aby użytkownicy nie chcieli jej pomijać:

 

Jak zawsze zaskakujące BMW:

Nasz komentarz: YouTube to kanał, w który warto inwestować i poświęcić czas na dobre wykorzystanie go. Bardzo dobrze przygotowane wystąpienie.

Dajemy 7/10.

 

Mobile w Google Analytics

Na zakończenie wysłuchaliśmy prezentacji Mariusza Gąsiewskiego. Bardzo istotne jest włączenie raportu demograficznego w Google Analytics. Warto patrzeć na raport użytkowników po wieku i dodać segment urządzeń, aby zobaczyć, która grupa korzysta chętniej z urządzeń mobilnych. Można to porównać potem z danymi o konwersjach. Dodatkowo dobrym rozwiązaniem będzie rozróżnienie wyników według płci.

Jak porównać zaangażowanie z przychodami? Aby określić złotą grupę, można sprawdzić użytkowników po wieku i współczynniku konwersji, a obok po wieku i przychodach lub transakcjach. Tam, gdzie się powtórzą wysokie wyniki, to nasza złota grupa.

Analiza kohortowa pokazuje wartość użytkowników w czasie. Warto zastosować tę funkcjonalność z podziałem na 3 segmenty: tylko organic, organic + cpc oraz samo cpc i badać wartość każdego segmentu. Konfiguracja analizy kohortowej z analizą demograficzną pozwoli dowiedzieć się, ile jest warta dla nas każda grupa.

Nasz komentarz: jak zawsze Mariusz Gąsiewski nie zawodzi, bardzo rzeczowa i ciekawa prezentacja.

Oceniamy na 8/10.

 

Ogólny wynik: 74/100, czyli naprawdę dobrze. Zaproszeni goście potwierdzili naszą tezę o istocie analityki w naszym internetowym świecie. Jest to dziedzina, która zmienia się bardzo dynamicznie i trzeba zawsze być na bieżąco z aktualnymi trendami i najnowszymi funkcjonalnościami. Każdy e-biznes powinien mieć za podstawę dobrze rozwiniętą kulturę analityczną. Jest to wiedza, w którą warto inwestować.

infografika_semahead_szkolenia

Komentarze do artykułu: Konferencja Meet Experts – podsumowanie