Czego dowiedzieliśmy się o SEO z SemKRK #6 BIG?

|
|
Kategorie: SEO

14 czerwca w Starej Zajezdni w Krakowie odbyło się pierwsze w historii spotkanie SemKRK BIG. Dwunastu ekspertów z branży SEM opowiedziało o tajnikach swojej pracy, własnych doświadczeniach, obserwacjach i ciekawostkach. Wśród specjalistów, którzy wygłosili swoje prelekcje, znaleźli się także SEOwcy. Czego dowiedzieliśmy o optymalizacji i linkbuildingu? O tym przeczytacie poniżej.

 

1. MOBILE W LICZBACH: CO DANE MÓWIĄ O ZACHOWANIACH UŻYTKOWNIKÓW NA STRONACH MOBILNYCH?

 

Anna Janiszewska – analityk i badacz rynku z Google Poland, opowiedziała o tym, co kryje się tak naprawdę pod hasłem „mobile rośnie” oraz obaliła popularne mity dotyczące mobile.

 

Co dane mówią o zachowaniach użytkowników w mobile?

Analizując bliżej ruch z urządzeń mobilnych można dostrzec, że największe wzrosty mają miejsce podczas weekendów, świąt, czy dni, w których nie dopisuje pogoda.

Wzrosty nie dotyczą tematów, które dobrze ogląda się na desktopach, natomiast w pewnych branżach mobile ma zdecydowaną przewagę, m.in.: w usługach przewozowych, jedzeniu online, pogodzie, czy w kategorii zdrowie i uroda. Użytkownicy mobile często zadają wyszukiwarkom pytania o rzeczy wstydliwe i prywatne. Podczas gdy na desktopach szukamy często informacji na temat marek i kategorii produktów, to użytkownicy smartfonów rozglądają się za inspiracją i poszukują wiadomości o konkretnym modelu produktu.

 

Fakty i mity

Głębsza analiza obala też mobilne mity – na przykład ten, że mobile to w znakomitej większości duże miasta. Co ciekawe, największą część użytkowników mobile stanowią osoby zamieszkujące obszary wiejskie.

Same zapytania skierowane do wyszukiwarki z urządzeń mobilnych w porównaniu do desktopu są:

  • dłuższe o 6%
  • zawierają więcej polskich znaków (o 15%)
  • częściej mają formę pytań (25%)

 

Podsumowując, warto przyjrzeć się dokładniej analizie tego, co kryje się pod krzywą linią wzrostu ruchu mobile, aby móc podejmować bardziej precyzyjne i przemyślane działania, a kiedy następnym razem będzie zbierać się na deszcz, warto pomyśleć o uruchomieniu mobilnej kampanii w AdWords 😉

 

2. JAK BEZBOLEŚNIE MIGROWAĆ DUŻE STRONY Z MILIONAMI PODSTRON?

 

Prezentacja Michała Magdziarza z DeepCrawla dotyczyła migracji dużych stron. Według specjalisty, dwie główne składowe sukcesu migracji strony to:

 

  • jakość przekierowań – odpowiednie przekierowanie wszystkich najważniejszych podstron serwisu,
  • jakość nowej strony – sprawdzenie czy strony, do których przekierowujemy, są tej samej jakości.

 

Przy przekierowaniu bardzo dużych ilości „site” warto kierować się zasadą tworzenia priorytetowych list podstron. Taka lista to nic innego jak zbiór adresów URL z największym ruchem bądź z najmocniejszymi linkami. Możemy ją dodatkowo uzupełnić o testowe kategorie czy produkty.

Taką listę adresów URL można w szybki sposób przecrawlować i wyłapać podstawowe błędy.
Po pozytywnej weryfikacji najważniejszych przekierowań możemy przystąpić do dalszej części pracy i crawlować cały serwis.

 

Techniczne aspekty przekierowań

Współzałożyciel DeepCrawla podzielił się również technicznymi aspektami przekierowań, które stosuje dla swoich klientów. Mówił o metodach przekierowań oraz złych praktykach, które mogą znacząco spowolnić nasz serwer. Wspomniał, że przekierowania stron, które mają miliony podstron, można zapisać w htaccessie w mniej niż 100 linijkach kodu.

Michał wyraził też swoją opinię, na temat przekierowań 302. Z prelekcji specjalisty dowiedzieliśmy się, że dobrą metodą wykorzystywaną do przeniesienia strony w początkowym stadium, są przekierowania 302. Stosujemy ją w pierwszych tygodniach przekierowania strony, aby wyłapać i poprawić ewentualne błędy. Dopiero po weryfikacji strony, zmieniamy przekierowanie na 301.

Dodatkowo Michał wspomniał o tym, aby nie łączyć przekierowań dużych stron, w których zmienia się adresacja URL, wraz z przekierowaniem na protokół SSL. Według specjalisty, dobrą praktyką jest podzielenie tej pracy na etapy: w pierwszej kolejności zmiana adresacji URL, a w dalszym etapie zmiana protokołu.

 

3. OPTYMALIZACJA KAMPANII CMS JOOMLA! POD GOOGLE – TO PROSTE!

 

Tomasz Jeska to organizator i prelegent krakowskich spotkań Joomla! User Group Małopolska i jeden z najlepszych znawców tego systemu (z Joomla! Związany od 2006 roku). W swojej prelekcji specjalista opowiedział o tym dlaczego Joomla! w ostatnim czasie staje się coraz bardziej popularna (aktualnie ma ponad 2,5 mln instalacji).

 

Co decyduje o popularności Joomla!?

W ostatnim czasie znacznie wzrósł poziom bezpieczeństwa tego CMS-a, który aktualnie wypada lepiej od bardzo popularnego WordPressa.

Co więcej, optymalizacja CMS-a możliwa jest dzięki konfiguracji globalnej, w której to ustawimy tagi title, meta description, zoptymalizujemy adresy dla wyszukiwarek. W optymalizacji pomagają także dodatkowe moduły, takie jak Header tags plugin do konfiruacji nagłówków, OSMap do tworzenia mapy strony, Sh404SEF do ogólnej optymalizacji strony, wbAMP do wdrożenia wersji AMP strony, czy ReReplacer do podmiany frazy w obrębie serwisu np. na link.

Jednym zdaniem, wszystkie dodatki automatyzujące działania SEO, dostępne są w Joomla! za pomocą kilku kliknięć.

 

4. JAKĄ MUZYKĘ GRAJĄ SWLE?

 

Kolejną ciekawą prezentacją pt. „Jaką muzykę grają SWLE?” przedstawił Paweł Gontarek, w mediach społecznościowych znany pod pseudonimem Zgred. Paweł posiada ponad 20-letnie doświadczenie w IT, zaś 9-letnie doświadczenie w prowadzeniu projektów SEO.

Case zaprezentowany przez Pawła opowiadał o jednym z najpopularniejszych zagranicznych serwisów muzycznych – Spotify.

 

Wsparcie SEO dla Spotify

Głównym powodem współpracy z firmą SEO były liczne błędy w serwisie, a co za tym idzie spadek ruchu organicznego o ponad 80% w przeciągu kilku miesięcy.

Doświadczenie Pawła z dużymi serwisami internetowymi zaowocowało wdrożeniem skutecznej strategii optymalizacyjnej, w trakcie której wprowadzone zostały m.in.: przebudowa adresów URL, wprowadzenie 400 nowych treści, wtrącenie nowych słów kluczowych do nagłówków H1, opisów oraz meta title. Dodatkowym działaniem było stworzenie linkowania wewnętrznego pomiędzy artykułami a radiem Spotify, które swoją specyfiką przypominały sposób działania SWLi.

Dzięki powyższym działaniom odzyskano utracony ruch organiczny oraz zwiększono znacznie widoczność w wyszukiwarce.

 

5. OBCOKRAJOWCY O POLSKICH MIASTACH, CZYLI TRUDNE TEMATY W CONTENT MARKETINGU – JAK UNIKNĄĆ HEJTU I ZDOBYĆ NATURALNE LINKI? – CASE STUDY

 

Prezentacja przygotowana przez Piotra Mikulskiego (agencja Elephate) przedstawiała case study kampanii kreatywnej, która miała na celu pozyskanie naturalnych linków oraz zwiększenie świadomości brandu dla klienta Morizon.pl.

 

Cele kampanii

Założenia kampanii opierały się o stworzenie treści, która będzie świeża i będzie zawiera zupełnie nowe dane. Treści miały także wzbudzać emocje oraz być powiązane tematycznie ze stroną klienta. Celem kampanii było także rozniesie się contentu w sieci viralowo.

 

Przebieg kampanii dla Morizon.pl

Po dokładnym researchu stworzono ankiety Google, które zamieszczono w sieciach społecznościowych oraz rozprowadzono wśród znajomych firmy.

Ankiety dotyczyły m.in.:

  • powodów przyjazdu obcokrajowców do Polski,
  • tego jak długo mają zamiar zostać w kraju,
  • nauki języka polskiego.

Ankietowanych poproszono także o ocenę miasta w którym mieszkają, tego czy czują się w nim bezpiecznie oraz czy dane miasto jest według nich czyste.

 

Jaki efekt przyniosła kampania?

  1. Stworzono Raport „Obcokrajowcy w Polsce”, który znajdziecie TUTAJ.
  2. Napisano 8 dużych artykułów dotyczących dużych polskich miast w języku polskim oraz angielskim.
  3. Stworzono artykuł podsumowujący, w którym dane miasta konkurowały ze sobą w wielu kategoriach (również w dwóch wersjach językowych) wraz z ciekawymi infografikami.

 

Pozyskano:

 

  • 34 linki dofollow (również zagraniczne) w dużych portalach miast,
  • 31 brand mentions LUB linki nofollow,
  • liczne udostępnienia w mediach społecznościowych dużych witryn i pojedynczych osób,
  • wystąpienie w mediach tradycyjnych.

 

Gdzie pojawił się hejt?

Tytuły udostępnione przez twórców kampanii były naturalne i wolne od oceny czy nacechowania emocjonalnego. W tekstach starano się obiektywnie przeanalizować dane zebrane z poszczególnych miast – jeśli ocena danego czynnika była niska, podkreślano inny pozytywny aspekt badań, jednakowoż tytuły oraz nagłówki w artykułach zamieszczonych przez duże portale oraz media były bardzo kontrowersyjne i emocjonalne – tutaj pojawił się hejt i negatywne komentarze.

 

6. PRZYSZŁOŚĆ, KTÓRA NADEJDZIE JUTRO

 

Damian Sałkowski z Senuto to Mistrz Polski SEO A.D. 2013. Damian od kilku lat realizuje projekty z zakresu marketingu internetowego dla dużych i małych przedsiębiorstw, nie tylko w Polsce, ale też na rynkach zagranicznych. Z wystąpienia Damiana poznaliśmy elementy, które w przyszłości będą rządzić w wynikach wyszukiwania.

 

 1. AI – Artificial Intelligence

W tej chwili AI w SEO odgrywa małą rolę, ale coraz szybciej rozwijająca się technologia oraz ostatnie patenty Google, dotyczące właśnie sztucznej inteligencji, pozwalają wnioskować, że w odpowiednim momencie AI wkroczy także do świata optymalizacji.

 

Potencjalne przykłady zastosowania AI w algorytmach Google:

Google przez lata budował bazę, zawierającą informacje o tym, które linki są dobre i które złe. W przyszłości wyszukiwarka może powielić te schematy lub za pomocą AI może w przykładach złych linków szukać takich cech charakterystycznych, które je łączą. Na bazie złych przykładów AI może dojść do oryginalnych wniosków i wprowadzać zupełnie nowe czynniki w ocenie linków i to w czasie rzeczywistym. Dokładnie ta sama zasada może dotyczyć także pozostałych algorytmów.

 

  • rozpoznanie emocje tekstu – Google może sugerować nam strony na podstawie tego jaki mamy obecnie nastrój i jakie treści czytaliśmy przed chwilą,
  • rozpoznanie osobowości – na podstawie tekstów, które publikujemy w SM Google może rozpoznawać jakim typem osobowości jesteśmy i na tej podstawie sugerować nam treści,
  • rozpoznanie intencji – semantyka, która już w Google funkcjonuje,
  • mi spadło, a jemu nie – w zależności od słowa kluczowego albo kategorii Rank Brain losuje unikalny algorytm. Lepiej jest więc rozpoznawać czynniki w konkretnej branży, bo każda kategoria oceniana jest inaczej.

 

2. Personalizacja na innym poziomie – „każdy będzie miał swojego Googla”

Komunikacja z wyszukiwarką odbywać będzie się za pomocą naturalnego języka. Wyszukiwarka będzie aktywna, a nie pasywna – na bazie tego co szukaliśmy będzie podpowiadać nam możliwości oraz rozwiązywać problemy, na które nie znaleźliśmy odpowiedzi.

 

3. Voice search

Sztuczna inteligencja zmierza w kierunku naturalnego języka, więc ten trend będzie się rozwijał (w Stanach już w tej chwili jest on dużo bardziej zaawansowany niż w Polsce). Dostosowanie strony do wyszukań voice search to dostosowanie do pytań.

Zniknie Short tail, który zastąpiony zostanie long tailem, wyposażonym w pytania.

Wzrośnie konieczność korzystania z danych strukturalnych, które dają wyszukiwarce kontekst. Google lepiej dzięki nim rozumie treści.

 

4. SEO i UX

Przyszłość kształtuje się w taki sposób, że SEO samo w sobie istnieć nie będzie. Jedynym rozwiązaniem jest połączenie SEO z CM, SM, PR i UX.

UX przyszłości to jednak nie tylko szybkość strony i dostosowanie do urządzeń mobile. Pojawią się nowe metryki UXowe, takie jak:

 

  • głębokość wizyt
  • % powrotów do wyników wyszukiwania
  • CTR w wynikach wyszukiwania – określany za pomocą AI
  • czas spędzony na stronie
  • przeładowanie reklamami

 

5. Informacje zero-jedynkowe

Google nie ma żadnego interesu w tym, żeby odsyłać użytkowników do naszych stron. Buduje bowiem wyszukiwarkę dla użytkowników, a nie dla stron. Jeśli witryna zawiera więc proste informacje zero-jedynkowe, które nie są unikalne, to niedługo może zniknąć zupełnie z wyników wyszukiwania.

 

6. Semantyczne SEO

Aktualizacja algorytmu Koliber wprowadziła zupełne odwrócenie wyników wyszukiwarki. Algorytm ma na celu rozumienie intencji i kontekstu użytkownika. Aby dostosować optymalizację do tendencji, które będą panować w przyszłości, musimy więc zmienić podejście do budowania treści. Dostosowanie do intencji i kontekstu polega na nie skupianiu się wyłączanie na frazach, ale na tematach, na kontekstowym linkowaniu wewnętrznym oraz na stosowaniu danych strukturalnych.

Wnioskiem wypływającym z prelekcji Damiana Sałkowskiego jest fakt, że wszystkie te zmiany ściśle się ze sobą łączą:

 

  • AI napędza wszystkie ważne zmiany,
  • Voice search potrzebuje semantyki dla lepszego rozumienia treści,
  • Mobile i voice search potrzebują dobrego UX.

 

 

Konferencja SemKRK #6 BIG przyniosła nam wiele ciekawych informacji, wniosków i spostrzeżeń. Warto uczyć się od najlepszych, więc oczywiście polecamy kolejne wydarzenia organizowane przez Deva Group. Do zobaczenia na kolejnym SemKRK!

 

 

Komentarze do artykułu: Czego dowiedzieliśmy się o SEO z SemKRK #6 BIG?