Autentyczność w biznesie

|
|
Kategorie: Rozwój biznesu w internecie

Budowanie swojej marki na autentycznym przekazie, pokazywanie siebie w tym, co robisz, jest jedną z dróg, by szybciej i skuteczniej dotrzeć do swoich idealnych klientów. Wiem, że gdzieś tam są ludzie, którzy czekają właśnie na to, co oferujesz. I wiem, że istnieją sposoby, by do nich dotrzeć.

Dzięki autentycznemu pokazywaniu siebie twoja firma zyska ludzki wymiar. A ponieważ jesteś jednostką niepowtarzalną, zdobędziesz też ważną przewagę. Twoje usługi będą się wyróżniały na rynku i trudno cię będzie pomylić z kimś innym.

Autentyczność jako trend kulturowy

Autentyczność, szczególnie w kontekście działalności biznesowej, może być postrzegana jako pewien trend. W ostatnich latach duże marki korzystają z niego, by wydawać się bardziej ludzkie i skuteczniej docierać do klientów. Duża marka, która stosuje mniej reklamową, a bardziej emocjonalną komunikację, również może wzbudzić moją sympatię. Ale ze znacznie większą radością witam osoby i firmy, które mówią do mnie ludzkim, a do tego swoim własnym głosem. Takie, u których wyczuwam łączność pomiędzy tym, co wewnątrz, a tym, co na zewnątrz.

Chciałabym jednak, żeby po lekturze tej książki koncepcja autentyczności w budowaniu własnej marki (osobistej i firmowej) stała się dla ciebie czymś więcej niż zapowiedzią przelotnej mody albo nieco dłuższego trendu. Aby działała na ciebie wyzwalająco — tak jak zadziałała na mnie i na wiele innych osób i firm, z którymi miałam przyjemność pracować. Bo na najbardziej podstawowym poziomie autentyczność w biznesie to po prostu bycie sobą i bycie w zgodzie ze sobą we wszystkim, co się robi.

W moim odczuciu budowanie marki na autentycznym przekazie wpisuje się w szerszy kontekst kulturowy oraz w zmiany zachodzące wokół nas. Możemy ich nie analizować, ale często intuicyjnie je wyczuwamy albo zdajemy sobie sprawę, że jesteśmy ich częścią. Chociaż idziemy własną drogą, nie żyjemy w próżni. Różne prądy myślowe oraz kulturowe i społeczne trendy wywierają na nas wpływ. Nasze wybory i pragnienia w jakimś stopniu splatają się z tym, co się dzieje wokół nas, co nas inspiruje, przyciąga albo po prostu otacza.

Trendami, które w jakimś stopniu współgrają z autentycznością, są:

Trendy związane ze spowolnieniem życia:

  • slow life,
  • minimalizm,
  • prostota (upraszczanie życia).

Trendy związane ze zmianą podejścia do gospodarki:

  • zrównoważony rozwój i ekologia,
  • ekonomia współpracy,
  • ruch no logo (alterglobalizm).

Trendy związane z rozwojem osobistym:

  • coaching,
  • samorozwój,
  • NVC (Nonviolent Communication, czyli komunikacja na poziomie potrzeb — bez użycia przemocy),
  • work-life balance (czyli utrzymywanie harmonii między pracą a życiem).

A także trendy związane z pracą i rozwojem biznesowym:

  • antykariera,
  • marketing 3.0 (marketing wartości),
  • klasa kreatywna,
  • innerpreneurs (przedsiębiorcy, którzy przez swoją działalność chcą zarabiać na życie, jednocześnie przyczyniając się do rozwoju siebie i świata),
  • empatia i współpraca w biznesie związana szczególnie z kręgami i sieciami kobiecych biznesów.
Moment, gdy zrozumiałam, że mogę pisać tak, jak lubię, i że będzie to dobry (a może najlepszy) sposób na promowanie mojego biznesu, był jednym z najbardziej przełomowych w moim zawodowym życiu.
Santi, Love by Santi
www.lovebysanti.pl

 

Autentyczność może się stać nowym językiem biznesu

Kiedy to piszę, moja ręka lekko drży, bo postrzegam taką sytuację zarówno jako szansę, jak i jako pewne zagrożenie. Jeśli jednak podejdziesz do tej idei w sposób nieco głębszy — jako do sposobu na bycie w kontakcie ze sobą i manifestowanie tego w swojej codziennej działalności — wtedy nawet przejściowa moda na autentyczność nie będzie ci straszna. Nawet jeśli wszystkie marki na świecie będą mówiły o sobie, że są autentyczne, to twoja marka wciąż będzie się wyróżniać, dzięki połączeniu tego, co robisz, z tym, co jest w tobie. Bo nie ma na świecie drugiej takiej samej osoby jak ty. Tylko ty możesz być „najtwojszą” wersją siebie. Kiedyś musieliśmy się kreować, teraz, żeby pokazać siebie, musimy się poznać. Dlatego kiedy jesteś sobą w tym, co robisz, nie musisz się martwić, czy nadal jesteś trendy, czy już passé.

Autentyczność to pewna filozofia tworzenia i prowadzenia własnego biznesu, która jest mi bliska. To również dojrzałe bycie sobą.
Dorota Kostowska, ekspertka od webinariów, facylitatorka graficzna
www.dorotakostowska.pl

Dlaczego warto budować swoją markę w sposób autentyczny?

Aby przekaz, który kierujemy do świata, był prawdziwy, czytelny, przyciągający i nasz. Aby się wyróżnić na tle bardzo podobnych stron i tekstów, które niczego nie mówią o osobie oferującej usługi. Aby nie chować się za długą listą dyplomów i uprawnień. Aby nasz przekaz był bezpośredni i jasny, a nie rozmyty.

Autentyczność w marketingu pomaga docierać bezpośrednio do osób, które nas interesują i które my możemy zainteresować. Nie do wszystkich! To podstawowa zasada i jednocześnie bolesne odkrycie. Tacy, jacy jesteśmy, nie jesteśmy dla wszystkich.

To taki sposób budowania swoich komunikatów, który pokazuje czytelnikowi i odbiorcy, kim jest osoba, której teksty ma przed sobą, jaka jest jej historia, co ją skłoniło, by robić to, co robi, i po co to robi.

Autentyczne komunikaty można realizować na swojej stronie internetowej (w dziale „o mnie” i w każdej innej części), na blogu, w e-mailach do klientów, na Facebooku, na ulotce, w newsletterze. W każdym tekście skierowanym do potencjalnych klientów.

Autentyczność w codziennym życiu oszczędza mi czas — nie tracę go na budowanie wizerunku kogoś, kim nie jestem.
Dorota Raczyńska, Dorota Patrzy
www.dorotapatrzy.pl

Kto to jest idealny klient?

To ktoś, kto potrzebuje twoich usług albo produktów i chce je kupować właśnie od ciebie — bo twoje podejście do tego, co robisz, jest mu bliskie, bo chce cię wspierać, bo czuje, że najlepiej odpowiadasz jego potrzebom, bo w jakiś tajemniczy sposób go przyciągasz, bo tak (czasem wszystkie poprzednie argumenty zawierają się w tej prostej pewności, a nierzadko kryje się za tym intuicja).

Twój idealny klient to ktoś, dla kogo jesteś „oczywistym wyborem”. Dlatego kiedy zetknie się z twoim autentycznym komunikatem, a potem z ciekawością zajrzy na twoją stronę i poczuje, że chce pracować właśnie z tobą, nie będzie już szukał innych osób, które wykonują podobne usługi, tylko zgłosi się do ciebie.

Autentyczny copywriting wydaje mi się tak potrzebny, że aż się dziwię, że dopiero teraz został nazwany.
Marzena Tajchman, Części Wspólne
www.czesciwspolne.pl

Dlaczego ta książka nie jest dla wszystkich?

Poradnik, który trzymasz w ręku, nie został stworzony z myślą „o wszystkich”. Nie jest to jeden z poradników w hurraoptymistycznym amerykańskim stylu, który obiecuje, że w pięć godzin nauczysz się budować swoją autentyczną markę i pisać prawdziwe, a przy tym porywające teksty. Nie obiecuję, że pisanie jest dla każdego i każdy potrafi to robić bez wysiłku, wystarczy tylko wprowadzić w życie dziesięć supertajnych trików.

Chcę podzielić się z tobą tym, czego nauczyłam się o budowaniu swojej marki na autentycznym przekazie, tworząc moją własną markę, doradzając moim klientom i pomagając im w pisaniu tekstów, prowadząc warsztaty, wynajdując odpowiednie teksty w sieci i obserwując, jak autentyczność w sposobie pokazywania siebie w biznesie rozpowszechnia się na polskim gruncie.

Nie ma książek na wszystko i nie ma książek dla wszystkich. Książek, które rozwiążą wszystkie problemy, odpowiedzą na wszystkie pytania i będą tak samo pomocne dla wszystkich czytających. To też nie jest taka książka. To, co zrobisz z zawartymi w niej wskazówkami, zależy wyłącznie od ciebie, od twojej gotowości do podjęcia działania i od twoich potrzeb.

Możesz wziąć dla siebie kilka pomysłów i wskazówek, a możesz tylko jedną myśl, jedną sugestię czy jeden przykład. A możesz też wszystko odrzucić i szukać własnej drogi. Jeśli zaczniesz to robić z mojej inspiracji, to będzie już bardzo dużo.

Dla kogo jest ta książka?

Budowanie swojej marki na autentycznym przekazie może ci pomóc wyrazić siebie w pisanych przez ciebie tekstach i w tym, co robisz. Jest to szczególnie ważne, gdy pracujesz „sobą”, na przykład jako coach, doradca, terapeutka, specjalista od żywienia, przewodnik wycieczek, opiekunka dzieci lub osób starszych, masażysta, kosmetyczka, szkoleniowiec, trenerka, nauczyciel jogi, tai-chi, tańca, języków obcych. Klienci mają z tobą bezpośredni kontakt i wybierają cię nie tylko ze względu na twoje doświadczenie i umiejętności, ale też dlatego, że jesteś osobą, z którą chcą pracować.

A jeśli przy tym wszystkim praca, którą wykonujesz, jest również twoją pasją, czymś, co uwielbiasz robić i co wypływa z głębi ciebie, marka zbudowana na twoim autentycznym przekazie może ci pomóc to wyrazić.

Niezależnie od tego, czy masz małą firmę, pracujesz jako freelancer (wolny strzelec), czy też nadal pracujesz na etacie, a po godzinach rozwijasz swoją pasję, którą chcesz kiedyś zamienić w pracę na własną rękę — autentyczność w wyrażaniu siebie w tym, co robisz, może ci pomóc w dotarciu do twoich idealnych klientów.

Kiedyś zatrudniałam copywriterów do tekstów, teraz sama je piszę i sprawia mi to ogromną przyjemność.

Justyna Wiśniewska, lemon&lime
www.lemonandlime.pl

W czym może ci pomóc ten poradnik?

Dopiero zaczynasz i czujesz, że to coś dla ciebie

Przede wszystkim ta książka może być dla ciebie pomocna, jeśli zaczynasz robić to, co kochasz. Poradnik może zainspirować cię do budowania swojej marki na autentycznych podstawach, do pokazywania siebie w tekstach i w tym, co robisz.

Książka może cię przekonać, że warto to robić, albo wzmocnić twoje przeczucia. Ćwiczenia, które proponuję, mogą ci pomóc w przyjrzeniu się sobie, stworzeniu tekstu o sobie oraz innych przekazów, które będą z tobą spójne.

Masz już firmę, stronę, blog, ale chcesz coś zmienić

Jeśli już masz swoją firmę i swoją stronę internetową, ale teksty i przekazy, które kierujesz do świata, nie do końca cię zadowalają i nie wiesz dlaczego, albo też zastanawiasz się, co jeszcze możesz poprawić lub zrobić inaczej — ta książka może być dla ciebie inspiracją do zmiany. I przewodnikiem po tym, jak ją wprowadzić w życie.

Jeśli masz własny blog, ale nie masz na nim tekstu o sobie albo nie odnajdujesz w tym tekście siebie, mam nadzieję, że książka zainspiruje cię do napisania żywego i autentycznego tekstu o sobie i budowania swojej marki na autentycznych podstawach. Twoi czytelnicy chcą cię poznać, chcą wiedzieć, kim jesteś i dlaczego robisz to, co robisz.

A co, jeśli nie lubisz pisać?

Jeśli na samą myśl o tym, że masz usiąść i napisać teksty, które pokażą cię w tym, co robisz, dostajesz mdłości, mam dla ciebie dobrą wiadomość. Wcale nie musisz pisać takich tekstów samodzielnie.

Na początek możesz potraktować tę książkę jako inspirację albo przewodnik po autentycznym budowaniu swojej marki. A jeśli po lekturze stwierdzisz, że chcesz, aby twoje teksty na stronie w większym stopniu pokazywały ciebie, poszukaj kogoś, kto ci w tym pomoże. Znajdź osobę, która pisze teksty na zlecenie, i wytłumacz jej, czego oczekujesz.

Polecam ci wykonywanie ćwiczeń, które są w tej książce. Dzięki temu będziesz mieć prawdziwy materiał na swój temat, z którego to materiału będzie można skorzystać przy pisaniu tekstów. To bardzo ważne, bo autentyczna marka bazuje na tym, co jest w tobie, oraz na prawdziwych historiach związanych z tobą i twoją działalnością. Jej tworzenie nie polega natomiast na sztucznym kreowaniu osobowości i życiorysu.

A jeśli nie kochasz swojej pracy?

Jeśli twoja praca nie daje ci satysfakcji, jeśli nie jest twoją pasją ani tym, co kochasz robić, a jedynie sposobem na życie — moja książka nie sprawi, że jutro rano obudzisz się i powiesz: „Już wiem!”. Ale być może stanie się impulsem do poszukiwania swojej drogi, przyglądania się temu, co daje ci radość, próbowania nowych rzeczy i wychodzenia poza własną strefę komfortu, kierowania się własną intuicją. To, co zrobisz z tymi przemyśleniami, będzie już zależało wyłącznie od ciebie.

Jeśli ten temat jest ci bliski zawodowo

Jeśli jesteś copywriterką lub copywriterem albo też myślisz, by pisanie uczynić swoim sposobem na życie, zajmujesz się strategią budowania marki, marką osobistą albo doradztwem marketingowym, ta książka może być inspiracją albo początkiem twojej własnej drogi. Może przybliżyć ci moje podejście do budowania swojej marki na autentycznym przekazie i pisania w sposób autentyczny oraz podsunąć kilka pomysłów, które wykorzystasz w pracy z klientami (pytania, ćwiczenia, przykłady). Może też pomóc w stworzeniu twojego własnego bio (tekstu o tobie) oraz zainspirować cię do tworzenia przekazów w duchu autentycznym.

Dlaczego autentyczność przyciąga?

Jako klientka chciałabym wiedzieć, z kim mam do czynienia, kim jest osoba, z której usług chcę skorzystać, czy nadajemy na podobnych falach. Bo przecież „kupując” daną usługę czy produkt, po części „kupuję” też osobę, która za tą usługą stoi. Czytając autentyczne przekazy, czuję się zaproszona i dopuszczona do czyjegoś świata. To uczucie bardzo mi się podoba.

Jako copywriterka jestem już zmęczona pisaniem tekstów wygładzonych, które pasują do wszystkich osób zajmujących się daną branżą, wyglądają jak odrysowane od jednego szablonu i choć poprawne stylistycznie i gramatycznie — nie mają w sobie życia: brakuje im indywidualnego rysu, charakteru.

Podczas konsultacji i warsztatów, które prowadzę, bardzo mocno odczuwam siłę autentycznego pisania. Osoby, które stykają się z takim pisaniem, mówią, że często po raz pierwszy postawiły sobie pytania dotyczące ich wizji, misji oraz tego, dlaczego robią to, co robią, i jaka była droga, którą przeszły. Odpowiedzi pomagają dostrzec ich własną historię, ale też dokonać pewnych odkryć, zbliżyć się do siebie. Towarzyszenie moim klientom w odkrywaniu siły autentyczności w budowaniu swojej marki i wyrażaniu w ten sposób swoich wartości, motywacji, misji i historii to bardzo mocne doznanie, które dodaje mi energii i sprawia ogromną frajdę.

Autentyczne komunikaty to takie pisane od serca, prawdziwe, szczere, pod którymi wyczuwa się człowieka.

Gabriela Kuca, Kobieca Siła
www.kobiecasila.pl

Mentor przy kawie

Angelika jest amatorką kawy i rozmów. Dlatego swój blog o samorozwoju i zmianie nazwała Angelika Cafe. Autorka na co dzień mieszka w Warszawie i pracuje w dużej korporacji. Oprócz bloga prowadzi też warsztaty. Jest również mentorem dla firm, osób prywatnych i fundacji.

Gdy okazało się, że mamy możliwość spotkania na żywo w Krakowie, pierwszym wyborem był ogródek Mleczarni. Jednak czerwcowa ulewa, która rano przeszła nad miastem, pokrzyżowała nam szyki. Jest popołudnie. Lekko siąpi. Brama ogródka została zamknięta na dwie kłódki. Stojąc przy niej, widzę zbliżającą się postać drobnej blondynki w okularach, w różowym sweterku, z parasolem i pogodnym uśmiechem na twarzy. Szybko przebiegam w myślach „miejsca kawowe” w pobliżu.

Plac Nowy. Kolory albo Les Couleurs — paryski Montmartre na krakowskim Kazimierzu. Ściany kawiarni oblepione plakatami z przedstawień, koncertów i musicali. Wszystkie kolorowe i po francusku. Nazwa zobowiązuje.

Siedzimy w ostatniej sali pod szklanym sufitem. Jest tu przyjemnie ciepło, jasno i nie tak głośno jak przy barze. Gdy po 17 opuścimy naszą zaciszną salkę i skierujemy się do wyjścia, w głównej sali będzie pełno i gwarno — zupełnie jak we francuskiej kawiarni.

Angelika robi rzeczy niezwykłe, i do tego w hurtowych ilościach. Jest pełnoetatową pracowniczką korporacji, żoną i mamą dwójki dzieci w wieku przedszkolnym. Wydaje się przy tym mistrzynią organizacji. Posty na blogu umieszcza regularnie w każdy czwartek. Raz na miesiąc wysyła newsletter z inspiracjami oraz informacjami, gdzie akurat prowadzi warsztaty.

Patrzę na nią z podziwem znad filiżanki mojego latte i pytam, jak to robi i w jaki sposób zachowuje przy tym tyle energii i entuzjazmu. Angelika z naturalnością i szczerością, która wbija mnie w kawiarniane krzesło, mówi, że jej doba też ma 24 godziny, więc musi wybierać. Ma świadomość, że czas, który przeznacza na rozwój swój oraz bloga, to czas wyrwany rodzinie. I wybiera — mając pomoc zaangażowanego ojca, swojej mamy oraz pani do opieki.

Pracujemy razem nad tekstami na nową wersję strony, które w większym stopniu pokażą Angelikę, jej misję i wartości oraz to, co oferuje. Teksty Angeliki, które powstały na bazie odpowiedzi na moje pytania, mają moc. Moja rola to polerowanie całości, tak by nic nie zakłócało siły przekazu.

Gdy na nowej stronie czytam, z jakim zaangażowaniem ta amatorka kawy i życia w jego wielu przejawach opowiada o byciu mentorem i samorozwoju, wiem już, skąd pochodzi jej wiecznie odnawialna energia. Widać, że nauczyła się dobrze wybierać.

Angelika Chimkowska, Angelika Cafe
www.angelikacafe.com

 

Autentyczność przyciąga

Powyższe opracowanie stanowi fragment książki „Autentyczność przyciąga. Jak budować swoją markę na prawdziwym i porywającym przekazie?” Wydawnictwa One Press.

Książka autorstwa Anny Piwowarskiej, autorki bloga autentycznycopywriting.pl, dostępna jest pod adresem: http://goo.gl/G1jaSe

 

Komentarze do artykułu: Autentyczność w biznesie