Audyt prawdę Ci powie. Pobierz darmowy szablon audytu content marketingowego!

|
|
Kategorie: Content Marketing, Rozwój biznesu w internecie

Nie istnieje coś takiego jak szybki audyt treści do stworzenia strategii content marketingowej. Przymiotniki, takie jak „szybki” czy „skrótowy”, w odniesieniu do audytu treści, są właściwie synonimem słowa „zły” i w związku z tym – „zbędny”. Szczerze wierzę, że audyt, który Ci dziś prezentujemy, powinien przeprowadzić każdy, kto poważnie myśli o  tworzeniu treści w Internecie. Korzyści są ogromne.

 

To nie jest tekst o audycie SEO

Na początku odróżnijmy wyraźnie audyt SEO strony internetowej od audytu treści pod budowę,
czy optymalizację, strategii content marketingowej.

Przeprowadzając ten pierwszy, chodzi nam o uzyskanie odpowiedzi na pytanie, czy strona internetowa jest zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek.

Specjalistę SEO interesuje, między innymi:

  • Czy strona poprawnie indeksuje się w Google?
  • Czy strona poprawnie wykorzystuje meta tagi?
  • Czy strona posiada odpowiednią strukturę kodu?
  • Czy podstrony mają przyjazne adresy URL?
  • Czy podstrony posiadają rozbudowaną, unikalną treść?
  • Jaka jest szybkość ładowania się strony? Czy serwis posiada wersję mobilną?

Aby dowiedzieć się, dlaczego te parametry są tak ważne, przeczytaj artykuł: Jak pozycjonować stronę w Google?. Teraz jednak skupmy się na audycie content marketingowym, który odpowiada na serię zupełnie innych pytań.

 Art_625

To czym jest audyt content marketingowy?

Audyt treści ma być przede wszystkim narzędziem dla twórców strategii komunikacji w Internecie. Służy tym, którzy chcą wiedzieć, jakie taktyki content marketingowe się sprawdzają oraz z jakich lepiej zrezygnować.

Dlatego właśnie, tworząc szablon audytu, kierowaliśmy się szeroką listą palących pytań, na które – jako projektanci strategii komunikacji – MUSIMY ZNAĆ ODPOWIEDŹ.

 

Jedno pytanie – tysiąc różnych odpowiedzi

Content-marketingowi wyjadacze (znajdziecie ich chociażby na blogach The Moz, Content Marketing Institute czy Hubspot) snują przeróżne teorie, na temat tego, co sprawdza się w strategiach treści.

Przekopując się przez masę artykułów, trafimy częstokroć na sprzeczne tezy, na przykład:

  • Jaki typ treści jest najlepszy? Tu zgody nie ma:

graf1

  • Czy warto inwestować swój czas i energię w pisanie długich, wyczerpujących treści? Również mamy dwie szkoły:

graf2

Komu wierzyć? Któremu autorytetowi zaufać? Okazuje się, że żadnemu. Najmądrzejszą taktyką jest sprawdzenie, co działa na Twoją grupę docelową. Zupełnie inne formy komunikacji działają przecież na odbiorców bloga o marketingu internetowym, a inne na  czytelników serwisu kulinarnego, sportowego etc.

Uwaga, pokuszę się o banalną tautologię – trzeba włożyć trochę energii i odkryć prawdy, które są prawdziwe wyłącznie w odniesieniu do Twojej grupy docelowej.

 

Interesują Cię odpowiedzi na te pytania? Audyt treści Semahead Ci je zdradzi!

Po pierwsze, otwórz plik, który możesz ściągnąć na tej stronie (formularz pod artykułem). W wypełnieniu wszystkich pól pomoże Ci bogata legenda.

Używając zaawansowanych funkcji filtrowania, możesz zestawiać ze sobą przeróżne dane i wyciągać na ich podstawie unikalne wnioski. Dowolnie zestawiaj dane z sekcji „Informacje podstawowe” oraz „Webwriting” z danymi, z działów „Wyniki” i „Udostępnianie”. Uwierz mi, czeka Cię kilka olśnień.

Podajemy niepełną listę pytań, na które uzyskasz odpowiedź po przeprowadzeniu audytu treści na szablonie Semahead.

  • Na jaki typ treści najlepiej reagują Twoi odbiorcy?

    Przeprowadzając audyt treści dla bloga Semahead sprawdzaliśmy, które treści najbardziej odpowiadają naszym użytkownikom:

    • evergreen – treści, które będą zawsze aktualne i powinny stale generować wejścia organiczne;
    • breaking news – gorące tematy, związane najczęściej z ważnym, nagłym i głośnym zdarzeniem. Artykuły-Supernowe, których „kariera” jest krótka aczkolwiek burzliwa;
    • cykliczne – teksty dotyczące przewidzianego wcześniej wydarzenia, ważnego dla branży, którą się zajmujesz (cyklicznego raportu, konferencji etc., ale też ważnych wydarzeń w kalendarzu – początku świątecznych wyprzedaży).
  • Którzy autorzy tworzą najlepsze teksty?
  • Jakie kategorie tematyczne najbardziej interesują użytkowników?

Czy jakaś kategoria tematyczna jest na Twojej stronie zaniedbana? Jaka cieszy się największą popularnością?

  • Czy teksty dedykowane określonym personom rzeczywiście do nich przemawiają?
  • Czy jakość treści wpływa na jej wyniki?

Odpowiedź na to pytanie jest oczywista, ale warto przekonać się o tym samodzielnie. Sami byliśmy niesamowicie poruszeni wynikami naszego  audytu. Okazuje się, że stosowanie się do ogólnie pojętych zasad webwritingu, dbanie o wysoką jakość treści i równoczesne używanie wielu form contentu (tekst, grafika, wideo etc. jednocześnie) decyduje o wysokich wynikach treści.

Wystarczy spojrzeć na porównanie wyników treści z webwritingowego TOP10 i WORST10, zestawionych dodatkowo ze średnią wyliczoną na wszystkich artykułach:

wyniki top i worst 10 webwriting

 

wyniki top i worst 10 webwriting2

Takie wyniki są wystarczającym argumentem, dlaczego warto inwestować w wartościowy i bogaty content.

 

  • Na jakie wskaźniki webwritigowe należy zwrócić szczególną uwagę, tworząc treści?
    • Czy długość tekstu ma znaczenie?
    • Jaki rodzaj tytułu zachęca użytkowników do zapoznania się z treścią?
    • Czy brak staranności językowej i słaby styl tekstu zniechęca użytkowników do lektury?
    • Jakie treści wizualne lubią Twoi odbiorcy?

Infografiki, wideo, wykresy, tabele, a może proste memy lub grafiki z cytatem?

 

UWAGA: czeka Cię sporo pracy. Ale warto!

Przeprowadzenie audytu treści na szablonie, przygotowanym przez drużynę Semahead, przyniesie Ci wiedzę, z której możesz czerpać przez długie miesiące, czy w niektórych przypadkach – przez lata. Ważne, aby przeprowadzać audyt content marketingowy systematycznie i sprawdzać, czy ustalona strategia treści jest skuteczna. Jeśli nie jest – audyt podpowie, jak ją zmodyfikować.

Bardzo mi przykro – tu nie ma drogi na skróty. Audyt treści to pracochłonna zabawa, ale jej wyniki – unikalne i nie do przecenienia.

Jeśli nie masz czasu na przeprowadzenie profesjonalnego audytu – z chęcią zrobimy to za Ciebie. A dla wszystkich Odważnych Odkrywców mamy darmowy szablon audytu content marketingowego.

 

 

Komentarze do artykułu: Audyt prawdę Ci powie. Pobierz darmowy szablon audytu content marketingowego!