Analytics Edge – pobieranie danych z Google Analytics

|
|
Kategorie: Analityka Internetowa

Każdy, kto na co dzień ma do czynienia z danymi, wie, że w ich natłoku można czasem się pogubić. Dlatego dobrze być na bieżąco ze wszystkim, co może ułatwić nam pracę z analityką. W dzisiejszym artykule omówimy narzędzie, które umożliwia łatwe zarządzanie danymi z Google Analytics i wygodne, zautomatyzowane tworzenie raportów. Zobaczcie, jak  prosto wdrożyć Analytics Edge!

 

Instalacja

Pobieranie
Wtyczkę pobieramy bezpośrednio ze strony http://www.analyticsedge.com, gdzie dostępna jest jej bezpłatna, podstawowa wersja.

Instalacja przebiega szybko i jest bardzo prosta. Aby zacząć w pełni korzystać z wtyczki (oczywiście po jej zainstalowaniu na komputerze), należy uruchomić program Excel, przejść do zakładki Analytics Edge i zarejestrować się, czyli podać swój adres e-mail. Jeżeli zakładka nie pojawiła się w Excelu, zalecane jest wyłączenie programu i uruchomienie go ponownie.

1

Aby móc pobierać dane z dowolnego konta Analytics wchodzimy w kartę Free Google Analytics → Accounts, gdzie podajemy nazwę konta Analytics, z którego chcemy korzystać.

2

Wszystkie konta, które dodajemy do Analytics Edge, zapisują się, dzięki czemu możemy pobrać dane z tego, które nas w danym momencie interesuje.

3

Gdy nasze konto Analytics jest już połączone, możemy zacząć tworzyć raporty. W tym celu uruchamiamy kartę Analytics Edge Wizard, która jest dostępna w zakładce Analytics Reporting.

 

Tworzenie raportu

 

W okienku raportowania znajduje się 7 zakładek. Wypełnienie tych oznaczonych gwiazdkami jest wymagane, pozostałe są opcjonalne.

4

W pierwszym kroku wybieramy konto i widok, z którego chcemy pobrać dane. Następnie przechodzimy do zakładki Fields, w której wybieramy metryki i wymiary. Aby móc utworzyć raport wymagane jest podanie co najmniej jednej metryki i jednego wymiaru!

Gdy zaznaczymy opcję Both i rozwiniemy listę pól, pojawiają się wszystkie wymiary i metryki ułożone według kategorii. Możemy także wybierać osobno spośród listy wymiarów i metryk, lub wyszukać interesującą nas zmienną w okienku filter.

5

Przykładowo, wybierając USERS, zobaczymy możliwe do pobrania dane z tej kategorii. Na zielono zaznaczone są wymiary, na niebiesko zaś metryki. Po wybraniu tych, które nas interesują, klikamy Add.

6

 

Po zaznaczeniu wymiaru lub metryki, pod oknem wyboru pojawia się krótki opis wybranej zmiennej. Często bywa tak, że niektóre metryki i wymiary wzajemnie się wykluczają, dlatego dodanie do raportu jednej uniemożliwia dodanie innych (powyżej zaznaczone na szaro zmienne oznaczają, że ich wybór spowoduje konflikt, ponieważ wybraliśmy już do raportu wymiar Typ użytkownika, który nie łączy się z tymi metrykami).

Kolejną zakładką, którą należy wypełnić, jest zakres dat. Mamy tutaj kilka opcji, które wybieramy w zależności od indywidualnych potrzeb.

7

Gdy już wypełnimy wymagane zakładki, możemy w naszym raporcie dodać segmenty lub filtry.

W karcie Segments znajdują się pobrane z Analytics systemowe, a także niestandardowe segmenty (utworzone przez nas na danym loginie).

8

Możemy wybrać któryś z nich, lub wybierając opcję DYNAMIC utworzyć nowy segment.

9

 

Po wyborze tej opcji pojawia się okno, które ma podobny schemat tworzenia segmentów, jaki możemy znaleźć w Analytics. Różnica jest taka, że w Analytics Edge brakuje opcji tworzenia segmentów zaawansowanych: warunków i sekwencji. W zamian za to pojawia się opcja Custom, gdzie możemy słownie zapisać interesujący nas niestandardowy segment.

Następnie w zakładce Filters mamy możliwość nałożenia filtrów do raportu. Wszystkie potrzebne dane mamy posegregowane wg kategorii w listach wymiarów, metryk lub obydwu opcji. Po wyborze interesującej nas zmiennej tworzymy dla niej warunek filtra i zatwierdzamy przyciskiem Add. Chcąc usunąć filtr, zaznaczamy go w oknie i wybieramy Delete.

10

 

Metryki

Przy używaniu filtrów warto zapoznać się z symbolami, które charakteryzują dany warunek:

 

Equals (równa się)

==

Greater than (większe niż)

Greater or Equal (większe lub równe)

>=

 Not Equal (nie równa się)

!=

 Less than  (mniejsze niż)

 Less or Equal  (mniejsze lub równe)

<=

 

Wymiary:

Exact Match (dopasowanie ścisłe)

==

Not Exact Match (nie pasuje do) 

!=

Containing  (zawiera) 

=@

Not Containing  (nie zawiera) 

!@

Matching RegEx (dopasowany do wyrażeń regularnych) 

=~

Not Match RegEx  (niedopasowany do wyrażeń regularnych)

!~

 

Ostatnie dwie zakładki służą do wyboru formy, w jakiej chcemy zobaczyć dane.

Sort/Count pozwala na posortowanie danych rosnąco lub malejąco, a także na wybór ilości wierszy, które chcemy zobaczyć. Maksymalna ich ilość to 10 000 i jest to dwukrotnie większa wartość niż ta, na którą pozwala nam Analytics. Z kolei w zakładce Options możemy wybrać format danych, który nam odpowiada.

1112

 

 

 

 

 

 

 

 

Gdy zatwierdzimy wszystko przyciskiem Finish, w Excelu powinien wygenerować się gotowy raport, który po umieszczeniu w tabeli powinien wyglądać mniej więcej tak:

13

Możliwe jest oczywiście jego edytowanie:

14

A gdy chcemy pobrać bardziej aktualne dane do raportu, wystarczy wybrać opcję Refresh. 

Dodatkowo na podstawie danych, które pobierasz do raportu, masz możliwość stworzenia zaawansowanych wykresów przy pomocy tabeli przestawnej.

15

Źródło: http://www.analyticsedge.com/

Wystarczy że zaznaczysz pole raportu i w zakładce Wstawianie wybierzesz Tabela przestawna → Wykres Przestawny. Typ wykresu możesz wybierać według uznania.

Po wybraniu pól, które chcesz dodać do wykresu, na jego obszarze pojawia się lista rozwijana, w której możesz zaznaczyć/odznaczyć interesujące Cię wymiary.

16

 Gotowe!

 Baner na bloga Semahead - mniejszy

 

Z całą odpowiedzialnością polecamy Analytics Edge wszystkim, którzy w codziennej pracy mają styczność z danymi. Narzędzie umożliwia szybkie ich zestawianie, bez konieczności uruchamiania Google Analytics. A Wy z jakich narzędzi wspomagających analizę danych korzystacie?

 

Komentarze do artykułu: Analytics Edge – pobieranie danych z Google Analytics