7 zasad spójnej komunikacji wizualnej w social media

|
|
Kategorie: Social Media

Grafiki w social media powinny być jak Twoja garderoba. Z jednej strony – dużo ciekawych ubrań na każdą okazję. Z drugiej – wszystkie powinny zawierać cząstkę Twojego stylu, być dopasowane do Twojej płci, Twoich rozmiarów i Twojego wieku. W tym artykule podpowiem Ci, jak ubierać markę w social media. Poznasz siedem zasad, których przestrzeganie pomoże Ci zachować spójność wizualną prowadzonego przez Ciebie profilu.

 

Spójna identyfikacja wizualna w social media powinna mieć swoje źródło w księdze identyfikacji wizualnej firmy (ang. Corporate identity Manual, CI Manual lub Corporate Identity Guide Book). Rozpoczynając prace nad grafikami do mediów społecznościowych, powinieneś zawsze upewnić się, czy firma takową księgę posiada. Jeśli tak – większość niż połowa pracy za Tobą.

Wiele małych i średnich przedsiębiorstw nie posiada jednak księgi identyfikacji. Dlatego w dalszej części tekstu znajdziesz praktyczne wyjście z tego typu sytuacji.

 

Czym jest księga identyfikacji wizualnej?

To dokument określający, jak dokładnie powinny wyglądać wszystkie elementy wizualne dotyczące firmy. Księgi identyfikacji mogą wskazywać, jak powinni ubierać się pracownicy, jak powinny być wystrojone biura, czy jak oznaczane samochody służbowe.

Jeśli nie działasz w imieniu dużej firmy, bardzo rzadko będziesz mieć do czynienia z tak szczegółowym dokumentem. Częściej w Twoje ręce będzie trafiała księga znaku (ang. brand book), która zawiera tylko wytyczne dotyczące wykorzystywania logo, kolorów i krojów pisma. Przygotowując grafiki do social media, więcej i tak nie potrzebujesz.

Mały - Kolumb

 

Co zrobić, gdy firma nie posiada księgi znaku?

Najlepiej poprosić o podesłanie logo w krzywych (w formacie PDF, AI, EPS lub CDR) oraz fontu wykorzystywanego w materiałach promocyjnych. Na podstawie podesłanych materiałów możesz starać się samemu wyciągnąć jakiś zamysł, powtarzające się elementy.

Czasem jest to bardzo trudne, ponieważ podesłane plakaty, ulotki i reklamy internetowe są za każdym razem zupełnie inne i jedyne co je łączy, to logo firmy. Wówczas najlepiej zdać się na własny gust. Sam powinieneś wypracować zasady, których będziesz się trzymał przy tworzeniu grafik do social media.

Staraj się, aby stworzone przez Ciebie szablony nawiązywały do elementów od Ciebie niezależnych, takich jak logo klienta czy kolorystyka jego strony internetowej. Pewne elementy wizualne powinny także łączyć grafiki przygotowywane do różnych serwisów społecznościowych, np. na Facebooka i Twittera.

Pamiętaj, ustalając samemu zasady, do jakiej grupy docelowej stara się dotrzeć Twój klient:

  • Czy są to osoby starsze, które będą mieć problem z małymi elementami?
  • A może Twój klient będzie promował się głównie na urządzeniach mobilnych, na których wyświetlane grafiki będą znacznie mniejszych rozmiarów niż na desktopach?
  • Jaki jest wiek, płeć i upodobania grupy docelowej?

Za pomocą narzędzia Facebook Audience Insights sprawdzisz, jakie profile podobają się osobom, do których będziesz chciał dotrzeć. Nie znajdziesz gotowych rozwiązań, ale bardzo prawdopodobne, że czymś się zainspirujesz.

 

Przykładowe wytyczne grafik dla klienta X

Nie wiesz jak napisać wytyczne dla klienta? Dajemy Ci przykładowego „gotowca”:

  • Logo zawsze w prawym górnym rogu
  • Na każdej grafice element w kolorze niebieskim (RGB: 132-140-100) 
  • Font: Kirvy Light lub Bold, kolor biały, rozmiar 40, 20 lub 10, kerning optyczny 10
  • Tekst zawsze w lewym lub prawym dolnym rogu na poziomej czarnej belce
  • Tło w paski zawsze tej samej grubości i w stonowanych kolorach

Po ustaleniu zasad, którymi będziesz kierował się przy tworzeniu grafik do social media, powinieneś je przedstawić swojemu klientowi wraz z paroma przykładowymi grafikami. Pozwoli to uniknąć w przyszłości pytań typu: „Dlaczego zawsze używają Państwo takiego dziwnego fontu?”.

 

Po co to wszystko?

Zanim przejdziemy do konkretnych przykładów, warto odpowiedzieć sobie na powyższe pytanie. W artykułach na ten temat najczęściej padają odpowiedzi typu: spójna komunikacja wizualna z potencjalnym klientem pozwala mu łatwiej zapamiętać markę. Zapamiętanie marki przekłada się na jej rozpoznawalność, a ta z kolei na większą skłonność do skorzystania z oferty.

Zgodnie z koncepcją storytellingu, każdy kolejny komunikat wysyłany do naszego potencjalnego klienta powinien w jakiś sposób łączyć się z poprzednimi. Zasypywanie naszych klientów niepasującymi do siebie wizualnie materiałami, jest jak rozpoczynanie opowiadania historii na nowo i porzucanie jej po dwóch pierwszych zdaniach.

Dodałbym jeszcze dwa powody. Pierwszy z nich to budowa zaufania. Spójne materiały promocyjne wyglądają po prostu profesjonalnie. Profesjonalizm budzi zaufanie. Nawet jeśli nasz przeciętny klient nie wie nic o identyfikacji wizualnej, podświadomie czuje, że coś jest nie tak, gdy nasze materiały nie są spójne.

Drugi powód do usprawnienie pracy firmy. Mając księgę identyfikacji wizualnej może ona zlecić przygotowanie materiałów promocyjnych trzem agencjom i dwóm freelancerom, a mimo to będzie mieć pewność, że otrzymane materiały będą ze sobą spójne. To też usprawnienie Twojej pracy. Przygotowując grafiki do social media, możesz wypracować pewne szablony (np. w Photoshopie), które bardzo usprawnią Twoją pracę. Nie będziesz musiał za każdym razem rozpoczynać od zera pracy nad pojedynczą grafiką.

 

Jakie elementy budują spójną identyfikację wizualną profilu?

Poniżej fragmenty galerii zdjęć takich profili jak: Oreo, Semahead, Media Markt Polska, Pepsi, TAURON Polska Energia i Żubr.

Przyjrzyj się im dokładnie.

Spójna galeria zdjęć - Tauron

Źródło: Facebook marki TAURON Polska Energia

 

Spójna galeria zdjęć - Żubr

 Źródło: Facebook marki Żubr

 

Spójna galeria zdjęć - Semahead

Źródło: Facebook Semahead

 

Spójna galeria zdjęć - Pepsi

Źródło: Facebook marki Pepsi

 

Spójna galeria zdjęć - Oreo

Źródło: Facebook marki Oreo

 

Spójna galeria zdjęć - Media Markt

 Źródło: Facebook marki Media Markt Polska

 

Gołym okiem widzisz, że grafiki u góry coś, mniej albo bardziej, ale łączy.

 

A teraz spójrz niżej, na fragmenty galerii: Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kasy Stefczyka, Agito.pl, Onet Wiadomości, Forbes i NEO24.PL:

Niespójna Galeria zdjęć - Agito.pl

Źródło: Facebook Agito.pl

 

Niespójna Galeria zdjęć - Forbes

Źródło: Facebook Forbes

 

Niespójna Galeria zdjęć - Kasy Stefczyka

Źródło: Facebook Kasy Stefczyka

 

Niespójna Galeria zdjęć - NEO24.PL

Źródło: Facebook NEO24.PL

 

Niespójna Galeria zdjęć - Onet Wiadomości

Źródło: Facebook Onet Wiadomości

 

Niespójna Galeria zdjęć - UJ

Źródło: Facebook Uniwersytetu Jagiellońskiego

 

Grafiki publikowane na tych profilach łączy chaos i przypadkowość. Widząc jedną z tych grafik, nawet miłośnik danej marki nie jest w stanie od razu instynktownie jej zidentyfikować. Osoby tworzące grafiki na te profile nie trzymają się żadnych zasad. Ty możesz inaczej, lepiej!

 

Poniżej znajdziesz zbiór siedmiu zasad, których przestrzeganie pomoże Ci zachować spójność wizualną prowadzonego przez Ciebie profilu.

Nie musisz trzymać się wszystkich. Wystarczy, że zaczniesz realizować 3-4 z nich, a już grafiki na Twoim profilu zacznie coś łączyć.

  1. Zamieszczaj logo zawsze tej samej wielkości i dokładnie w tym samym miejscu

I to co do piksela w tym samym miejscu! Dzięki temu ktoś, przeglądając Twoją galerię, nie odniesie nieprzyjemnego wrażenia, że logo „skacze”.

Przykłady:

Zasada 1 - Pepsi

 

Zasada 1 - Tauron

Logo Pepsi na zdecydowanej większości grafik jest umieszczane zawsze w lewym górnym rogu.

Logo Tauronu – w prawym górnym.

 

  1. Używaj elementów zapadających w pamięć

Może to być stały motyw w tle albo jakiś charakterystyczny element.

Przykłady:

Zasada 2 - Media Markt

Wszystkie grafiki na profilu Media Markt Polska łączy charakterystyczne czerwone tło.

Zasada 2 - Semahead

My, na naszych grafikach, wykorzystujemy pomarańczowo-szarą siatkę, złożoną z cienkich linii i okręgów.

 

  1. Używaj jednakowych kolorów

I to nie podobnych „na oko”, tylko dokładnie tych samych w RGB. Kolory najlepiej pobrać z logo klienta lub z jego strony. Czerwień w tle grafik Media Markt, zapisana w kodzie RGB, wygląda tak: 228-6-19. Kolor logo Media Markt to 228-6-19. Przypadek? Nie sądzę.

 

  1. Używaj jednakowego fontu

Wybierz font, a następnie określ jakiej wielkości chcesz tworzyć napisy, np. rozmiar 40 – nagłówki i hasła, rozmiar 20 – pozostały tekst. Warto też ustalić stały sposób wyróżniana poszczególnych słów w tekście – albo poprzez ich pogrubienie, albo poprzez ich podkreślenie, albo poprzez kapitaliki, albo poprzez zmianę koloru. Nie łącz wszystkich wariantów wyróżniania. Zdecyduj się na jeden i stosuj go konsekwentnie.

Przykład:

Zasada 4 - Żubr

Napisy na grafikach Żubra są zawsze tworzone tym samym fontem, w białym kolorze i w formie kapitalików. Do wyróżnienia używany jest kolor żółty.

 

  1. Stosuj jednolitą stylistykę poszczególnych elementów (np. ikonek lub belek)

Nie wszystkie ikonki i belki wyglądają tak samo. Nie chodzi tu tylko o kolor. Ikonki mogą być wpisane w okrąg, rysowane cienką linią, wypełnione itd. Przypadkowo zebrane ikony rzadko kiedy pasują do siebie. To samo z belkami. Belki mogą mieć obramowanie, mogą mieć cień, mogą być półprzeźroczyste. Gdy już zdecydujesz się na jedną wersję, trzymaj się jej chociaż przez jakiś czas. Potem możesz ulepszać i kombinować.

Przykład:

Zasada 5 - Tauron

Tekst na grafikach Tauronu jest zamieszczony na różowych lub zielonych polach. Zwróć uwagę, że są one delikatnie przezroczyste, nie są to zawsze prostokąty i nigdy nie dochodzą do żadnej krawędzi grafiki. Diabeł tkwi w szczegółach. Takie charakterystyczne szczegóły sprawiają, że mimo różnych zdjęć w tle, grafiki są ze sobą spójne.

  1. W miarę możliwości stosuj jednolity rozmiar zdjęć i grafik

Wybierz jeden rozmiar grafik do postów i stosuj go konsekwentnie. Jeśli ktoś przegląda zdjęcia w Twojej galerii, nie powinny być raz poziome, raz pionowe, a raz kwadratowe. Zdjęcia dodane w ramach jednego albumu wykadruj do tego samego rozmiaru. Dzięki temu przeglądający go, unikną wrażenia „skaczącego” rozmiaru.

 

  1. Stosuj filtry upodabniające zdjęcia

Jeśli publikujesz dużo zdjęć, zastanów się, w jaki sposób mógłbyś je do siebie upodobnić. Możesz to zrobić np. poprzez ramkę albo belkę z logo klienta na zdjęciu, ale możesz też stosować podobne filtry. Ta opcja sprawdza się szczególnie w przypadku publikowania zdjęć w formie albumu.

Przykład:

Zasada 7 - Tymbark

 

Źródło: Facebook marki Tymbark

Zdjęcia publikowane na profilu Tymbarku mają zazwyczaj cieplejsze kolory.

 

Rewolucja i ewolucja, czyli zmiany

Szablony grafik powinny być zmieniane, ale nie powinny być zmieniane zbyt często. Wszystkie zmiany można zawsze podzielić na rewolucję i ewolucję.

Z rewolucją mamy najczęściej do czynienia przy rebrandingu, któremu towarzyszy np. uruchomienie nowej strony internetowej. Z ewolucją powinieneś mieć do czynienia praktycznie cały czas.

Raz wypracowane zasady powinieneś dopasowywać do zmieniającego się świata – Twoich klientów, serwisów społecznościowych i trendów w projektowaniu. Dlatego co 2-3 miesiące warto przejrzeć wszystkie grafiki na profilu i zastanowić się, co mógłbyś w nich poprawić. W przypadku takich kosmetycznych zmian, przecięty fan Twojego profilu nie dostrzeże żadnej różnicy. Dopiero gdy po paru miesiącach porówna Twoje stare i aktualne grafiki, dostrzeże całą masę zmian, z których wcześniej nie zdawał sobie sprawy.

Mały - Magellan

Porównanie do garderoby w pierwszym zdaniu tego tekstu nie było przypadkowe. Jeśli chodzi o spójność materiałów graficznych na Facebooku, najlepiej radzi sobie branża fashion. Sprawdź to i odwiedź profile swoich ulubionych sklepów odzieżowych.

 

Jeśli chcesz, żebyśmy stworzyli nową szatę graficzną Twojego profilu, skontaktuj się z nami! Razem ubierzemy Twoją markę tak, jak na to zasłużyła.

 

Komentarze do artykułu: 7 zasad spójnej komunikacji wizualnej w social media