5 sposobów na pozyskiwanie linków

|
|
Kategorie: SEO

W branży SEO uważa się, że działania związane z link buildingiem stanowią znaczną część wszystkich czynników wpływających na pozycję w wyszukiwarce. Moc witryny szacowana jest właśnie na podstawie liczby i popularności witryn do niej linkujących, a także na podstawie miar takich jak trust (zaufanie) i authority (wiarygodność). Jak więc linkować z głową?

Dziś w artykule wyjaśnię w jaki sposób możemy skutecznie pozyskiwać linki do naszej witryny, aby przyniosły nam one realne korzyści.

 

Źródła linków

Biorąc pod uwagę kanały z jakich możemy pozyskiwać linki, do najpopularniejszych możemy zaliczyć:

  • Linki z artykułów
  • Linki z zaplecz
  • Linki z wizytówek NAP
  • Linki z for internetowych
  • Linki z komentarzy
  • Linki z profili na forach
  • Linki z Social Media
  • Linki z katalogów stron
  • Linki z web 2.0
  • Linki z sieci uniwersyteckich
  • Linki z publikacji prasowych
  • Linki z Wikipedii
  • Linki z systemów wymiany linków

Nie są to oczywiście wszystkie źródła linków, jest ich znacznie więcej. W tym artykule skupię się na pierwszych pięciu sposobach linkowania, które przynoszą najlepsze rezultaty.

 

1. Linki z artykułów

Są to jedne z najbardziej wartościowych linków, jakie możemy pozyskać dla strony internetowej. Charakteryzują się one zwykle dobrymi parametrami jakościowymi witryny wyjściowej oraz tematyczne powiązanie serwisu na którym osadzone są linki z naszą witryną. Dodatkowym atutem, poza samą mocą SEO, jest ruch, który taka strona nam generuje. Ilość ruchu jaką możemy pozyskać z tego źródła jest zależna od umiejscowienia artykułu na stronie wydawcy oraz od samej popularności witryny. Warto dodać, że jest to jeden z bezpieczniejszych sposób pozyskiwania linków dla naszej strony internetowej, jednak należy zadbać o odpowiedni rodzaj anchor textu.

Poniżej przykład artykułu z anchorem exact-match (Euro 2012). Warto stosować ten rodzaj anchoru, stosując go jednak w małej ilości. Znacznie bezpieczniej jest umieszczać pełen adres URL lub frazy brandowe.

Linki z artykułów możemy podzielić na dwie grupy: artykuły sponsorowane i eksperckie. W przypadku pierwszej z nich musimy zapłacić za publikację, ceny zaczynają się już od kilkudziesięciu złotych. Czas istnienia artykułu w serwisie to zwykle okres jednego roku. Warto zwrócić uwagę, także na oferty z gwarancją dożywotniej publikacji. Drugą grupą są artykuły eksperckie, które bardzo często możemy opublikować za darmo lub za bardzo niską kwotę, w zamian za wartościową treść w danej tematyce.

Zobacz także artykuły na temat platform do udostępniania treści:

 

2. Linki z stron zapleczowych

Jest to niewątpliwie temat na osoby artykuł, niemniej jednak przybliżę kilka wskazówek, na które należy zwrócić uwagę, podczas budowania stron:

  • Tworzymy treści wysokiej jakości, nie korzystamy z mieszarek tekstów
  • Dbamy o odpowiednią historię – zaplecze powinno być postawione na domenie z kilkuletnią historią
  • Dopracowujemy szablon oraz optymalizujemy stronę
  • Dbamy o linki do mediów społecznościowych
  • Staramy się, aby pojawiły się dyskusje pod postami
  • Wdrażamy unikalny adres IP dla każdego zaplecza
  • Nie tworzymy powiązań pomiędzy zapleczami
  • Nie przesadzamy z ilością linków wychodzących
  • Unikamy nietypowych domen

Są to główne punkty, którymi powinniśmy się kierować, tworząc lub wybierając zaplecze z którego będziemy linkować. Jeśli się zastosujemy do powyższych wskazówek, to cały proces był bezpieczny, a także będzie przyniósł finalnie efekt w postaci przeniesienia mocy na nasz serwis. Na stronach zapleczowych, możemy linkować z artykułów (pod tekstem lub w tekście), z różnego rodzaju grafik, bannerów oraz możemy umieścić link do strony w stopce. Pamiętajmy o tym, że jeśli mamy świeżo zbudowane zaplecze, warto odczekać kilka miesięcy, zanim dodamy pierwsze linki do naszych stron internetowych.

 

3. Linki z wizytówek NAP

Czym są wizytówki NAP? Jest to nic innego jak skrót od angielskich słów Name, Adress, Phone Number, który oznacza dane kontaktowe (najczęściej firmy). Informują one  w jakiej lokalizacji znajduje się przedsiębiorstwo.  Wizytówki przypominają dobrze nam znane katalogi SEO. Różnica polega na tym, że są lepiej moderowane oraz mają lepsze parametry jakościowe witryny.

Przykładowe wizytówki NAP to:

 

W Internecie bez problemu znajdziemy listę wizytówek NAP, do których możemy dodać swoją firmę. Jest to bardzo dobry sposób wspierający pozycjonowanie lokalne firmy, ze względu na możliwość umieszczenia tam danych teleadresowych oraz opisu danej działalności. Dodatkowym atutem pozyskiwania tego typu odnośników jest zwiększenie dywersyfikacji naszego profilu linków. Dywersyfikacja to w skrócie, pozyskiwanie linków z różnych źródeł (artykuły sponsorowane, strony zapleczowe, wizytówki NAP etc.), z różnych adresów IP oraz z różną nazwą odnośnika (anchor text). Należy pamiętać że wizytówki NAP, powinny zawsze zawierać aktualny adres firmy. Po zmianie siedziby firmy, należy zaktualizować informacje w wizytówkach.

 

4. Linki z for internetowych

Bardzo dobrze znanym sposobem linkowania jest pozyskiwanie linków z popularnych for internetowych. Z czasem można było zauważyć spadek ilości ruchu oraz komentarzy, spowodowanych przeniesieniem aktywności użytkowników z for na platformy społecznościowe, takie jak Facebook.

Czy to oznacza, że nie warto pozyskiwać linków z for internetowych?

Nie do końca. Po pierwsze, dywersyfikujemy profil linków. Po drugie, udzielając się w tematycznych wątkach, możemy zdobyć potencjalnych kontrahentów dla naszych usług. Pozyskując linki z tematycznych for, które są na bieżąco aktualizowane i mają wysokie parametry, możemy wpływać  pozytywnie na rezultaty pozycjonowania.

Na co zwracać uwagę podczas wybierania forum?

1. Aktualność forum – zwracamy uwagę na ostatnio dodane posty (jeśli są sprzed roku, niestety takie forum jest prawdopodobnie już „martwe”).

2. Moderacja – jeśli dodawane posty nie są moderowane, to istnieje duża szansa na to, że znajdziemy na nim bardzo dużo spamowych linków oraz nienaturalną treść.

3. Tematyczność – jeśli nasz sklep działa w branży odzieżowej, zadbajmy o to, aby forum również było powiązane z ubraniami.

4. Naturalność komentarzy – starajmy się umieszczać w komentarzach pomocne informacje dla użytkowników, dzięki czemu umieszczony link do naszej strony, spowoduje przejście na nią oraz dodatkowo wzmocni SEO.

 

5. Linki z komentarzy

Ostatnim już sposobem, który opiszę w tym artykule, jest pozyskiwanie linków z komentarzy na blogach. Przede wszystkim musimy uzbroić się w cierpliwość, ponieważ strony, na których warto dodać komentarz z linkiem, są zazwyczaj moderowane.

Warto pamiętać, aby komentarz nawiązywał do tematu artykułu, najlepiej gdyby był rozbudowany i przekazywał wartość pozostałym użytkownikom. Dzięki tej krótkiej radzie szansa, że nasz komentarz zostanie opublikowany, jest bardzo duża. Skupmy się na jakości linków, a nie na ich ilości. Warto też dodać, że część systemów komentarzy, automatycznie do linków wychodzących z witryny dodaje atrybut nofollow. Coraz trudniej jest znaleźć wartościowe blogi, które nie oznaczają linków atrybutem nofollow.

Pomocnym narzędziem przy zbieraniu listy tematycznych blogów będzie narzędzie Scrapebox, które oferuje funkcję zbierania listy stron internetowych, po wybranej przez nas frazie kluczowej np. „blog kulinarny”.

 

Na zakończenie chciałbym zwrócić uwagę, na kilka bardzo ważnych elementów, które musimy brać pod uwagę podczas zdobywania linków:

  • Unikamy nagłego nienaturalnego przyrostu linków do nowych stron
  • Nie linkujemy na ten sam anchor text
  • Dywersyfikujemy źródła pochodzenia linków (różne domeny, adresy IP)
  • Minimalizujemy dodawanie linków ze słabej jakości stron
  • Unikamy linkowania na tylko jedną podstronę serwisu, chyba że nasza strona to onepage.

Zapraszam do dyskusji w komentarzach. Podzielcie się, w jaki sposób zdobywacie linki do Waszych stron internetowych.

Komentarze do artykułu: 5 sposobów na pozyskiwanie linków