3 najczęstsze błędy przy prowadzeniu bloga

|
|
Kategorie: Content Marketing

Według raportu IAB Polska „Content marketing” opublikowanego w 2017 roku już 54% firm w swojej komunikacji marketingowej wykorzystuje blogi*. Prowadzisz firmowy blog albo planujesz go założyć? Sprawdź, jakie blogowe grzeszki marki popełniają najczęściej. W końcu lepiej uczyć się na cudzych niż na własnych błędach, prawda?

 

1. Brak strategii dla bloga

Strategia to bardzo ważny element wszystkich działań marketingowych, w tym – blogowych. To w niej określisz m.in:

  • cel, jaki chcesz osiągnąć dzięki treściom na blogu, np. zwiększenie zaangażowania odbiorców, wzrost zasięgu w mediach społecznościowych czy liczby leadów,
  • persony, do których chcesz kierować poszczególne typy/cykle/kategorie contentu (jeśli hasło „persona” nie mówi Ci zbyt wiele, kliknij i dowiedz się, czym jest persona oraz dlaczego warto ją stworzyć),
  • pomysł kreatywny, np. opis poszczególnych kategorii czy cyklów,
  • formaty, jakie będziesz wykorzystywać na blogu,
  • sposoby dystrybucji contentu blogowego.

Zdarza się, że firma realizuje działania na blogu „z doskoku”. Nie zawsze w zespole jest wytypowana osoba odpowiedzialna za prowadzenie bloga oraz regularne monitorowanie osiąganych przez niego  wyników.

W konsekwencji, choć firmowe blogi mają ambitne plany i obiecujące starty, to niestety z biegiem czasu zapał poszczególnych członków zespołu gaśnie. Rozmywa się też odpowiedzialność za projekt –  trzymanie się harmonogramów czy dystrybucja opublikowanych treści.

Nierzadko brakuje też jasno określonego celu lub celów, jakie blog ma realizować. Powinni znać go wszyscy członkowie zespołu – od content managera, który planuje harmonogram publikacji do copywritera czy każdą inną osobę odpowiedzialną za tworzenie treści.

Brak strategii prowadzi do chaosu na blogu, a często również i niskiej jakości pojawiających się na nim treści. Mam tu na myśli choćby zbytnie skupianie się na produkcie i nienaturalnym zachwalaniu go na każdym kroku albo używanie tonu i języka niedopasowanego do danej persony, np. niezrozumiałego dla niej. W konsekwencji zamiast budowy pozytywnego wizerunki marki, możesz osiągnąć odwrotny efekt.

 

2. Brak harmonogramu blogowego

To właśnie tam znajdują się informacje o tym, jakie treści pojawią się na blogu. To nie wszystko! W kalendarzu publikacji poza tytułem i streszczeniem najważniejszych wątków treści powinny znaleźć się również takie elementy jak:

  • dane osoby, która ma przygotować treść,
  • data oddania materiału przez autora,
  • data publikacji na blogu,
  • typ i format treści,
  • inne ważne informacje (materiał do opracowania infografiki, wykresu czy tabeli, wytyczne do grafiki głównej, tekst do banerów przekierowujących do sklepu/formularza kontaktowego itp.).

Wszystkie te informacje pomagają uporządkować sam blog, ale i komunikację w zespole. Dzięki harmonogramowi wiemy, kto i kiedy powinien dostarczyć dam gotowy tekst. Jego brak może spowodować, że treści będą publikowane zbyt rzadko i nieregularnie albo tym, że po paru tygodniach „ciszy” na blogu, pojawi się kilka treści niemal dzień po dniu.

Brak harmonogramu może generować rozmaite problemy. Przykładowo, w ostatniej chwili okazuje się, że nie ma materiałów wizualnych, którymi moglibyśmy uzupełnić wpis, ponieważ nie zostały one zlecone grafikowi z odpowiednim wyprzedzeniem.  Efektem jest opóźnienie w publikacji lub uboższa forma contentu.

I jeszcze jedna kwestia. Jednym z celów, jaki może spełniać blog, jest wsparcie pozycjonowania strony i zwiększenie widoczności w wyszukiwarce. Jeśli nie publikujesz regularnie treści, ich wpływ na pozycjonowanie witryny będzie mniej zauważalny.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o synergii działań SEO i CM, zapisz się na szkolenie „SEO i CM w e-marketingu”.

szkolenie cm seo

3. Wpisy niezgodne z zasadami webwritingu

Zasady webwritingu to absolutna podstawa do tworzenia treści na blogu. Brak nagłówków oddzielających poszczególne wątki, wielokrotnie złożone zdania i długie akapity to tylko kilka błędów, jakie zauważyć można na wciąż zbyt wielu firmowych blogach.

Wszystko to sprawia, że czytelnik nie może szybko znaleźć interesującego go wątku czy też najważniejszych tez/wniosków z tekstu. Treść jest niezrozumiała, skomplikowane zdania sprawiają, że łatwo się w nich zgubić, a efektywne skanowanie tekstu staje się niemal niemożliwe.

Kolejną kwestią jest wygląd i forma. Mały, nieczytelny font albo złe wyświetlanie się wpisu lub jego poszczególnych elementów (np. zaembedowanego filmu z YouTube) na urządzeniach mobilnych zniechęci odbiorcę.

Ważne!

Według badań CBOS „Korzystanie z telefonów komórkowych” z sierpnia 2017 już 58% badanych korzysta ze smartfonów. 45% z nich używa ich w celu przeglądania stron internetowych.

Z drugiej strony, prowadząc firmowy blog, nie możesz zapomnieć o robotach wyszukiwarki, które również „czytają” blogowe treści. Brak fraz kluczowych w tekście lub umieszczanie ich bez sprawdzenia ich potencjału w odpowiednich narzędziach (np. Planerze Słów Kluczowych) powoduje, że treść nie przyczyni się do zwiększenia widoczności witryny na ważne dla Twojego biznesu hasła.

Oczywiście, frazy kluczowe to nie jedyny zabieg optymalizujący tworzony przez Ciebie lub Twój zespół content. Jeśli chcesz poznać zasady webwritingu, pobierz darmowy e-book – pomoże Ci w tworzeniu treści przyjaznych dla użytkowników, ale i robotów Google. 

 

 

A Wy, co dodalibyście do listy blogowych grzechów głównych?  Podzielcie się z nami Waszymi opiniami!

 

* W raporcie IAB Polska blogi ujęte zostały we wspólnej kategorii z vlogami.

Komentarze do artykułu: 3 najczęstsze błędy przy prowadzeniu bloga