12 trendów w content marketingu na rok 2016

|
|
Kategorie: Content Marketing

Czy to koniec tradycyjnego storytellingu? Ad Block zapewni pracę content marketerom? Zobacz, o jakich trendach w content marketingu na 2016 rok mówią najwięksi eksperci w branży.

  1. Michael Brenner – Przez AdBlocka wzrosną budżety na content marketing

Michael Brenner, główny strateg NewsCreeda, przewidywał ostatnio, że w erze AdBlocka, zaczną wzrastać budżety reklamowe na content marketing.

Trudno się z tym nie zgodzić – opublikowany dwa miesiące temu „The 2015 Ad Blocking Report” pokazał, że:

„Liczba aktywnych użytkowników Internetu, blokujących reklamy, wzrosła aż o 41% w przeciągu 12 miesięcy”.

Na świecie mamy już 198 milionów aktywnych użytkowników oprogramowania typu AdBlock. Co więcej – Polska jest na drugim miejscu na świecie, zaraz po Grecji, pod względem liczby internautów wyłączających reklamy w przeglądarce (penetracja na poziomie 35%!).

Ad Blocking Report Polska Liczba użytkowników AdBlocka w Polsce

Screen pochodzi z raportu „The 2015 Ad Blocking Report”.

 

Brenner – bardzo w swoim stylu – stwierdził, że „co on tam wie” i postanowił zapytać kilku ekspertów o ich przeczucia, wobec kierunku rozwoju content marketingu w 2016 roku.

Zobacz, co wywróżyli  tacy giganci, jak Joe Pulizzi czy Lee Odden!

 

  1. Joe Pulizzi – rok 2016 będzie rokiem fuzji i przejęć w content marketingu

Zaczniemy zauważać rosnące zainteresowanie firm (i to każdych rozmiarów) możliwością zakupu nowych witryn – zwłaszcza blogów i niszowych portali tematycznych. Tak, budowanie owned medium, własnej platformy treści, jest potwornie czasochłonne. Dlaczego więc nie skrócić tego procesu i jej nie kupić?  

Joe Pulizzi jest założycielem Content Marketing Institute oraz autorem książki „Content Inc.”

Joe Pulizzi na konferencji Content Marketing World

Źródło: TopRank Online Marketing; na zdjęciu: Joe Pulizzi – Content Marketing World; Licencja 2.0 Generic (CC BY 2.0)

 

  1. Jay Baer – Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują na video

Rok 2016 będzie rokiem, w którym wideo stanie się podstawową formą przekazu dla wszystkich marek – nawet tych z branży B2B. I nie ważne, czy bedzie to Facebook Live, wideo na Twitterze, Periscope, Blab, Instagram, Vine czy stary dobry Youtube.

Z jednej strony stanie się tak, ponieważ apetyt klientów na treści video (nawet te niskiej rozdzielczości, nagrywane w czasie rzeczywistym) jest nienasycony. Z drugiej jednak strony dlatego, że wideo jest najbardziej efektywnym sposobem do zwiększenia skuteczności content marketingu.

Jeśli masz nagrane video, masz też dźwięk. Jeśli masz video, masz też tekst (dzięki transkrypcji). Jeśli masz video, masz też zdjęcia. A w drugą stronę to nie działa!

W 2016 roku wideo stanie się fundamentem content marketingu.

Jay Baer, Prezes Convince&Convert oraz autor książki “Hug Your Haters”

 

  1. Lee Odden – Więcej współpracy w content marketingu

2016 będzie rokiem zdemokratyzowanej współpracy przy procesie tworzenia treści. Marki zainwestują we współtworzenie contentu z liderami branżowymi, ekspertami z danej dziedziny, klientami oraz społecznościami, skupionymi wokół marki.

Inwestycja w tworzenie treści będzie skupiać się na wzajemnej wartości tej treści i wielowymiarowej, 360-stopniowej wygranej. Mam takie powiedzenie, które lubię powtarzać:

„Jeśli chcesz stworzyć świetnej jakości content, poproś swoją społeczność, aby wzięła udział w jego tworzeniu.”

Lee Odden, CEO TopRank Marketing, @leeodden

 

  1. Marcus Sheridan – Większy opór przed content marketingiem

Coraz więcej firm wyjdzie z założenia, że „wszystko zostało już powiedziane i napisane”, jeśli chodzi o ich branżę. I właśnie ze względu na to błędne przekonanie – zostaną w tyle za swoimi konkurentami. W tym samym czasie firmy, które nie będą wychodziły z takiego podejścia, tylko konsekwentnie będą przyczyniać się do tego, żeby ich głos został usłyszany, zostaną liderami w swojej branży.

Marcus Sheridan, @TheSalesLion

 

  1. Carlos Hidalgo – nacisk na mierzenie ROI

Marketingowcy poszerzą swoje umiejętności o dokładniejsze mierzenie skuteczności content marketingu – obecnie, opierając się na danych CMI (największej na świecie organizacji zrzeszającej marketerów), tylko 30% marketingowców z branży B2B potrafi mierzyć skuteczność wydatków na cele związane z content marketingiem.
Carlos Hidalgo, CEO w ANNUITAS, autor książki “Driving Demand”

 

  1. Ian Cleary – Będziemy szukać nowego gatunku pracownika

Przeczucie mówi mi, ze powstanie wielki trend na podnoszenie kwalifikacji content marketerów w dziedzinie projektowania i optymalizacji procesów w lejku sprzedażowym. Już obecnie mamy wielu specjalistów, którzy potrafią wykorzystać istniejący ruch na stronie, aby lepiej konwertował. Specjaliści do spraw content marketingu powinni od podszewki znać różnorodne sposoby na ulepszanie jakości ruchu.

Myślę, że w 2016 firmy będą poszukiwać content marketera i specjalisty od optymalizacji współczynnika konwersji lejka sprzedażowego w jednej osobie.

Ian Cleary, wielokrotnie nagradzany bloger w RazorSocial, @IanCleary

Lejek sprzedażowy z podziałem na kanały i KPI - proces zakupowy

W Semahead wiemy jak budować doświadczenie użytkownika na każdym etapie procesu zakupowego. Porozmawiaj z nami o strategii marketingowej!

 

  1. Jason Miller – Koniec rozbudowanego storytellingu

Marketerzy zaczną odchodzić od tradycyjnego rozumienia storytellingu, który ma początek, rozwinięcie i zakończenie. Skupią się za to na tworzeniu krótkich anegdot. To doskonały sposób na monetyzację trendu stale kurczącej się zdolności użytkowników do koncentracji uwagi. Rozbudowany storytelling jest trudny i czasochłonny zarówno dla twórcy, jak i czytelnika. Anegdota z drugiej strony to ulotny „moment”, krótki wycinek rzeczywistości. Dzięki temu jest łatwiej przyswajalna w czasach, w których w nadmiarze karmi się nas treścią.
Jason Miller, Manager ds. Content Marketingu i Social Media w Linkedin Marketing Solutions

 Maszyna do pisania - Storytelling

  1. Ardath Albee – Najwyższy czas na zapoznanie się z personami!

W 2016 marketerzy powiedzą „dość!” dotychczas stosowanym metodom. Wezmą głęboki oddech i poświęcą chwilę na lepsze poznanie swoich klientów. Ta wiedza pozwoli im stworzyć sprecyzowaną i udokumentowaną strategię content marketingową. Taką, która skupia się na projektowaniu głębokiego doświadczenia, na każdym etapie procesu zakupowego. By to osiągnąć, należy wykorzystywać różnorodne, budujące zaangażowanie scenariusze, dopasowane do etapu, na jakim znajduje się użytkownik.
Ardath Albee, CEO w Marketing Interactions, Autor książki “Digital Relevance” i “eMarketing Strategies for the Complex Sale”

 

  1. Luke Kintigh – Nadchodzi reorganizacja działów marketingowych

Rosnąca zbieżność mediów, treści i danych wymusi na firmach zreformowanie dotychczasowych metod oraz ról jakie obecnie pełnią specjaliści w zespołach marketingowych. Wymusi to bardziej zacieśnioną współpracę ludzi odpowiedzialnych za PPC, projekty kreatywne, czy analitykę, w celu poszerzenia wiedzy na temat zachowań użytkownika. W konsekwencji będziemy mogli mówić o nowym rodzaju content marketingowca, który będzie łączył wiele umiejętności z zakresu tworzenia treści, ich dystrybucji, a także mierzenia skuteczności swoich działań.
Luke Kintigh – Intel Global Media, @lukeknitigh

 SEO napędzane content marketingiem

 

  1. I jeszcze jedno słowo od Kintigha – Blokowanie reklam dało branży kopa, którego potrzebowała

Rozpowszechnianie się praktyki blokowania reklam przez użytkowników Internetu okaże się najlepszą rzeczą, jaka mogła się przytrafić marketingowi cyfrowemu na przełomie ostatnich lat. Blokujący reklamy zmuszą branżę do tworzenia lepszego UX. Takiego, które będzie sprawdzać się zarówno po stronie wydawców, reklamodawców i co najważniejsze – odbiorców. Era reklamy, która nam przeszkadza, właśnie się kończy, dając początek erze reklamy wartościowej. Ten odwrót, w stronę humanocentrycznego marketingu, wytworzy z kolei wielki popyt na ekspertów do spraw content marketingu.

Luke Kintigh – Intel Global Media, @lukeknitigh

Muszę dodać krótki komentarz zarówno do słów Kintigha, jak i do, pierwszej na naszej liście, wróżby Brennera. 

Od momentu publikacji raportu o użytkownikach programów blokujących reklamy, zdążyło się wiele wydarzyć. Wtyczki Adblock i Adblock Plus nie działają już tak, jak kiedyś i pokazują użytkownikom niektóre reklamy. Może i Tobie pojawił się ostatnio taki komunikat:

acceptableads

Zmiany są dobre. Na tegorocznym Advertising Week w Nowym Jorku (28.09-02.10.2015) pierwszy raz publicznie wypowiedział się w tej kwestii Sridhar Ramaswamy, Starszy Wiceprezes ds. produktów reklamowych i komercyjnych w Google. Stwierdził słusznie, że problem nie polega na tym, że użytkownicy nienawidzą wszystkich reklam. Problem jest taki, że narzędzia do blokowania reklam działają jak proste przyciski ON/OFF, które wraz ze śmieciowymi reklamami, blokują również komunikaty reklamowe wysokiej jakości.

Na naszych oczach rozgrywa się wielka walka o jakość treści w Internecie. I bardzo dobrze.

I na koniec, 12. – nasza ulubiona – wróżba od Ann Handley

 „Joe Pulizzi uznaje, że nazwa ‘Content Marketing World’ jest niewystarczająca do opisania potęgi branży content marketingu i zmienia nazwę swojego flagowego wydarzenia na ‘Content Marketing Cosmos’.”

 

Jak myślisz, drogi czytelniku, które z tych przewidywań się sprawdzą? Jakie zmiany przewidujesz w branży content marketingu w 2016 roku? Podziel się z innymi swoimi przemyśleniami w komentarzu poniżej.

 

Komentarze do artykułu: 12 trendów w content marketingu na rok 2016