10 najlepszych źródeł wiedzy o SEO

|
|
Kategorie: SEO

Zmiany i aktualizacje to codzienność w pracy każdego SEOwca. Ostatnio pisaliśmy od czego zacząć naukę SEO, teraz podpowiadamy, skąd czerpać informacje, kiedy podstawy są już dla Ciebie oczywiste i poszukujesz sprawdzonych źródeł wiedzy, aby zawsze być na bieżąco z nowościami z branży.

Istnieją witryny, do których lubią odwoływać się eksperci i które warto subskrybować lub odwiedzać. Poniżej znajduje się top najlepszych stron poświęconych SEO wraz z wyjaśnieniem, jaką unikalną wiedzę zawierają i dlaczego to właśnie te adresy warto śledzić.

 

1. Google Webmaster Central Blog

 

Najlepsza baza wiedzy o Google, czyli samo Google – na swoim blogu dzieli się wiadomościami dotyczącymi crawlowania, indeksowania i rankingu. Jest to również miejsce powiadamiania o tym, co wkrótce zamierza wprowadzić lub zaktualizować, tak jak na przykład miało to miejsce przy ogłoszeniu początku mobile-first indexing czy wprowadzeniu nowej wersji Search Console. Z bloga można dowiedzieć się również o nowościach wdrażanych na stronie SERP.

Google Webmaster Central Blog to podstawowe źródło informacji o zmianach w wyszukiwarce. Minusem jest jednak fakt, że na stronie nie znajdzie się wszystko, co SEOwcy chcieliby wiedzieć – na przykład na temat zmiany algorytmu czy też początku obowiązywania nowego czynnika rankingowego. W takich przypadkach odpowiedzi trzeba doszukiwać się między wierszami lub też konieczne jest posiłkowanie się innymi blogami.

Dlaczego warto śledzić?

Niezastąpione źródło wiedzy o zmianach w wyszukiwarce, do którego odwołują się pozostałe strony poświęcone SEO.

 

2.Optymalizacja witryn pod kątem wyszukiwarek (SEO) – podręcznik dla początkujących

 

Zgromadzone pod jednym adresem podstawowe informacje na temat optymalizacji strony. Po raz pierwszy opublikowany w 2008 roku podręcznik został w ubiegłym roku gruntownie odświeżony i wzbogacony o sekcje dotyczące danych strukturalnych i stron mobilnych. Mimo że poradnik nie zawiera przełomowych informacji, warto się z nim zapoznać, aby dowiedzieć się, co Google rozumie pod pojęciem dobrych praktyk SEO.

Dlaczego warto przeczytać?

Starter SEO to zasadnicza wiedza na temat tworzenia i optymalizacji witryn dobrze współpracujących z wyszukiwarką.

 

3. Search Engine Land

 

Search Engine Land to jedna z najpopularniejszych witryn poświęconych tematyce SEO i encyklopedia wiedzy o wyszukiwarce. Często jako pierwsza podaje informacje o zmianach w Google, więc każdy, kto chce być zorientowany w branżowych nowościach, powinien obowiązkowo śledzić tę stronę. Ułatwić to może zapisanie się do newslettera, dzięki czemu najważniejsze wiadomości dnia znajdziemy w swojej skrzynce pocztowej.

Serwis został stworzony w 2007 roku przez Danny’ego Sullivana, wieloletniego dziennikarza SEO, kiedy porzucił on prowadzony od 1997 roku portal Search Engine Watch, określany wtedy jako najbardziej wiarygodne źródło wiedzy o wyszukiwaniu. Sullivan był współzałożycielem The Third Door Media – spółki publikującej Search Engine Land i inne blogi poświęcone tematyce digital marketingu, jak również organizującej popularną serię konferencji SMX. W 2017 roku Sullivan opuścił zespół i, wywołując niemałe zaskoczenie w świecie SEO, wstąpił w szeregi Google po to, by jak sam twierdzi, poprawić komunikację między jego pracownikami a użytkownikami wyszukiwarki.

Tymczasem Search Engine Land to nadal źródło codziennych informacji dotyczących wyszukiwania. Oprócz postów autorstwa redakcji na stronie znajdziemy wypowiedzi ekspertów, którzy dzielą się swoimi wskazówkami i strategiami. Serwis gromadzi tak wiele materiałów dotyczących poszczególnych tematów, że można znaleźć w nim odpowiedź na większość pytań związanych z SEO i PPC.

Dlaczego warto śledzić?

Search Engine Land najszybciej informuje o zmianach w Google i pozwala trzymać rękę na pulsie.

 

4. Search Engine Roundtable

 

Search Engine Roundtable to serwis czerpiący informacje z najciekawszych wątków i dyskusji, które odbywają się na forach związanych z marketingiem w wyszukiwarkach. Pierwsze i główne źródło wiedzy, kiedy na naszą stronę wpływa aktualizacja algorytmu lub też inna zmiana wprowadzona przez Google.

Strona została założona w 2004 roku przez Barry’ego Schwartza jako jego osobisty blog dotyczący SEO. Do dziś publikuje on wpisy odnoszące się do nowości, wydarzeń i dyskusji w branży.

Search Engine Roundtable zbiera najciekawsze tematy poruszane na forach branży SEM i ułatwia w ten sposób pracę marketerów. Podsumowanie najważniejszych wiadomości dnia można znaleźć w sekcji Daily Search Forum Recap. Warto również przeglądać komentarze pojawiające się pod wpisami, które często przeradzają się w burzliwe, ale i merytoryczne dyskusje.

Dlaczego warto śledzić?

Korzystanie z Search Engine Roundtable to oszczędność czasu – nie trzeba przeszukiwać wątków na forach marketingu internetowego, aby być na bieżąco ze zmianami w branży.

 

5. The Moz Blog

 

The Moz blog to źródło porad i wskazówek dotyczących SEO, social mediów i contentu. Uważany za jedną z pierwszych stron, którą powinny śledzić osoby zapoznające się z optymalizacją pod kątem wyszukiwarek.

Strona wystartowała w 2004 jako blog poświęcony przede wszystkim zagadnieniom SEO. Następnie Moz zajął się również tworzeniem oprogramowania. W międzyczasie The Moz blog stał się bazą unikalnych, dopracowanych i przedstawionych w przejrzysty sposób treści.

Na blogu pojawia się od czterech do pięciu artykułów tygodniowo. Największą popularnością cieszy się cykl „Whiteboard Friday”, o którym wspominaliśmy przy okazji najlepszych źródeł do nauki SEO. Tematy poruszane w klipach podsumowane są również w obszernych i szczegółowych wpisach na blogu.

Dlaczego warto śledzić?

Blog Moza to źródło zarówno dla początkujących w branży SEO, jaki i dla tych, którzy poszukują wskazówek, trików i porad, które pomogą im w optymalizacji strony.

 

6. The Ahrefs blog

 

O Ahrefsie pisaliśmy jako o dobrym źródle wiedzy dla uczących się SEO – na blogu popularnego narzędzia można znaleźć mnóstwo wskazówek, tutoriali, nie brakuje też wypowiedzi ekspertów z branży. Oprócz tego warto zauważyć, że Ahrefs dysponuje sporą i aktualną bazą linków zwrotnych, zamieszczane na stronie case studies oparte są na realnych danych. Publikowane raporty poruszają interesujące dla rozwijających swoje serwisy tematy, jak na przykład pozyskiwanie ruchu na podstawie linków zwrotnych konkurencji.

Blog Ahrefs nie jest aktualizowany zbyt często (średnio jeden nowy wpis na tydzień), ale w zamian oferuje analityczne i bogate w dane artykuły. Zarówno narzędzie, jak i blog, mają stanowić pomoc w zwiększaniu widoczności witryny, artykuły skoncentrowane są więc wokół tematów takich jak link building, dobór słów kluczowych, content marketing i techniczne SEO. Oprócz tego z bloga można dowiedzieć się, w jaki sposób korzystać z funkcjonalności narzędzia.

Dlaczego warto śledzić?

Blog Ahrefs to źródło o SEO wiedzy poparte bogatą bazą danych i przydatne wskazówki, które ułatwiają korzystanie z samego narzędzia.

 

7. Majestic

 

Blog Majestica, kolejnego obok Ahrefsa narzędzia do analizy profilu linków, to dobre źródło zarówno dla zdobywających wiedzę o SEO, jaki i dla tych, których interesują informacje o aktualizacjach narzędzia, co wiąże się często z nowymi szansami na rozwój własnej strony. Wpisy skoncentrowane są wokół link buildingu i możliwości, jakie oferuje w tym zakresie Majestic. Nie brakuje artykułów podpowiadających, jak za pomocą narzędzia poprawić wyniki SEO.

Dlaczego warto śledzić?

Blog Majestica to źródło wiedzy na temat samego programu i jego wykorzystania w celu pozyskiwania linków dla witryny.

 

8. Deep crawl

 

Wartościowym źródłem wiedzy o SEO jest blog prowadzony na stronie crawlera Deep Crawl. Artykuły na stronie dotyczą przede wszystkim technicznego SEO, w tym tematów takich jak budowa adresów URL, indeksowanie strony czy przekierowania. Dodatkowo blog wybiera najważniejsze i najciekawsze informacje z Google Webmaster hangouts, o których wspominaliśmy w poprzednim artykule, dzięki czemu żadna nowa wiadomość płynąca od pracowników Google nie zostaje pominięta.

Dlaczego warto śledzić?

Blog Deep Crawl to cenne źródło wiedzy na temat optymalizacji technicznej witryny, a także zestawienie najważniejszych informacji prosto od Google.

 

9. SEMrush blog

 

Następny blog towarzyszący oprogramowaniu SEO. W związku z tym, że firma oferuje również narzędzia do audytu stron, jest świadoma różnych aspektów marketingu w wyszukiwarkach i na blogu dzieli się kompleksową wiedzą z zakresu SEO, PPC i content marketingu. Wszystko to przedstawione jest z wysoką dbałością o odsłonę graficzną – artykuły uzupełnione są o materiały ilustrujące dany temat, nie brakuje również przydatnych ikonografik i filmów wideo.

Dlaczego warto śledzić?

SEMrush to wszechstronne źródło wiedzy na temat marketingu w wyszukiwarkach i dobre miejsce dla uczących się SEO.

 

10. SEO by the Sea

 

Tematyka Seo by the Sea skupiona jest wokół patentów i raportów tworzonych przez Google, stąd też strona jest przydatnym źródłem informacji dla tych, którzy chcą monitorować informacje pochodzące bezpośrednio od wyszukiwarki. Ideą bloga jest wydobycie istotnej wiedzy na temat mechanizmów wyszukiwania, która zawiera się w składanych przez Google wnioskach o patenty. Na stronie zamieszczane są streszczenia wypełnionych językiem prawniczym dokumentów wraz z autorskimi komentarzami i wnioskami, które mogą rzucić nowe światło na optymalizację stron pod kątem wyszukiwarki.

Dlaczego warto śledzić?

Seo by the Sea to rozłożone na części pierwsze googlowskie patenty, które dają wgląd w mechanizmy stojące za działaniem wyszukiwarki.

 

Podsumowanie

Wymienione adresy to tylko niewielka część dostępnych w sieci informacji o SEO. Wiadomości docierają do zainteresowanych za pośrednictwem forów, blogów, mediów społecznościowych, gdzie nowinkami dzielą się sami użytkownicy. W ich dyskusjach linki do podanych stron pojawiają się bardzo często, co świadczy o tym, że są wiarygodnymi i sprawdzonymi źródłami. Warto je odwiedzać dla zdobycia różnego wiedzy związanej z wyszukiwaniem.

Komentarze do artykułu: 10 najlepszych źródeł wiedzy o SEO